جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: امیدواریم دولت مردمی که شعارش مبارزه با فساد است، یک بار برای همیشه با اقدام خود مسئله حقوق بگیران نجومی را جمع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان، ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، یکی از مصادیق رعایت تقوا را برخورد صحیح کارمندان و مدیران با مردم عنوان کرد و اظهار داشت: رعایت تقوا توسط کارمندان در اداره، در برخورد مناسب با مردم تعریف می‌شود.

وی با تذکر به برخی از افرادی که در ادارات با مردم برخوردهای ناشایستی دارند، گفت: در همه بخش‌ها افرادی که مسئولیت دارند، باید خود را موظف به پاسخگویی به مردم بدانند.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه هیچ کس حق ندارد از موضع بالا با مردم صحبت کند، مطرح کرد: کسی که خود را بالاتر از مردم می‌دانست و از موضع بالا و با تکبر با مردم برخورد می‌کرد را همین مردم در سال ۵۷ از کشور بیرون کردند و لذا اگر کسی حوصله خدمت به مردم را ندارد باید استعفا دهد و بداند که اجباری به حضور او نیست.

خطبه‌های نماز جمعه، برای مبارزه با مفاسد است

وی با بیان اینکه خطبه‌های نماز جمعه، برای مبارزه با مفاسد است، خاطرنشان کرد: گاهی از اختلاس به عنوان فساد یاد می‌شود و گاهی نیز نوع برخورد آزار دهنده کارمندان و مدیران با مردم فساد خوانده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: مدیران لازم است تا نسبت به رفتار زیر دستان خود نظارت جدی داشته باشند و اجازه برخورد اشتباه به کارمندان را ندهند.

وی با اشاره به اینکه همه ما خادم مردم هستیم، اظهار داشت: البته گاهی از موارد خواسته‌های مردم غیر قانونی است و ممکن است راهکار قانونی برای آن وجود نداشته باشد، در این موارد نیز باید به صورت مسالمت آمیز با مردم رفتار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در بخش دیگری از خطبه‌های خود با اشاره به مسئله مصارف بیت‌المال در فقه اسلامی، یادآور شد: فقهای بزرگ اسلام ۱۴۰۰ سال پیش بیت‌المال را متعلق به همه آحاد جامعه اسلامی معرفی کردند و فرمودند بیت المال باید در مصلحت جامعه اسلامی هزینه شود.

ملاک استفاده از بیت المال مصلحت همه جامعه اسلامی است

وی با بیان اینکه ملاک مصرف بیت المال و مصلحت جامعه، افراد و رانت خواران نیستند، گفت: ملاک استفاده از بیت المال مصلحت همه جامعه اسلامی است.

رئیس شورای حوزه استان همدان با اشاره به اینکه اگر کسی از بیت المال ارتزاق می‌کند باید عملش در مسیر مصلحت جامعه اسلامی باشد، یادآور شد: در نظر شیخ انصاری حتی این موضوع مطرح شده که اگر کسی در جامعه اسلامی مسئولیت دارد اما زندگیش می‌چرخد و نیازمند به بیت المال نیست، نمی‌تواند حقوق بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه سران قوا بنایشان باید عمل به فقه اسلامی باشد، خاطر نشان کرد: مگر رهبر معظم انقلاب چند سال گذشته مطالبه برخورد با حقوق بگیران نجومی را مطرح نکردند؟ مگر گرفتن حقوق نجومی را هجمه به ارزش‌ها و مضر برای اعتماد عمومی عنوان نکردند؟ پس چرا هیچ اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است؟

امام جمعه همدان ادامه داد: نه تنها اقدامی برای مقابله با این کار صورت نگرفت که گاهی برخی از نجومی بگیران را ذخیره نظام محاسبه کردند و این موضوع با فقه اسلامی سازگار نیست.

وظیفه نماینده مجلس اصلاح ساختارها است، نه انتصاب مدیر

وی با گرامیداشت سالروز شهادت شهید مدرس، یکی از کارهای اساسی مجلس را بررسی پرداخت‌ها در عرصه حقوق عنوان کرد و گفت: وظیفه نماینده مجلس معرفی مدیر یا انتصاب مسئولان نیست؛ کار نماینده مجلس انقلابی، اصلاح این زیر ساخت ها است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه امیدواریم دولت مردمی، که شعارش مبارزه با فساد است، یک بار برای همیشه با اقدام خود مسئله حقوق بگیران نجومی را جمع کند، یادآور شد: البته تنها مسئله نجومی بگیران مطرح نیست و اختلاف فاحشی که گاهی از موارد در دریافتی ها وجود دارد نیز باید مورد مطالبه قرار گیرد.

مشکل آب در سطح ملی باید برطرف شود

وی با اشاره به مطالبه به حق مردم در رابطه با مشکلات و تنش‌های آبی، اظهار داشت: باید از برخوردهای بسیار محترمانه و در چارچوب قانون هموطنانمان در روزهای گذشته تقدیر کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان افزود: گاهی در سال‌های گذشته مطالباتی در کشور وجود داشت که اغتشاش‌گران با ورود خود، مطالبه اصلی مردم را به فراموشی می سپردند اما در این اتفاقات شاهد شکل گیری فرهنگ خوبی در عرصه مطالبه گری بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه همه یک ملت هستیم و همدلی و نوع دوستی ما در عالم زبان زد است، گفت: در سیل، زلزله و هر مشکل دیگر در هر گوشه‌ای از ایران، تقسیم‌های قومیتی مهم نبوده و همه از سراسر کشور برای کمک حاضر بوده و خواهند بود.

امام جمعه همدان با بیان اینکه مشکل آب در سطح ملی باید برطرف شود، خاطر نشان کرد: دولت محترم در مسائل آبی باید توجه بیشتری داشته باشد و کارگروهی تخصصی، برای تهیه برنامه ای جامعه و بلند مدت در حوزه آب را تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: با تصمیماتی امروز مشکل حل می‌شود، اما اگر ده سال آینده با وجود وضعیت بارش ها، بازهم با مشکل کم ابی مواجه شدیم، چه باید کرد؟ بنابراین نیازمند کمیته‌ای تخصصی برای مطالعات علمی پژوهشی در کشور هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه باید از تصمیم گیری‌های سریع و غیر کارشناسی پرهیز کنیم، یادآور شد: توجه جمعی به استغفار و وعده‌های الهی از دیگر مسائلی است که باید نسبت به آن حساس باشیم.

مسئولانی که عملکرد بد آنها باعث کاهش برکات آسمانی شده، استغفار کنند

وی یادآور شد: در استغفار جمعی افرادی که در کاهش برکات آسمانی بیشتر تاثیر داشته‌اند باید بیشتر توبه کنند، که از جمله آن به تعبیر روایات مسئولانی است که با عملکرد بد خود زمینه ساز این مشکلات شده اند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان در پایان با گرامیداشت هفته بسیج، به حضور جوانان حلقات صالحین در نماز جمعه این هفته همدان اشاره کرد و گفت: توصیه ما به خانواده‌های عزیز این است که ارتباط نوجوانان خود با مساجد و شبکه صالحین را برقرار کنند، شبکه نورانی که در مسئله تربیتی، آموزشی در سال‌های گذشته بسیار موفق بوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بنده خدا IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    0 0
    سلام چرا امام جمعه اصفهان در تجمع کشاورزان ب راهنمایی آنها نپرداخت ک این اتفاقات و حاشیه ها درست نشوند؟پس روحانیون مقیم اصفهان کجاهستند ک هیچکدام برای هدایت و ارشاد اثرگذاری ویاحتی شنیدن شکایت آنها درمیان جمع نیستند ؟عبادت ک بدون خدمت بخلق که ب عرش نمیرود