سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
خانم محمدی فراز مدیر گروه تبلیغی یاوران شفیعه

حوزه/ خانم محمدی فراز از بانوان مبلّغ گفت : بعضی از مسئولین نمی پذیرند که یک خانم هم می تواند مبلّغ باشد یا اینکه می تواند در حد و اندازه یک مبلّغ آقا، فعالیت های تبلیغی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم محمدی فراز مدیر گروه تبلیغی یاوران شفیعه و از مبلغان فعال معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن گزارشی از فعالیت های تبلیغی گروه خود از سختی ها و عدم توجه بعضی از مسئولین در خصوص تبلیغ خواهران سخن گفت.

متن این مصاحبه را با هم می خوانیم:

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمائید.

بسم الله الرحمن الرحیم من صغری محمدی فراز هستم متولد ۱۳۵۶ از استان همدان شهرستان کبودر آهنگ شهر شیرین سو، سال دوم دبیرستان ازدواج کردم و از آنجا که همسرم طلبه بود به قم آمدیم و در بدو ورودمان به قم در جامعة الزهرا ثبت نام کرده و چون مدرک دیپلم نداشتم به صورت پاره وقت مشغول به تحصیل شدم. و هم اکنون سطح ۲ حوزه را گذرانده ام.

چند فرزند دارید؟
حاصل ازدواج من با حاج آقای ایمانی پنج فرزند؛ دو فرزند پسر ۲۳ و ۷ ساله و سه دختر ۲۵، ۱۹ و ۱۷ ساله می باشد.

7.7.jpg
چرا وارد عرصه تبلیغ شدید؟
در درجه اول شاید بتوان گفت علاقه شخصی به مباحث دینی باعث شد که حتی قبل از ازدواج وارد فعالیت های تبلیغی شوم. در سال ۸۳ به صورت رسمی در دفتر تبلیغات اسلامی تشکیل پرونده تبلیغی دادم و از آن سال به بعد به صورت مداوم و مستمر فعالیت های تبلیغی را پیگیر شدم. مشوق اصلی من در امر تبلیغ پدرم که کشاورز و فرد بسیار متدینی بود، به من سفارش می کرد که در این منطقه (روستای محل زادگاهم) بیان احکام و مجلس برای امام حسین (ع) داشته باشم. البته پدرم در قید حیات نیست در جوار رحمت ایزدی آرام گرفته است اما هنوز هم سفارشات او نصب العین من بوده و سعی کرده ام فعالیت های تبلیغی خود را در آن منطقه ادامه دهم.

به عنوان یک مبلغ نظرشما درباره ورود بانوان به عرصه تبلیغ چیست؟ آیا این امر سبب اختلال در نقش مادری و همسری نمی شود؟
من با ورود به حوزه و عرصه تبلیغ پذیرفته ام که یک وظیفه بر دوشم می باشد و هر طلبه ای نسبت به این امر باید خودش را مسئول بداند. نیمی از جمعیت مخاطبان در ایام تبلیغی، بانوان هستند و بعضی از مسائل احکامی و اعتقادی را مبلغان آقا نمی توانند برای مخاطبین خانم به نحو احسن بیان کنند، در نتیجه باید افرادی از بانوان باشند که این وظیفه را انجام دهند.

اینکه شما گفتید ضرورت حضور بانوان در عرصه های اجتماعی و تبلیغی را اثبات می کند اما نظرتان درباره مغایرت وظیفه مادری و همسری با وظیفه تبلیغ را بفرمائید.
مادر یا همسر می تواند با تقسیم کار بین افراد خانواده هم مسئولیت پذیری آنان را فعال کند و هم بتواند در عرصه اجتماع وارد شده و فعالیت داشته باشد. اینکه بیشتر وقت افراد خانواده بیهوده در فضای مجازی می گذرد امر مطلوبی نیست، ما با برنامه ریزی کردن توانسته ایم که هم به کارهای منزل و هم به فعالیت های تبلیغی خود برسیم همچنین از گذراندن وقت بدون هدف در فضای مجازی جلوگیری کنیم.

دیگر راهکاری که می تواند به بانوان کمک کند تا فعالیت های تبلیغی آنان سبب اختلال در خانواده نشود این است که در همان شهری که ساکن هستند به امر تبلیغ مشغول و به شهر های دیگر اعزام نشوند. یا راه دیگر این است که افراد خانواده را نیز به همکاری بخوانیم تا هم از مطالب آن ها در جهت موفقیت در فعالیت ها بهره برده و هم آنان مشغول فعالیت های فرهنگی شوند.

نظر همسرتان در مورد فعالیت های تبلیغی شما چیست؟
شاید یکی از مشوق های اصلی و عامل پیشرفت در زندگی و فعالیت های تبلیغی همسرم هستند، همکاری و حمایت های بسیار ایشان باعث شد که بتوانم در طول این چند سال فعالیت های بی شماری را انجام دهم، بنده چون سرگروه تبلیغی هستم و برای سرکشی و بازدید از فعالیت های اعضای گروه مجبور به طی مسافت های زیاد در سطح شهر می باشم لذا از وسیله نقلیه همسرم استفاده می کنم، ایشان علاوه بر عدم مخالفت، حامی و پیگیر مباحث و فعالیت های تبلیغی من می باشند.

برای یک خانمی که می خواهد تبلیغ برود اما همسر او راضی نیست چه راهکارهایی دارید؟
توصیه من برای این افراد، تبلیغ خانوادگی است یعنی هر جا که خانواده باشد می توان فعالیت داشت، ضروری نیست که فعالیت های تبلیغی به صورت رسمی باشد، در یک جمع فامیلی و در سفرهایی که به دیدار بستگان و آشنایان می روند می توانند فعالیت های تبلیغی داشته باشند که این امر موجب می شود که نسبت به آیه *وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ* عمل شود و هم حقوق همسر ضایع نگردد.

فرمودید سرگروه تبلیغی هستید، از فعالیت های گروهتان اگر مطلبی دارید بفرمائید.
گروه تبلیغی "یاوران شفیعه" با ۲۳ نفر عضو، مشغول به امر تبلیغ می باشد، شاید بتوان گفت تا یک سال اخیر تنها گروه تبلیغی بوده است که به خارج از قم اعزام داشته است. چندین سال است که در منطقه کبودرآهنگ همدان، شهر شیرین سو، البته تمام روستاهایش فعالیت های تبلیغی داریم. می توانم به جرأت بگویم تنها گروهی که در مدارس شبانه روزی دختران در منطقه کبودرآهنگ فعالیت داشته است گروه تبلیغی یاوران شفیعه می باشد.
معمولا در اعزام ها روزمان را تقسیم می کنیم مثلا اگر مدارس باز باشند شیفت صبح همه اعضای گروه به مدارس می روند و برنامه های عمومی مانند نمازجماعت، پرسش و پاسخ، حضور در کلاس و اجرای مسابقه را برگزار می کنند. در شیفت بعدازظهر اگر مناسبت باشد مانند ایام فاطمیه، محرم و ... ، جلسات وعظ، خطابه و بیان احکام را داریم.

حضور گروهی بانوان در عرصه تبلیغ شاید قدمت چندانی نداشته و یک امر نوپایی باشد آیا موانعی هم در ایجاد فعالیت های تبلیغی شما بوده است؟
اگر در یک جمله بخواهم مانع را در امر تبلیغ گروهی بانوان خلاصه کنم این است که بعضی از مسئولین استانی نمی پذیرند که یک خانم هم می تواند مبلّغ باشد. یک خانم می تواند در حد و اندازه یک مبلغ آقا، فعالیت های تبلیغ داشته باشد، وقتی دید مسئولین این طور بود تبعاً حمایت های مالی و همکاری هایی که باید صورت بپذیرد را انجام نمی دهند که خود یک مانع بزرگی است. به نظر می رسد باید مسئولین محترم دیدشان را نسبت به تبلیغ بانوان تغییر دهند.
جا دارد در اینجا از معاون محترم فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تشکر کنم که با دید وسیع و نگاه دوراندیش خود از فعالیت های خواهران مبلغه، حمایت می کند.

به عنوان سخن آخر اگر مطلبی دارید بفرمائید.
از مسئولین درخواست داریم که قبل از تصمیم گیری ها و تصویب نظراتشان حتما به مناطقی که می خواهند برای آنجا برنامه‌ریزی فرهنگی داشته باشند، به آن منطقه بروند و از نزدیک با مشکلات روبرو شوند.
مورد دیگری که باعث می شود سرعت فعالیت های فرهنگی و تبلیغی کُند شود، میزان حق التبلیغ است که مقدار آن بسیار کم است حتی گاهی به مقدار هزینه ایاب و ذهاب یک مبلغ هم نمی شود، امیدواریم با توجه به گرانی های سرسام آور و تورم بالا در کشور، تغییراتی در حق التبلیغ نیز شاهد باشیم.

در پایان از وقتی که به ما دادید خیلی متشکریم و برای شما و اعضای گروه تان از خداوند متعال طلب عافیت و قوت را خواستاریم.
بنده نیز از شما و همکارانتان در پایگاه اطلاع رسانی بلاغ جهت دیده شدن فعالیت های مبلغان خواهر کمال تشکر را دارم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    با سلام بنده بمدت 19سال طرح هجرت از طرف دفتر تبلیغات بهمراه خانواده داشتم که ایشون هم مبلغه بودند طبق پرونده به اکثر استان ها با سختی ها که قابل گفتن نیست اخرش چه شد؟ انگار فقط وظیفه ما بود الان به این نتیجه رسیدم تبلیغ برای طلبه آفت تحصیل هست