پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خاتمی

حوزه/ آیت الله خاتمی ضمن تاکید بر اهمیت بصیرت افزایی و تقویت بنیه های دانش سیاسی طلاب، با اشاره به این که احکام، تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: جدایی حوزه از سیاست از جمله رویکردهای انحرافی است که جریان هایی، برنامه های مختلفی را در این مسیر طراحی نموده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله سید احمد خاتمی، شامگاه امروز در اختتامیه اجلاسیه دو روزه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه، ضمن خیر مقدم به مدیران استانی حوزه های علمیه، تاریخچه ای از شکل گیری شوراهای عالی حوزه های استانی بیان کرد و گفت: در شورای عالی حوزه های علمیه مقرر گردید تا مدیران استانی حوزه، تالی‌تلو نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به دیدگاه نخبگان مدیران حوزه‌های علمیه، به فرازهایی از آیات الهی اشاره نمود و خاطرنشان کرد« وَما کانَ المُؤمِنونَ لِیَنفِروا کافَّةً فَلَولا نَفَرَ مِن کُلِّ فِرقَةٍ مِنهُم طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهوا فِی الدّینِ وَلِیُنذِروا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَیهِم لَعَلَّهُم یَحذَرونَ »؛ این آیه شریفه فلسفه و غایت وجودی حوزه های علمیه و رسالت و هدفی که بر دوش دارند را به خوبی تبیین نموده است.

آیت الله خاتمی «لینذروا» را غایت حوزه ها دانست و با بیان این که تمام برنامه ریزی هایی که در حوزه طراحی می شود، ناظر به همین مهم شکل می گیرد، یادآور شد: توحید با تمام ابعاد مختلفی که دارد، اعم از توحید ذاتی، صفاتی، افعالی و توحید در عبودیت و حاکمیت بسیار مهم بوده، فقه فلسفه عملی توحید است، توحید در صحنه اجرا تبلور فقهی می یابد.

وی معاد و قیامت را از دیگر غایات بحث انذار دانست و اذعان داشت: هیچ راهی برای رشد فرهنگی نداریم، مگر این که «لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم» را به صورت دقیق و درست عملیاتی نماییم. گسترش دین در میان مردم، به ویژه در عرصه آموزش و پرورش که تربیت نسل‌ها را بر عهده دارد، امر بسیار مهمی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که قرآن بلاغ للناس بوده، باید با متن و محتوای قرآنی انذار نماییم، اظهار داشت: تربیت نسل معتقد، امر بسیار مهم و حساسی است؛ نیاز است تا طلاب پیش از ورود به مباحث فلسفی، پایه های اعتقادی را محکم و استوار نمایند.

سخنران اجلاسیه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه‌های علمیه، بر تقویت بنیه های اخلاقی به ویژه اخلاق خانواده و روابط اجتماعی طلاب تاکید کرد و ابراز داشت: نیاز است تا دروس اخلاق هدفمند و ناظر به ضعف ها و کاستی‌ها برگزار و آسیب های پیرامونی به بحث گذارده شود.

آیت الله خاتمی ضمن تاکید بر اهمیت بصیرت افزایی و تقویت بنیه های دانش سیاسی طلاب، با اشاره به این که احکام تمام شئون زندگی انسان را در بر می گیرد، خاطرنشان کرد: جدایی حوزه از سیاست از جمله رویکردهای انحرافی است که جریان هایی، برنامه های مختلفی را در این مسیر طراحی نموده اند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این که فرمایشات و رهنمون‌های رهبر فرزانه انقلاب، بهترین متن سیاسی و هدایتگر نسل‌ها است، خاطرنشان کرد: پیش مطالعه و یادداشت برداری از برجسته ترین نکاتی است که باید در فرایند سخنوری و برپایی منبر مورد توجه قرار گیرد؛ فرمایشات مقام معظم رهبری بهترین متن سیاسی تحلیل بخش است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه ضمن اشاره به فرازهایی از آیه « أَتَأمُرونَ النّاسَ بِالبِرِّ وَتَنسَونَ أَنفُسَکُم وَأَنتُم تَتلونَ الکِتابَ أَفَلا تَعقِلونَ»(سوره بقره آیه ۴۴) و آیه « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»(سوره الصف آیه ۲) با تاکید بر این که تبلیغ عملی به مراتب تاثیرگذارتر از تبلیغ در گفتار است، خاطرنشان کرد: دقت در نحوه بیان و طریقه نگارش و نیز استفاده درست و تاثیرگذار از ابزارهای هنر، رسانه و بهره‌مندی از ظرفیت ها فضای مجازی نیازمند دانش افزایی است.

وی بر اهمیت مسئله آسیب شناسی و ارزیابی عملکردهای حوزوی تاکید و با اشاره به این که رجوع توأمان و مستمر به منابع، تفقه در دین و تقویت بنیه های مطالعه ای امر مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص حقیقت، باید شجاعانه آن را بیان نمود؛ در صورت بیان شجاعانه حقایق، خداوند متعال آسیب‌های احتمالی را جبران خواهند نمود.
عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری، ضمن تبیین فرازهایی از حکمت ۱۱۰ نهج البلاغه « لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا یُصَانِعُ وَ لَا یُضَارِعُ وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. »، با تاکید بر این که امام خمینی(ره) هیچگاه در اصول کوتاه نیامدند، خاطرنشان کرد: فرمان خدا را بر پای ندارد مگر کسی که در اجرای حق مدارا نکند و در برابر باطل فروتنی ننماید و از پی مطامع خود نرود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha