چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جازاری

حوزه/ دکتر جازاری با بیان این که اسلام، مکتب علمی غیرقابل انکار در جهان است، گفت: افتخار ما این است که علمای بزرگ اسلام برخلاف بسیاری از جریان‌های دینی و خارج از دایره اسلام و ادیان آسمانی، افتخار می کردند که دارالعلمی بنا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین سعید جازاری در مراسم آئین روز دانشجو که در دانشگاه بین المللی اهل بیت علیهم السلام برگزار شد، با تبریک این روز به دانشجویان و اساتید دانشگاه، اظهار داشت: این روز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به دانشجو اختصاص یافته و در بسیاری از کشورها نیز چنین تعبیراتی مشاهده می‌شود و این روز به عنوان روز دانشجو یا به عنوان روز جوان و یا به عنوان روز دانش و علم آموزی وجود دارد.

وی افزود: ما افتخار می‌کنیم که در مکتبی پرورش یافتیم که در دنیای مدرن امروز به عنوان مکتب علمی غیرقابل انکار است، چرا که دانشمندان غیر مسلمان پذیرفتند که شالوده کتاب آسمانی اسلام که قرآن کریم است و توسط پیامبر اسلام برای بشر هدیه آورده شده، آکنده از مبانی علمی و تحریک و تحریز به سمت علم و دانش است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با اشاره به آیه 11 سوره مجادله که می فرماید «... یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ؛ ... خدا [رتبه] کسانی از شما را که گرویده و کسانی را که دانشمندند [بر حسب] درجات بلند گرداند و خدا به آنچه می ‏کنید آگاه است»، ادامه داد: این آیه شریفه جزو محکمات قرآن است و همه‌ی مفسرین مسلمان از فرق مختلف به این مطلب اذعان و اعتراف دارند و همین آیه بر حقانیت دین اسلام کفایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما تنها جریان دینی در دنیای ادیان هستیم که با ظهور این دین و جریان دینی(اسلام)، نهضت، حضور، ظهور و نورانیت آن در دنیا نمایان شد، چون وقتی شبه جزیره عربستان قبل از اسلام و بعد از اسلام را مقایسه و تطبیق می دهیم می بینیم که اسلام بر حوزه علم و محور علم به عنوان یک رکن اساسی جهت رشد معنوی و مادی جامعه تکیه داده است.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری با بیان این که آیات فراوانی در قرآن کریم وجود دارد که وقتی خداوند پیامبری را معرفی می کند با سلاح و ابزار علم آن را مقابل بشر قرار می‌دهد و جایی که می خواهد وحی را آغاز کند به پیامبر می فرماید: «بخوان»، یعنی نقطه علم، دانش و فهم علمی را مدنظر دارد، گفت: این علم و دانش اولین و نخستین محور حرکت یک جامعه دینی است.

وی بیان داشت: کسی که در مسیر علم قدم می گذارد به تعبیر روایات، از تسبیح، تقدیس و دعای ملائکه برخوردار است و به فرموده امام باقر(ع) کسی که به قصد تعلم از منزل خارج شود، مورد و مشمول خاص دعاهای ملائکه است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) ادامه داد: افتخار ما این است که علمای بزرگ اسلام برخلاف بسیاری از جریان‌های دینی و خارج از دایره اسلام و ادیان آسمانی، افتخار می کردند که دارالعلمی بنا کنند و وقتی در تاریخ ایران، افغانستان، عراق و...که به عنوان مجموعه بین النحرینی پذیرای اسلام بوده اند نگاه می کنیم، نظامیه نیشابور و نظامیه بغداد را مشاهده می کنیم که نظامیه نیشابور مربوط به قرن سوم است، یعنی سال 290 به بعد و وقتی نام نظامیه را می بریم صرفا بحث حدیث نبوده بلکه بحث فلسفه، ریاضیات، جفر و.... نیز مورد توجه بوده است.

وی با بیان این که جایگاه یک دانشجو و جویای علم در نقطه و مرتبه ای است که ملائکه از آن لحظه ورود تا مراجعت برای او دعا می کنند، اظهار داشت: از امام صادق(ص) پرسیدند: ایام ماه مبارک رمضان و شب های احیا در پیش است شما به عنوان امام ما بگویید که ما در این شب ها چه عملی انجام دهیم که ثواب بالایی دارد؟ برخلاف تصور برخی که شاید پاسخ این سؤال را توسل، نماز شب و قرآن سرگرفتن بدانند، امام فرمودند «مذاکره العلم»؛ یعنی در زمان حساس استجابت دعا علم است که باید دنبال آن بگردید.

حجت الاسلام والمسلمین جازاری، رقابت امروز بین کشورهای جهان را بحث علمی دانست و افزود: امروز دیپلماسی علمی در جایگاه خاصی قرار دارد و این مهم است که کدام کشور در حوزه علم موفق تر است؟ و تولید، ترویج و تعلیم علم، تأسیس مراکز علمی و تربیت افراد پژوهشگر امروزه رقابت مهمی در دنیا محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: باید افتخار کنیم که این سرزمین ها یعنی مجموعه ای که امروزه ایران، افغانستان و عراق و ... شده است یک روز به عنوان مهد ظهور جریان های مهم علمی بوده است.

رئیس دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) با بیان این که هر کدام از شهرهای خوارزم، بخارا، سمرقند، هرات، ری و ... در دایره المعارف هایی مثل «بریتانیکا» معرف شخصیت های برجسته علمی در جهان است و نباید آنها را فقط به عنوان جایگاه دینی شناخت، گفت: در حوزه ریاضیات از ابن سینا بگیریم تا حوزه مسائل عقلی مثل فارابی و حتی در حوزه موسیقی ابوالفرج را داریم و این یعنی ما توانستیم در این حوزه ها جلو برویم و امیدواریم که از برکات این ایام، این سرزمین بتوانیم در تبلیغ علم موفق باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha