سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
پژوهش

عضو هیئت علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: شرایط امروز به خصوص می طلبد که فعالیت های پژوهشی کشور بیش از پیش ناظر به نیازها و مسایل مهم جامعه باشد.

دکتر حمید رضا یزدانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت هفته پژوهش ابراز داشت: گرچه معتقدم که حمایت جدی و عملی از پژوهش و پژوهشگران اعم از حوزوی و دانشگاهی باید صورت گیرد، اما پیش از هر چیز ما نیاز به تقویت روحیه پرسشگری و پژوهشگری در بین اهل علم داریم تا این رویه مبارک در مراکز علمی ما به صورت یک پدیده فراگیر مطرح باشد.

وی افزود: در عین حال یکی از الزامات مهم در راستای ترویج رویکرد پژوهشی در جامعه علمی، برخورداری از تفکر انتقادی است.

یزدانی، همچنین گفت: متاسفانه گاهی اوقات احساس می شود که طراح پژوهش فاقد تفکر انتقادی است و نیز به جهت آن که تصویر جامعی از مسیر پژوهش ندارد، لذا در گردآوری و ساماندهی و خروجی گرفتن از اطلاعات، دچار اشتباه می شود و از این رو نمی تواند به هدف مورد نظر از فعالیت پژوهشی دست یابد.

این مدرس دانشگاه، خاطرنشان کرد: تفکر انتقادی موجب می گردد که فرد پژوهشگر در مساله یابی، رویکرد شناسی و شیوه جمع آوری اطلاعات، کیفیت مطلوبی داشته باشد و از این حیث باید گفت بیش از هر موضوع دیگری برای ارتقای مساله پژوهش باید روی سیستم ذهنی و تفکری محقق و پژوهشگر تمرکز نمود.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار و نظام آموزشی در جهت تقویت رویکرد پژوهش محورانه، گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد، شیوه تدریس اساتید ما در دانشگاه ها فاقد تفکر انتقادی است و نمی توانیم آن طور که باید و شاید آن را به دانشجویان انتقال دهیم، ضمن آن که باید حمایت ها از پژوهشگران به شکل هدفمند و برنامه ریزی شده باشد تا به نتایج دلخواه برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha