دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نبی سهرابی _ سمنان

حوزه/ جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه گفتمان‌سازی نیازمند تداوم کار فرهنگی است، گفت: گفتمان انقلاب و دفاع مقدس باید با شیوه‌های جدید به جامعه ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، امیر سرتیپ نبی سهرابی، بعدازظهر امروز در دیدار با کارکنان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان اظهار کرد: وظیفه ما، پیام‌رسانی رسالت شهدا به نسل جوان است، همانند شهدای کربلا که وظیفه پیام‌رسانی آن برعهده حضرت زینب (س) بود.

وی گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان با وحدت و همدلی مقابل همه استکبار ایستادند و مظلومانه دفاع کردند و ما وظیفه داریم، فرهنگ دوران دفاع مقدس را به نسل فعلی و آینده با زبان هنر، کتاب، فضای مجازی و ... انتقال دهیم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: رسالت اصلی کار بنیاد از نوع انتقال واقعیت‌های دفاع مقدس بدون تحریف است و ما در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به آیندگان نباید دچار غفلت و فراموشی شویم.

سهرابی با بیان این‌که دفاع مقدس ریشه و پایه‌های انقلاب اسلامی را محکم کرد، افزود: گفتمان دفاع مقدس ادامه گفتمان انقلاب اسلامی است و سبب شد، انقلاب اسلامی تداوم یابد و به‌واسطه آن مردم منطقه با انقلاب اسلامی بیشتر آشنا شوند و علاوه بر این، دفاع مقدس سبب تشکیل محور مقاومت نیز شد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در دوران انقلاب و دفاع مقدس با گفتمان کربلا، عاشورا و محرم ملت ایران را رهنمود می‌کرد و ملت ایران با پیروی از همان فرهنگ مقابل مهاجمان پیروز شدند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه این گفتمان مقابل توطئه‌های آمریکا و حمله‌های صدام مؤثر واقع شد و انقلاب و کشور ما را مقابل حملات آنها حفظ کرد، ادامه داد: امام خمینی (ره) در روز نخست تجاوز صدام به کشور فرمودند، نگران نباشید، یک دزد آمده و سنگی انداخته که مردم جواب آن را خواهند داد.

سهرابی بیان کرد: گفتمان امام راحل خار کردن دشمنی مانند صدام بود که یک گفتمان پیش‌برنده و پذیرفتی برای ملت ایران بوده است.

وی خاطرنشان کرد: رسالت اصلی ما گفتمان‌سازی در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ترویج آن برای نسل امروز و آینده جامعه است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: گفتمان‌سازی دفاع مقدس برای نسل جدید با شعار دادن تفاوت دارد؛ شعار دادن برای یک مقطع خاص است، اما گفتمان‌سازی یک موضوع فرهنگی طولانی‌مدت محسوب می‌شود.

سهرابی بیان کرد: گفتمان، تولید و بازتولید می‌شود؛ اما شعار تاریخ‌مصرف دارد و روی هیجانات سوار می‌شود و عمرش کوتاه است.

وی تصریح کرد: ما از گفتمان عاشورا و کربلایی صحبت می‌کنیم که ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و دفاع مقدس نیز در ادامه آن است.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: برای گفتمان انقلاب و دفاع مقدس پایانی نیست، چون ادامه گفتمان عاشورا و محرم است و باید با روش‌ها و شیوه‌های جدید به جامعه مخاطب ارائه شود.

سهرابی با تأکید بر این‌که گفتمان، رویکرد به باورها و اعتقادات دارد، ادامه داد: باید ارزش‌ها را با تکنیک‌هایی امروزی طوری ارائه کنیم تا نسل امروز بپذیرد؛ باید نسل جوان را به‌گونه‌ای متوجه کنیم که با ارزش‌های دفاع مقدس احساس غرور و افتخار کنند.

وی گفت: برای گفتمان‌سازی به نیازسازی، اغناسازی، نمادسازی، اجماع‌سازی ملی، ساختارسازی و استمرار و تداوم کار فرهنگی نیاز داریم.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: فرهنگ دفاع مقدس و ایثار و شهادت باید از کودکی در نسل حاضر نهادینه شود؛ هر چه گفتمان‌سازی از سنین پایین آغاز شود، اثربخشی آن زیاد است و با به‌کارگیری همه مردم، مدیران و مسؤولان فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس در جامعه انجام شود.

در این دیدار، سرهنگ عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سرهنگ علیرضا امجدیان، جانشین سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha