شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ نشست علمی مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه

حوزه/ اولین جلسه از سلسله نشست های الگوی تحصیل اجتهاد با موضوع «الگوی علم بلاغت» در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، نشست علمی با موضوع "‌ الگوهای تحلیل بلاغی در قرآن کریم " با ارائه حجت الاسلام مهدی عباسعلی پور، در کتابخانه مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد.

حجت الاسلام عباسعلی پور در این نشست به تعریف الگوهای درست اجتهادی و بلاغی پرداخت و اظهار کرد: مقصود از الگو در این مباحث قالب هایی است که علاوه بر ایجاد پیوند و رابطه بین علوم مختلف، یادگیری آن را نیز تسهیل می کند و باید ارتباط درست و منطقی بین مباحثی که تدریس می شود توسط اساتید به طلاب منتقل شود، در غیر این صورت علوم یادگرفته شده وحشی خواهد شد و دردی را درمان نخواهد کرد.

وی با بیان این که در الگوها باید به دنبال تطبیق علوم باشیم، ادامه داد: همان گونه که در تحلیل یک روایت به علم رجال و درایه نیاز است تا ریشه، دلالت و صدور روایات را تشخیص دهیم، در تحلیل بلاغی قرآن کریم هم باید الگوهایی را به صورت درست تعریف کنیم تا طلبه بعد از پایان دروس بلاغی به راحتی بتواند خلاصه آن ها را به صورت فصل فصل و تفکیک شده ارائه دهد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: در الگوهای بلاغی باید به این مسئله بیاندیشیم که چگونه مطلب را بیان کنیم تا به دل و جان بنشیند، و به چه شکلی در قالب هایی ارائه دهیم تا زیبا و جذاب باشد و علم بلاغت این را به انسان یاد می دهد.

وی در ادامه سؤالاتی که در علم معانی، بیان و بدیع است به صورت کارگاهی و کاربردی با اشاره به آیه ۴ سوره مبارکه مریم (س) را بررسی کرده و نکات ابلاغی آیه را مطرح کرد.

در ادامه این جلسه، حجت الاسلام حسین حبیبی به عنوان یکی از ناظران نشست با بیان این که باید به روش های صحیح اجتهاد در حوزه پرداخته شود، گفت: نباید اجتهاد را در فقه خلاصه کنیم و با توجه به این که اسلام یک دین جامع است باید در همه شاخه های علوم مسئله اجتهاد در نظر باشد و همین امر موجب غنی شدن حوزه می شود.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی تصریح کرد: اگر الگوها و روش ها درست باشد طالب علم به راحتی به مقصد خود دست پیدا می کند و البته با این روش دروس حوزه، طرح مسائل اجتهادی در دیگر دروس حوزوی کمی با مشکل مواجه است.

حجت الاسلام سجاد ملکی نیز به عنوان یکی از ناظران این نشست با بیان این که باید به این پرسش پاسخ داده شود که مباحث مطروحه استاد عباسعلی پور، جای خالی کدام مشکل را پر خواهد کرد، گفت: آن چه که در مسئله بلاغت و تعریف آن ارائه شد، چیز جدیدی نبود و از آن چه به طلاب آموزش داده شد بیان شد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی افزود: این که بلاغت را به گونه ای تدریس کنیم که بعد از درس طلبه بتواند به صورت خلاصه بیان کند این همان تائید تلخیص محوری است و کمکی به مسئله محوری نمی کند و اگر بخواهیم برای هر علمی بخش های مختلفی را تعریف کنیم، موجب تشویش ذهن می شود .

حجت الاسلام عباسعلی زاده در پاسخ گفت: در تلخیص دروس به مسئله ارتباط منطقی بین موضوعات اشاره آن چنانی نمی شود در حالی که آن چه بیان شد به لزوم ارتباط بین فصل ها و بخش های متخلف تاکید دارد و ما معتقدیم که این همه مسائل را نمی شود در ذهن انباشت، فلذا نیاز به یک قالبی دارد که علوم در آن قرار بگیرند.

انتهای خپیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha