سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 994396
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳
دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی به «تکلیف امروز دانشجویان مسلمان و انقلابی»‌ از منظر رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نوشتاری به «تکلیف امروز دانشجویان مسلمان و انقلابی»‌ آورده است :
ما در این نوشتار به دنبال تبیین تکلیف دانشجویان مسلمان و انقلابی از منظر رهبر حکیم و خردمند انقلاب اسلامی ،عارف کامل،عامل برجسته ، و ولی فقیه زمان ، حضرت امام خامنه ای هستیم:

۱.خودسازی؛

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : از جمله وظایف دانشجویی ، حفظ دین و تقواست.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ : اولین انتظاری که ... دارم ، این است که بنیه دینی و انقلابی تان را تقویت کنید ؛ از این مسئله آسان عبور نکنید ؛ این خیلی مهم است .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : به مسائل ایمانی و مسائل اعتقادی و معرفتی بپردازید.

۷ خرداد ۱۳۹۷ : باید فضا جوری بشود که انسان های مستعد بتوانند در آن فضا حرکت کنند ، امثال حاج میرزا علی آقای قاضی ها و علامه طباطبایی ها و شخصیت های برجسته این جوری به وجود بیایند ؛ انسان های والا و برتر که از این فضای مادی توانسته اند تعالی پیدا کنند و فراتر بروند ... در میان ما کسانی هستند که استعداد این حرکت را دارند ، بخصوص در دوره جوانی .

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : من توصیه می کنم به جوان های عزیزمان و جوان های دانشجو که به مسائل تقوای شخصی ، پرهیزکاری شخصی ، پاکدامنی شخصی اهمیت بدهید ، حتما تلاوت قرآن را روزانه فراموش نکنید ... با قرآن ارتباطتان را برقرار کنید . این دعاها مضامین فوق العاده ای دارد ، این دعاها رشته ارتباط شما را با خدای متعال مستحکم می کند .

۱ خرداد ۱۳۹۸ : این فرصت جوانی که در اختیار شماست ، این تجدید ناپذیر است ؛ از این فرصت استفاده کنید برای اینکه انس با خدا را ، انس با نماز را ، انس با قرآن را برای خودتان به صورت عادت دربیاورید ؛ عادت های پسندیده و نیکو ؛ و آن وقت تا آخر عمر با شما همراه خواهد بود .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : خودسازی خیلی مهم است ؛ هم در ابعاد فردی ، هم در ابعاد اجتماعی ... انس با قرآن ، ارتباط با قرآن ، نماز با حضور قلب ، نماز در اول وقت ، توجه به ادعیه ... مواردی است که به نظر من برای خودسازی لازم است .

۱۱ آبان ۱۳۹۶ : با توسل ، با دعا ، با نماز خوب ، با توجه ، با قرآن خواندن ، با کمک به بندگان خدا ... با اجتناب از گناه ... تردیدی ندارم که ان‌شاءالله این نسل کنونی شما جوانان عزیز خواهید توانست همه آرزوهایی را که در انقلاب وجود داشت ، تحقق ببخشید.

۳۰ مهر ۱۳۹۳ : با خدا حرف بزنید ، از خدا بخواهید ، به خدا پناه ببرید ، با خدای متعال درد دل کنید ، هر چه این حالت را بیشتر توانستید در خودتان بوجود بیاورید ، بدانید توفیقات شما در آینده بیشتر خواهد بود .

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ : آدم خوب شدن در عرصه های گوناگون مبارزاتی اجتماعی ، بین المللی ، و انقلابی تاثیر خودش را می گذارد ... اگر ایمان باشد ، تقوا باشد ، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت ؛ یعنی دانشجو به سراغ مخالفین انقلاب و دشمنان انقلاب نخواهد رفت.

۲.بصیرت و دشمن شناسی؛

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : دانشجو ، هم جوان است ، هم عالم است ؛ او است که فردای کشور را باید اداره بکند ، او است که باید آگاه باشد تا سنگر ایستادگی را در مقابل زیاده خواهان و فرصت طلبان و دیگران تقویت بکند ، این باید محکم باشد .

۱۲ آبان ۱۳۹۴ : من توصیه ام به جوان ها این است که ... بصیرت خودشان را نسبت به اوضاع کنونی ، نسبت به گذشته تاریخی نزدیک ، روز به روز افزایش بدهند و بتوانند صحنه امروز دنیا را مشاهده بکنند .

۱۳ تیر ۱۳۹۴ : بنده معتقدم محیط دانشگاه ، محیط فهم سیاسی ، تحلیل سیاسی ، دانش سیاسی ، آگاهی سیاسی است .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : خوشبختانه جوان دانشجو به مسائل ، با نگاه عمقی نگاه می کند .

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : یکی از خصوصیات دانشجو این باید باشد که محیط را با چشم باز نگاه کند ؛ هم محیط دانشجویی را ، هم محیط کشور را ، هم محیط منطقه را ، هم محیط جهان را .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : بنشینید روی مسائل بین الملل جمهوری اسلامی کار کنید ؛ روی قضایای یمن ، روی قضایای عراق ، روی قضایای سوریه ، تحلیل های جذاب ، نگاه به آینده .

۲۶ مهر ۱۳۹۶ : دشمن را بشناسید ، یکی از خطراتی که هر ملتی را تهدید می کند این است که دشمن خودش را نشناسد ، دشمن خودش را دشمن نداند ؛ یا دوست بداند یا بی طرف بداند ؛ این خطر خیلی بزرگی است . این خواب رفتگی است . هم دشمن را بشناسید ، هم روش های دشمنی اش را بشناسید ؛ ببینید چه جوری دشمنی می کند . دچار غفلت نشویم ؛ اگر غفلت کردیم ، غارت خواهیم شد .

۱۱ آبان ۱۳۹۶ : جوان های عزیز ! یادتان نرود که ... دشمن اصلی شما آمریکا است ؛ این را فراموش نکنید .

۱۲ آبان ۱۳۹۷ : دشمنی با آمریکا را فراموش نکنید ؛ فریب لبخند دروغین و فضاحت بار دشمن را نخورید .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : اگر مبارزه با استکبار نباشد ، ما اصلا تابع قرآن نیستیم . مبارزه با استکبار که تمام نمی شود . در مورد مصادیق استکبار ، آمریکا اتم مصادیق استکبار است .

۱۲ آبان ۱۳۹۵ : اینکه گفتند در مقابل آمریکا بایستید ، هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید ،

به معنای دفاع از ارزش ها است ؛ نه فقط ارزش های مخصوص مسلمان ها ، دفاع از ارزش های انسانی .

۲۶ مهر ۱۳۹۶ : آمریکا کارگزار صهیونیسم جهانی است . یک شبکه خطرناک خبیثی در دنیا وجود دارد به نام صهیونیسم بین الملل ؛ آمریکا کارگزار آن ها است .

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : یکی دیگر از مسائلی که به نظرم می توانید شما ( دانشجویان ) انجام بدهید تشکیل یک جبهه واحد ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام است.

۱۲ آبان ۱۳۹۷ : نظریه مقاومت در مقابل دشمن قوی پنجه را تبلیغ کنید ، ترویج کنید ... نظریه مقاومت ، یک نظریه اصیل و درست است ؛ هم در مقام نظر ، هم در مقام عمل ... از هر دو جهت باید ترویج شود.

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : ما در کار دانشجویی تکیه موکد داریم بر این که کسانی که در مجموعه های دانشجویی فعالیت می کنند ، باید ایستادگی کنند ؛ باید محکم باشند.

۳. روحیه انقلابی گری؛

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ : دانشگاه باید انقلابی باشد ، دانشجو باید انقلابی باشد ، دانشجو باید یک مسلمان مجاهد فی سبیل الله باشد .

۲۸ مهر ۱۳۹۵ : یک نسلی باید بوجود بیاید شجاع ، باسواد ، متدین ، دارای ابتکار ، پیشگام ، خودباور ، غیور ... چنین نسلی لازم داریم . بایستی ایمان داشته باشد ، سواد داشته باشد ، غیرت داشته باشد ، شجاعت داشته باشد ، خوباوری داشته باشد ، انگیزه کافی برای حرکت داشته باشد ، توان جسمی و فکری حرکت داشته باشد ، هدف را در نظر بگیرد ، چشم را به اهداف دور متوجه بکند ... زندگی خودش و وجود خودش را بگذارد در راه این هدف و با جدیت حرکت کند ؛ در یک کلمه یعنی یک موجود انقلابی ؛ معنای انقلابی این است .

۱۲ آبان ۱۳۹۵ : آنچه من بر روی آن تکیه می کنم روحیه انقلابیگری است ؛ این روحیه را باید حفظ کنید . معنای روحیه انقلابی ... این است که یک انسان انقلابی ، شجاعت دارد ، اهل اقدام است ، اهل عمل است ، ابتکار می ورزد ، بن بست شکنی می کند ، گره گشایی می کند ؛ از چیزی نمی ترسد ، به آینده امیدوار است ، به امید خدا به سمت آینده روشن حرکت می کند .

۱ خرداد ۱۳۹۸ : آنچه ما از بچه های دانشجو ، از شما جوان های عزیز که من خیلی به شماها واقعا علاقه مندم ، انتظار داریم این است که شماها باید خودجوش باشید ، باید خودکار باشید ... هر کدام در هر قسمتی که توانایی اش را دارید بایستی خودجوش و خودکار باشید ... مثل مبارزات دوران طاغوت ... توطئه نومید کردن نسل جوان با همین حرکت ها که نشاط آفرین و امید آفرین است ، از بین می رود .

۴.مطالبه گری و آرمان خواهی؛

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : پرچم آرمان خواهی و مطالبه گری را زمین نگذارید ... مطالبه گری را از دست ندهید ، آرمان خواهی را از دست ندهید ... آرمان خواهی موجب می شود که ما راه را گم نکنیم و وسط راه ، کج و راست و به چپ و راست حرکت نکنیم ... آرمان اصلی و واقعی و نهایی ، ایجاد تمدت اسلامی است ؛ این ها را از دست ندهید و این ها را مطالبه کنید و بخواهید روی آن فکر کنید .

۷ خرداد ۱۳۹۷ : مطالبه گری آرمان ها از آن چیزهایی است که از آن نباید دست برداشت . اگر چنانچه این حجم عظیم و وسیع تهاجم به افکار عمومی از سوی ضدانقلاب با این مطالبه گری ها مواجه نشود ، قطعا ویرانگری خواهد کرد .

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ : شما دانشجوها باید خودتان را در صفوف مقدم این مبارزه حس کنید ... دانشجو باید احساس مسئولیت انسانی ، احساس مسئولیت ملی ، احساس مسئولیت دینی و اجتماعی و بین المللی بکند ... این نگاه نقادانه و دغدغه مند ، از دانشجو و محیط دانشگاه نباید گرفته بشود . هم نقادانه ، هم آرمان گرایانه ؛ باید دنبال آرمان ها باشند . روی کاستی ها و کژی ها علامت سئوال بگذارند ؛ دانشجو باید کاستی ها را ببیند ، کجی ها را ببیند ، عیوب را ببیند و سئوال کند ... روحیه سئوال کردن ، امر به معروف ، نهی از منکر ، مطالبه جدی آرمان ها و ارزش ها در دانشجو ، روحیه قابل قبول است ... حرفتان را صریح و قاطع و با صدای بلند بیان کنید ... آرمان گرایی را فراموش نکنید . آرمان ها چیست ؟ رسیدن به جامعه عادل ، جامعه آزاد ، جامعه پیشرفته ، جامعه مومن ، جامعه متعبد ، جامعه مرفه ، جامعه متحد ، جامعه قوی و مستحکم ، جامعه مستقل ؛ این ها آرمان است .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : معنای آرمان گرایی این است که نگاه کنید به واقعیت ها و آن ها را درست بشناسید ؛ از واقعیت های مثبت استفاده کنید ، با واقعیت های سلبی و منفی مقابله کنید و مبارزه کنید ... در مجموعه بیانات امام ، در مجموعه معارف انقلاب اسلامی ، در مطالعه دقیق قرآن و نهج البلاغه ، آرمان ها را فهرست کنید ، طبقه بندی کنید ، دسته بندی کنید ، روی این ها کار کنید و بر آرمان ها ایستادگی کنید .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : جبهه انقلاب را گسترش بدهید ، یارگیری کنید ... جذب کنید .

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیه نکنید و صریح باشید

۵.حامی خط امام؛

۱۲ آبان ۱۳۹۵ : با بصیرت نگاه کنید ، هر حرفی را از هر گوینده ای نپذیرید . مبدا حرکت و مبدا انقلاب ، امام بزرگوار است ، حرف او را حجت بدانید ؛ نگاه کنید ببینید امام چه می گفت .

۱۲ آبان ۱۳۹۴ : امروز دارند به انواع مختلف و به وسایل گوناگون و جدید ... اعتقادات را ، باورها را آماج قرار می دهند ؛ این را باید جوان ها متوجه باشند ... تاریخ مبارزات ملت ایران را بیشتر بخوانند و بیشتر بدانند ... در دوران مبارزات بر ملت ایران چه گذشت ، چه کسانی مقابل ملت ایران بودند ... این ها را جوان های ما بایستی آگاه بشوند و بدانند.

۶.رشد علمی؛

۱خرداد ۱۳۹۸ : شما احتیاج دارید بخوانید ، احتیاج دارید بدانید ... شما نهضت کتابخوانی باید راه بیندازید ، واقعا کتاب بخوانید ، مطالعه کنید ... شماها خودتان ، هیئت های اندیشه ورزتان ، بچه های پیشکسوت ترتان بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامه مطالعاتی برای جاهای مختلف ، قشرهای مختلف برنامه ریزی کنند ، طراحی کنند و تعریف کنند .

۷ خرداد ۱۳۹۷ : بنده کتاب خوانم ، من خیلی کتاب می خوانم ، دلم می خواهد شما بچه ها ، جوان ها واقعا کتاب بخوانید .

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : این جور نیست که شما خیال کنید یا کار انقلابی باید بکنیم یا باید درس بخوانیم ؛ نخیر ... درس خواندن جزو واجبات شما است ، کار انقلابی هم جزو واجبات شما است ؛ هر دو باید در کنار هم انجام بگیرد .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : وقتتان را درست مصرف کنید ، هم به درس برسید ، هم به کار تشکیلاتی برسید ؛ به هر دوی این ها باید برسید .

۳۰ مهر ۱۳۹۳ : ما بایستی در مجموعه دانشگاه های کشور یک زنجیره کامل علمی را شاهد باشیم ؛ به معنای واقعی ، یک شبکه عظیم تولید علم در همه ابعاد و در همه بخش های مورد نیاز ، و همه هم افزا و مکمل یکدیگر .

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ : در دانشگاه باید هم عالم تولید بشود ، هم علم تولید بشود ، هم عالم و علم جهت درست پیدا کند .

۱۳ تیر ۱۳۹۴ : دانشجویان دنبال این هستند که یک چیزی را تحقیق کنند ، یک چیزی را بنویسند ، رساله ای را تهیه کنند ؛ این احتیاج دارد به یک نظام ، احتیاج دارد به یک نگرش کلان ، به یک هدایت کلی که چه تهیه بشود که کشور بتواند از آن استفاده بکند .

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ : مقالات علمی باید به سمت نیازهای کشور هدایت بشود . ما امروز در زمینه نفت احتیاج داریم ، در زمینه کشاورزی احتیاج داریم ، در زمینه صنایع مختلف احتیاج داریم ، در زمینه ارتباطات احتیاج داریم به تحقیق ، به مقاله نویسی ؛ مقالاتی که نوشته می شود در جهت نیاز فلان کشور نباشد .

۱۷ مهر ۱۳۹۸ : ما نمی خواهیم دانشگاه ما تکرار و باز تولید فلان دانشگاه آمریکایی باشد ... فضای علمی کشور باید فضای علمی ایرانی و اسلامی باشد ... ما بایستی با فرهنگ خودمان ، ایرانی زندگی کنیم ، ایرانی باید بیندیشیم و فکر کنیم ؛ و الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی را در زمینه مسائل علم هم حتما بایستی رعایت بکنیم .

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ : باید دانشگاه را آراسته به آن خصوصیاتی کرد که کشور فردا ، کشور بیست سال بعد و ایران بیست سال بعد به آن احتیاج دارد .

۲۰ آبان ۱۳۹۴ : دانشگاه ها باید پژوهش محور بشوند ؛ پژوهشگاه درست کنند ... صنعت و دانشگاه باید ارتباط پیدا کنند ؛ هم برای صنعت خوب است ، هم برای دانشگاه ؛ هم‌برای مدیریت دانشگاه خوب است ، هم برای دانشجو .

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : یکی از انواع ایجاد جاذبه این است که حرف نو پیدا کنید ... خیلی از حقایق هست که با مطالعه در قرآن ، با مطالعه در نهج البلاغه و در روایات ، انسان به آن ها برخورد می کند ... حرف نو ( هم ) فقط حرف نو دینی نیست ، حرف نو سیاسی هم هست ، حرف نو اجتماعی هم هست ، حرف نو در زمینه مسائل بین الملل هم هست ... حرف نو جاذبه دارد . یکی دیگر از روش ها استفاده از بخشی از شیوه های هنری است ... ( مثلا ) تئاتر ؛ تئاتر دانشجویی ... کاریکاتور یکی از شیوه های هنری بسیار موثر است ... کارهای طنز ... سرود ، یا نشریه های صوتی ... یکی از راه های تاثیر گذاری ... اقناع فکری است ... تفکر دینی را جز با اقناع نمی شود منتقل کرد و منعکس کرد .

۲۶ آبان ۱۴۰۰ : یکی از مسائلی که مورد تکیه و توجه و تعمیق واقع می شود ، مسئله هوش مصنوعی باشد که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : علم اقتدار است ، علم قدرت است و باید دنبال علم بود . محیط های دانشگاهی ، محیط های تحقیقاتی و پژوهشی حتما بایستی به مسئله علم توجه کنند .

۲۶ مهر ۱۳۹۶ : باید در کشور جریان سازی بشود در زمینه علم و پیشرفت علمی ؛ به صورت جریان در بیاید ، به صورت رویه در بیاید که قابل توقف نباشد .

۱۱ آبان ۱۳۹۶ : جوان های خوب ما درس بخوانند ، علم آموزی کنند . آن هایی که نخبه هستند ، برای کشورشان کار کنند ... اگر چنانچه خوب درس بخوانند و کار بکنند ، بلاشک سطح علم در کشور بالا خواهد آمد ... به برکت علم ، انسان می تواند به آرزوهای بزرگ دست پیدا کند .

۷.نگاه به آینده؛

۲۰ آبان ۱۳۹۴ : دنبال علمی باشیم که برای کشور لازم و نافع است ؛ نه فقط برای حال کشور ، بلکه برای ده سال بعد و بیست سال بعد کشور . ممکن است ما در بیست سال بعد ، یک نیازی داشته باشیم که از امروز باید تحقیقات آن نیاز شروع بشود .

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ : یکی از وظایف دانایان و خردمندان و نخبگان یک کشور ، نگاه به آینده است .

۱۷ مهر ۱۳۹۸ : باید پیشرفت ما جوری باشد که تا پنجاه سال بعد ... اگر کسی خواست به تازه های علمی دنیا دست پیدا کند مجبور باشد فارسی یاد بگیرد ... تا بتواند از نوشته های شماها استفاده کند .

۸.گفتمان سازی

۲۰ تیر ۱۳۹۴ : دانشجو تصمیم ساز است ؛ دانشجو گفتمان ساز است . شما وقتی که یک آرمانی را دنبال می کنید ، می گویید ، تکرار می کنید و به جد پای آن می ایستید ، این یک گفتمان در جامعه ایجاد می کند ، این موجب تصمیم سازی می شود .

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ : جریان های دانشجویی به گفتمان سازی اهمیت بدهند . مسائل نظام را استخراج کنید ، فکر کنید ، راه حل های سنجیده و قوی پیش بینی کنید.

۱۲ تیر ۱۳۹۵ : گفتمان عدالت، اقتصاد دانش بنیان ، پیشرفت ایرانی اسلامی، شتاب در یافته های علمی ؛ این ها گفتمان های اصلی است ؛ این گفتمان ها را تقویت کنید . گفتمان اقتصاد مقاومتی خیلی گفتمان مهمی است .

۱۳ تیر ۱۳۹۴ : ما اگر می خواهیم یک خواسته ای تحقق پیدا کند ، قدم اول این است که این خواسته را به صورت یک گفتمان پذیرفته شده در بیاوریم ؛ مسئله علم از همین قبیل بود که یک گفتمان شد و به طور طبیعی وارد جریان عملی شد و به صورت یک جریان درآمد ... مسائل مربوط به نقشه جامع علمی کشور باید تبدیل بشود به یک گفتمان و به صورت جدی اجرا بشود .

۱ خرداد ۱۳۹۸ : همه چیز امیدبخش است برای ما ، همه چیز نوید دهنده است برای ما ... عوامل مژده دهنده را ببینید ، پیدا کنید ، به آن ها دلگرم بشوید، به خدای متعال توکل کنید ، قصدتان و نیتتان را خالص کنید و بدانید که خدای متعال شما را کمک خواهد کرد ... ان شاءالله همه شماها زوال دشمنان بشریت، یعنی همین تمدن آمریکایی منحط و زوال اسرائیل را به لطف الهی خواهید دید .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha