چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه کار دین را ایجاد وحدت، رفع اختلاف و قانون گذاری دانست و گفت: دین فصل الخطاب در اختلافات است و صلاح و آینده بشر را می بیند زیرا برگرفته از سخن خالق بشر است در حالی که اگر بشر خودش قانون گذاری کند هیچگاه باعث وحدت نمی شود و ضمانت اجرا ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۲۱۳ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: این آیه از آیات مهمی است که مفسران مطالب زیادی در رابطه با آن نوشته اند و قرآن کریم در این آیه تاریخچه‌ای از دین و علت آمدن دین را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه سه بار کلمه «اختلاف» در این آیه آمده است، افزود: این آیه تاریخچه ای از بشر را بیان می کند و می‌گوید زندگی اولیه بشر زندگی ساده‌ای بود و به تدریج که جمعیت زیاد شد و روابط بیشتر شد اختلافاتی بین مردم پیش آمد و نیاز به قانون پیدا شد که خداوند برای رفع این اختلافات و اینکه یک قانون ماندگار وضع شود انبیاء را فرستاد.

کارشناس دینی کار دین را ایجاد وحدت، رفع اختلاف و قانون گذاری دانست و افزود: قرآن می فرماید در ادامه همه مردم به حرف انبیاء گوش نکردند و انبیاء را کشتند و قانون را زیر پا گذاشتند و اختلاف بین موحدان و منکران پیدا شد که ناشی از ظلم، جهالت و طغیان بود.

وی با بیان اینکه همه انبیاء چون از طرف خدا آمدند حرفشان یکی بود و همه مبشّر و منذر بودند، ادامه داد: خداوند می‌فرماید ما در تمام امت‌ها پیامبر فرستادیم و هیچ جایی نبوده است که پیامبری نداشته باشند و هیچ پیامبری نیست که مردم را به شرک و مسائل غیر اخلاقی دعوت کند و معاد را انکار کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: مردم در اول امت واحده ای بودند و بدون اختلاف زندگی می کردند و خداوند پیامبرانی را فرستاد تا به مردم به بهشت بشارت می دادند و از جهنم آنها را بر حذر می داشتند و برای آنها قانون فرستاد تا به وسیله آن در اختلافاتی که بین مردم بود حکم کنند و اختلافات کم شود.

وی با بیان اینکه دین باید حرف آخر را در اختلافات بزند، گفت: دین اختلافات را از بین می‌برد و به همین خاطر پیامبر(ص) صدها قاعده فقهی را بیان کردند و اگر این قواعد از طرف خود بشر وضع می‌شد خودش باز مورد اختلاف قرار می‌گرفت.

استاد حوزه علمیه، ادامه داد: خداوند در این آیه می فرماید مردم زیر بار حرف خدا نرفتند و به همین دلیل اختلافات ادامه پیدا کرد و اختلاف دومی پیدا شد که منشأ آن قانون گریزی برخی از افراد بود در حالی که اختلاف اول ناشی از بی قانونی و جهالت بود.

وی افزود: دین فصل الخطاب در اختلافات است و صلاح و آینده بشر را می بیند زیرا برگرفته از سخن خالق بشر است در حالی که اگر بشر خودش قانون گذاری کند هیچگاه باعث وحدت نمی شود و ضمانت اجرا ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه دین شامل اعتقادات، احکام و اخلاق است، گفت: از جمله دلایلی که مردم از دین فاصله می‌گیرند ضعف شناخت و معرفت نسبت به دین، مشکلات خانوادگی، فقر و شاید پررنگ‌ترین آنها عملکرد بد متولیان دین است و این موارد که جمع می شود می بینیم که جامعه از دین فاصله می گیرد.

وی گفت: باید برای تقویت دینداری مردم تلاش شود و یکی از مؤثر ترین عوامل تقویت دینداری زبان و امر به معروف و نهی از منکر زبانی است و باید چهره به چهره با افراد حرف زد و آنها را آگاه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha