پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قرائتی سمنان

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امروز افرادی در جامعه وجود دارند و با آن که اسم بسیج روی آنها نیست؛ اما تمام وجودشان بسیجی است، گفت: در کار و عمل نیک باید خدا را دید و نگران بعد از آن نبود و با اخلاص عمل کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، روز پنجشنبه در اجلاسیه نماز استان سمنان، در حسینیه شهدای گمنام سپاه قائم(عج) استان با تأکید بر لزوم توجه به لحن و بیان احادیث و روایات اظهار کرد: تلاش‌ها در حوزه ترویج فرهنگ نماز باید بر اساس کار کارشناسی و با دقت خاصی انجام شود.

وی ادامه داد: اهمیت درس قرآن و تدبر در کلام الهی از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بیان شده است و امروز باید روی این مسائل بیشتر کار و فکر کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: پرچم تفسیر آیات الهی را نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها باید در دست بگیرند و سایر علما و روحانیون نیز در این زمینه در پیروی از آن‌ها اقدام کنند.

استاد قرائتی با بیان اینکه اگر علم می‌خواهیم باید آن را در قرآن کریم جست‌وجو و بدان رجوع کنیم، گفت: در کنار اقامه نماز باید به تفسیر کلام الهی نیز توجه شود.

وی اضافه کرد: امروز تفاسیر قرآن کریم به‌صورت کوتاه هم که شده باید در برنامه‌ها بیان شود و باید در این زمینه‌های مهم بیشتر گفت‌وگو کرد؛ نمی‌شود که کتاب‌های دیگر را مطالعه کنیم، اما درباره قرآن مطالعه نکرده و حرفی نزنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: امروز همه باید قرآن را دریابید تا مهجور نماند و روزانه حداقل ۲ تا سه صفحه قرآن کریم را بخوانید و به گفته خداوند متعال در آن تدبر کنید.

استاد قرائتی با بیان اینکه هر کسی سراغ کلام الهی برود حاصل از آن بر خواهد داشت، افزود: باید تا قبل از ماه مبارک رمضان آمادگی خوبی در خود ایجاد کنیم.

وی گفت: امروز باید تصمیم بگیریم تا کم‌کاری خود را در گذشته نسبت به قرآن کریم جبران کنیم و بدانیم که شفاعت قرآن کریم قطعی است و شامل حال همه‌کسانی خواهد شد که به آن توجه دارند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج بیان کرد: حق بسیج را امروز باید بیشتر ادا کرد؛ بسیجی کسی است که بدون دعوت و توقع به‌صورت همگانی و با عشق خود وارد میدان می‌شود و برای مردم تلاش می‌کند.

استاد قرائتی گفت: امروز افرادی در جامعه وجود دارند و با آن که اسم بسیج روی آنها نیست؛ اما تمام وجودشان بسیجی است و در این راه باید خدا را دید و نگران بعد از آن نبود و با اخلاص عمل کرد.

ترویج نماز در قشر دانش‌آموز جدی گرفته شود

مفسر قرآن بیان کرد: وضعیت اقامه نماز در کشور به خصوص در بین کودکان و دانش آموزان مطلوب نیست و وظیفه اصلی امامان جماعت و روحانیون توجه بیشتر به این رده های سنی است.

وی افزود: حضور کودکان در نمازهای جماعت مساجد یا مدارس جدی گرفته نمی‌شود و امام جماعت‌بودن برای کودکان و دانش آموزان برای برخی از روحانیون کم‌اهمیت است که نباید اینطور باشد.

استاد قرائتی با اشاره به اینکه امامان جماعت باید برای اقامه نماز در بین فرزندان کم‌سن‌وسال جامعه رغبت بیشتری داشته باشند تصریح کرد: بنا بر تاکید قرآن کریم رشد، تعالی و آموزش کودکان نباید نادیده گرفته شود و با بهره مندی از امکانات بسیج زمینه ترویج نماز در بین کودکان فراهم شود.

وی با اشاره به اهمیت نماز و زکات اظهارداشت: تمام دین بر پایه نماز و نماز برپایه زکات است و لحظه ای غفلت از این واجب الهی جایز نیست.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابرازداشت: قصه گویی و بیان مناسب در بین طلاب و طلبه های جوان باید جدی گرفه شود تا ارتباط با کودکان با زبان خودشان، سریع و مناسب باشد.

استاد قرائتی خاطرنشان کرد: مطالعه و بهره مندی از قرآن و نهج البلاغه بیش از پیش در بین نسل جوان و دانشجویان گسترش یابد و هر فردی با هر جایگاه اجتماعی با مطالعه قرآن و بهره مندی از آن موفق می شود.

وی با اشاره به اهمیت شناخت عمیق از مفاهیم قرآن، تاکید کرد: نهضت تفسیر قرآن با محوریت نماینده ولی فقیه در استان سمنان ایجاد و توسط علما، روحانیون و دانشجویان ادامه یابد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، سید محمدرضا هاشمی استاندار و جمعی از روحانیون و طلاب در این نشست حضور داشتند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور پس از نشست مجمع علمای استان، حضور در اجلاسیه نماز استان را در برنامه دارد.

تفسیر قرآن واجب است

قرائتی گفت: قرآن یک کتاب جامع و کامل است در قرآن از همه چیز صحبت شده است اعم از سیاست اخلاق موعظه و ما میتوانیم با تفسیر قرآن حتی روضه هم بگوییم.

وی خاطر نشان کرد: باید با قرآن انس بگیرید روزی ۲ یا ۳ دقیقه به تفسیر قرآن توجه کنید مظلومیت قرآن از مظلومیت ائمه بیشتر است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: خداوند به پیامبرش گفته میخواهی سخنرانی کنی از قرآن سخن بگو قرآن تشریفات است خود من تا به حالا نزدیک به ۳ هزار سخنرانی از قرآن داشته ام و نزدیک ۳ هزار سخنرانی هم اماده دارم اگر همین سخنرانی ها از دیگر کتاب ها بود بنده این همه سخنرانی نداشتم و در سخنرانی مطلب کم می آوردم.

وی افزود: تفسیر قرآن واجب است چه کسی گفته مستحب است ما در شب های قدر قرآن به سر میگیریم ولی یک آیه از قرآن را تفسیر نمی‌کنیم.

نماز ملاک تربیت و تشویق فرزندان در خانواده‌ها باشد

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، نماز را از تولد تا مرگ همراه انسان دانست و افزود: تقدیر و تشویق فرزندان بر محور نماز شکل گیرد و توجه به نماز، مطالعه و مباحثه محدود به جلسات نباشد.

وی، با اشاره به اهمیت نماز بیان کرد: خانه ها و کارمندان باید همراه خود یک کتاب نماز داشته باشند و از مطالعه و آموختن غافل نشوند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر ساده سازی ساخت مساجد خاطرنشان کرد : مطالعه و علم آموزی به صورت مستمر و از منابع معتبر و درست باشد و زندگی و فعالیت امروز مردم و جامعه باید بر محور مسجد و نماز شکل گیرد.

وی ابراز داشت: دانش آموختگی در کسب علم معنایی ندارد و علم آموزی و مطالعه همواره باید ادامه یابد، برنامه مطالعاتی منظم در بین تمامی دستگاه های اجرایی، علما و روحانیون، دانشجویان، حوزه های علمیه،مسئولان و کارمندان وجود داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: مدیر خوب از عملکرد خود آمار ارائه نمی دهد بلکه به فعالیت های انجام نشده توجه می کند.

خودارزیابی ملاک تقدیر ادارات در موضوع نماز بود

رئیس ستاداقامه نماز استان سمنان هم در این نشست با اشاره به برگزاری نماز جماعت در دستگاه های اجرایی استان بیان کرد: انتخاب دستگاه های اجرایی در اجلاسیه نماز بر اساس خودارزیابی مدیران، رای شورای داوران و ارزیابی سامانه سجاد است.

حجت الاسلام محمدرضا شمس الدین ادامه داد: با وجود همه گیری ویروس کرونا نمازهای جماعت ادارات با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقامه شده است.

اجلاسیه نماز استان سمنان و تجلیل از دستگاه های اجرایی برتر استان در امر نماز با حضور رئیس ستاد اقامه نماز کشور، آیت الله سیدمحمد شاهچراغی نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان، سیدمحمدرضا هاشمی استاندار، ائمه جمعه استان و مسئولان استانی در حسینیه شهدای گمنام سپاه استان سمنان برگزار شد.

در پایان از مجموع ۷۲ دستگاه اجرایی استان سمنان که در موضوع اقامه نماز مورد سنجش قرار گرفته بودند، ۲۰ دستگاه اجرایی تقدیر و ۲۶ دستگاه اجرایی به صورت ویژه تقدیر شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha