جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اولین نشست علمی آبان ماه با موضوع وقف پول از دیدگاه امامیه در حوزه علمیه کرمان

حوزه/ در اولین نشست علمی آبان ماه انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه استان کرمان موضوع وقف پول از دیدگاه امامیه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، در اولین جلسه علمی آبان ماه انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه استان کرمان که با حضور اعضای انجمن برگزار شد، رساله سطح ۴ با موضوع «وقف پول از دیدگاه امامیه» مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در این نشست علمی، حجت الاسلام صداقت نیا ارائه کننده این رساله علمی ضمن تقریر روند تهیه و تولید این رساله به تشریح موضوع و تبیین ادله موافقان و مخالفان و آثار و کارکردهای اجتماعی وقف پول در حل معضلات اقتصادی و همچنین پاسخ به سوالات و ابهامات اعضاء انجمن از زوایای مختلف پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی دبیر علمی نشست هم ضمن تشریح مبحث وقف و مباحث ثمن و مثمن و دیدگاه حضرت آیت الله سبحانی و فقها متاخر در زمینه وقف پول، گفت: باید موضوع پول هم از زاویه ارتکاز فقهی و روایی و هم نگرش کارشناسی اقتصاد خرد و کلان مورد دقت قرار گرفته و ظهور ادله و تعمیم مباحث وقف و ساختار آن به مباحث پولی و بانکی مورد تدقیق و بررسی بیشتری قرار گیرد. ایشان همچنین ضمن تقدیر و ارج نهادن به تلاش صورت گرفته افزودند، باید روند نشست های علمی در انجمن های علمی استان تداوم یابد.

حجت الاسلام افضلی، استاد سطح عالی حوزه هم در نقد این رساله، گفت: جدای از وجود برخی ایرادات شکلی و آیین نامه ای به چکیده این رساله و تحسین سعی و تلاش نویسنده از عدم ورود به برخی تکلفات سنگین در ارجاعات رساله ها و پایانامه ها، موضوع روش و مکانیزم تعمیم برخی ظهورات و نصوصات در اثبات وقف پول جای تامل دارد. ایشان ضمن بیان نظریه صاحب جواهر در عقد وقفی و بحث ثمن و مثمن در نظریه شیخ طوسی و مرحوم حلی (ره) .ضرورت دستیابی به دلیل خاص در اثبات وقف پول را مطرح نمود.

حجت الاسلام انجم شعاع، دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه کرمان نیز در موضع نقد رساله، گفت: باید بین ارتکاز فقهی فقهاء که متاثر از فضای عرف تخاطب است با آنچه امروزه در مبحث پول در اقتصاد کلان و توسعه مطرح است، تفکیک قائل شد. ایشان ضمن تشریح سه نظریه در باب تعریف پول (ابزار مبادله، حفظ قدرت خرید، ابزار کمی شده میل و تعلق اجتماعی) افزود ساختار پول امروزین با ساختار و اغراض وقف متفاوت است و با تعمیم سازی انتزاعی نمی‌توان پول را قید وقف قرار داد، ساختار پولی امروزه با ساختار بانک و مدل برنامه و بازارهای کالا و کار در ارتباط بوده و سود سرمایه و ربا، مبنای گردش و قدرت پول قرار گرفته است.

همچنین سایر اعضای جلسه به بیان نقطه نظرات خود در محورهای ذیل پرداختند:

۱. تشریح فتاوای فقهاء و مراجع در زمینه بحث وقف پول

۲. عدم جهت گیری مستقل نویسنده در بحث وقف پول

۳. ضرورت تبیین بحث رمز ارزها و بیت کوین در مباحث فقهی

۴. ضرورت ورود به مباحث فقه معاصر و فقه نظام

۵. ضرورت بررسی مباحث نظام پولی و بانکی

۶. ارزش ذاتی یا اعتباری پول و مساله خلق پول در اقتصاد امروز

 «وقف پول از دیدگاه امامیه» در حوزه علمیه کرمان بررسی شد

 «وقف پول از دیدگاه امامیه» در حوزه علمیه کرمان بررسی شد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 0
    ورود استانها به این مسائل خیلی مهم است