پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
احمد اولیایی

حوزه/ استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بابیان اینکه عدالت فرهنگی یکی از مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی است، گفت: برقراری نظم فرهنگی به‌عنوان بن‌مایه تمدن نوین اسلامی در جامعه امروز یک ضرورت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام احمد اولیایی در وبینار تخصصی عدالت فرهنگی، مؤلفه‌ای در تمدن اسلامی که توسط دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، به زبان انگلیسی برگزار شد، اظهار داشت: در موضوع عدالت فرهنگی به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های تمدن نوین اسلامی با سه‌گانه تمدن، عدالت و فرهنگ روبرو هستیم که با کنار هم گذاشتن این سه عنصر می‌توانیم برداشتی داشته باشیم که عدالت فرهنگی می‌تواند ما را به سمت تمدن سازی سوق دهد.

مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در تعاریف مختلف از تمدن به‌مثابه نظم، یاد می‌شود، بیان کرد: این موضوع یعنی اینکه برقراری نظم اجتماعی و جامعه‌پذیری برای همکاری و تعامل بین انسان‌ها است.

حجت الاسلام اولیایی گفت: بسیاری از افراد همانند افلاطون موزون بودن و تناسب کلی جامعه را عدالت می‌دانند و اندیشمندانی مانند آگوست‌کنت نیز عدالت را مطابق با نظم تعریف می‌کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: عدالت و تمدن در مفهوم نظم یک سازگاری دارند و از طرفی خود فرهنگ نیز تعاریف متعددی دارد، اما برخی فرهنگ را به‌عنوان نظم تعریف کردند ازاین‌جهت که یک نظام کنترلی است و می‌تواند جامعه را یک جامعه منظم از بایدها و نبایدهای فرهنگی تبدیل کن،. بنابراین یک رابطه خاصی از نظم میان عدالت، تمدن و فرهنگ برقرار می‌شود.

مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه عدالت فرهنگی به معنای بسط عدالت در عرصه فرهنگ به شمار رفته و یکی از مؤلفه‌های تمدن است، بیان کرد: زمانی که به سمت این می‌رویم که بدانیم عدالت فرهنگی چیست با پرسش‌های متفاوتی روبرو می‌شویم و برخی از این پرسش‌ها در حوزه عدالت و برخی نیز در حوزه فرهنگ است.

حجت الاسلام اولیایی به پرسش‌های مطرح در حوزه عدالت اشاره کرد و گفت: یکی از پرسش‌ها در حوزه عدالت این است که عامل بسط عدالت چه کسی است؟ آیا مردم هستند یا حاکمیت‌ها؟ اینکه در عدالت باید به دنبال رسیدن به خیر یا حق باشیم؟ آیا اصالت فرد مهم است یا اصالت جامعه ؟

این استاد دانشگاه بیان کرد: در فرهنگ نیز پرسش‌های متعدد داریم و آن این است که فرهنگ خادم انسان است و یا انسان خادم فرهنگ است؟ اینکه فرهنگ دارای ذات است یا اینکه برساخته است؟ از این پرسش‌ها می‌توانیم فرهنگ را کنترل و برنامه‌ریزی کنیم. بنابراین برای رسیدن به عدالت فرهنگی باید از این پرسش‌ها عبور کنیم تا بتوانیم عدالت فرهنگی در جامعه را به سمت شاخص‌ها ببریم و آن نظم فرهنگی که به‌عنوان بن‌مایه تمدن نوین به شمار می‌رود، در جامعه نهادینه و اجرایی شود.

عدالت فرهنگی از مولفه‌های تمدن نوین اسلامی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha