شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خواهران

حوزه/ در اجلاس مؤسسین، اعضای هیئت امنا، خیرین و مدیران مدارس علمیه خواهران استان گلستان با اشاره به مرزبانی حوزه علمیه از مرزهای اعتقادی، از فعالیت ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور خبر داده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، اجلاسیه مؤسسین، اعضای هیئت امنا و خیرین مدارس علمیه خواهران استان گلستان با حضور محمدی زاده، معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و احمدی، مدیر کل پشتیبانی و توسعه منابع پایدا مرکز مدیریت حوزه های خواهران، در استان گلستان برگزار شد.

این اجلاسیه در دو زمان متفاوت در شرق و غرب استان برگزار شد و در حاشیه این برنامه ها، معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از پروژه های استان و برخی مدارس بازدید کرد.

* حوزه‌های علمیه از مرزهای اعتقادی محافظت می‌کنند

در ابتدای این نشست ها، خانم حسینی واعظ به اهمیت نقش و جایگاه اعضای هیئت امنا و خیرین اشاره و بیان کرد: خدمت به حوزه‌های علمیه سرمایه‌گذاری عظیمی است که در آن نه ضرر، بلکه منفعت پر سود وجود دارد که در قرآن به آن بسیار اشاره شده است.

وی اظهار کرد: حوزه های علمیه خواهران نقش امنیتی در جامعه دارد که با نقش حوزه علمیه برادران برابری می‌کند؛ امروزه مسائل امنیتی برای کشور خیلی مهم است و بودجه‌ای که برای این بخش قرار داده می‌شود لازم و ضروری است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: علت کمتر نبودن نقش حوزه‌های علمیه از نهادهای نظامی به این دلیل است که آن نهادها مرزهای ما را حفظ می‌کنند اما حوزه‌های علمیه به خصوص خواهران، مرزهای اعتقادی را محافظت می‌کنند که این مسئله‌ای مهم است.

خانم حسینی واعظ با بیان این‌که حوزه‌های علمیه از ابتدای شروع با حمایت خیرین و واقفین پیش رفته است، اضافه کرد: حوزه‌های علمیه از مردم هستند و برای مردم تلاش می‌کنند، به همین دلیل در راستای استقلال از دولت بسیار تلاش شده است که باید از این پس برای حوزه علمیه خواهران نیز همین شیوه ادامه داشته باشد؛ باید نسبت به منابع مالی حوزه‌های علمیه دوراندیشی کرد.

وی با اشاره به این‌که به هیئت امنا نمی‌توان به عنوان یک منبع مالی نگاه کرد، ادامه داد: هیئت امنا به منزله پدر خانواده و برادر قوی و غیرتمندی است که در مقابل خواهران خود محافظت کرده و کمک فکری می‌دهد، حمایت و پشتیبانی می‌کند؛ حتی باید در مسائل فرهنگی و بسیاری مسائل دیگر نیز کمک‌رسانی داشته باشند و خروجی‌های خوبی را تحویل جامعه دهد.

* فعالیت ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور

در ادامه برنامه، محمدی زاده، معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه ۵۰۰ مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعال هستند، بیان کرد: نبض فرهنگ جهان اسلام ابتدا در حوزه‌ها در حرکت هستند و اشاعه پیدا می کند.

وی ابراز خرسندی کرد که حوزه های علمیه به شکل هیئت امنایی اداره می شود و افزود: حوزه‌های علمیه برادران و خواهران هیچ زمانی سابقه اداره دولتی نداشته است.

معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران هدف از سفر خود را بررسی منابع مالی و پایدار مدارس اعلام کرد و گفت: برای انجام فعالیت‌های حوزه بدون اتکا به دولت‌ها، نیازمند منابع مالی هستیم و مرکز در هر استانی با توجه به شرایط محیطی-اقلیمی کمک کرده است.

محمدی زاده اعلام کرد: با پولی که به عنوان «کمک» از دولت می گیریم تنها ۵ درصد از برنامه ها قابل انجام است و نمی‌توان کار و برنامه مفیدی در جامعه داشت مگر با مشارکت نهادهای دیگر که نمی توان دائما و به طور پیوسته با نهادهای دیگر نیز کار کرد زیرا شرایط خاص خود را می‌طلبد.

وی ابراز کرد: نباید ذهن مدیران خانم مشغول اداره مالی مدرسه باشد و ما باید با حمایت و پشتیبانی به آنان آسودگی خاطر دهیم که به فعالیت‌های خود بپردازند.

معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، سیاست مرکز را توانمندسازی اعضای هیئت امنای مدارس در مباحث مالی و نیروی انسانی دانست و افزود: ما نگرش‌ها و تدابیر را بیشتر نیاز داریم؛ اعضای هیئت امنا باید رصدکننده برمه‌ها و مراسمات در شهرستان‌های خود باشند و بدانند چه مسائلی استان را تهدید می‌کند.

محمدی‌زاده با بیان این‌که اعضای هیئت امنا باید دارای ذکاوت فرهنگی، توانمندی رصدکردن و صاحب نوعی از نگرش باشند، اضافه کرد: اعضای هیئت امنا باید بهترین رصد را در بیوتات صالحه برای جذب و گزینش طلبه داشته باشند.

وی ادامه داد: در برنامه دراز مدت پیش بینی کردیم که هر پنج سال ۲۵ درصد هزینه مدرسه را هیئت امنا با کمک گرفتن از بخش‌های دیگر تامین کنند و این کمک‌ها استمرار و ثبات داشته باشد.

معاون پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، افزود: هیئت امنا را برای رصدکردن همه امورات لازم داریم و بودن آنها فقط تنها برای تامین منابع مالی نباید باشد، در هر استان با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقلیمی نگاه بین المللی داشتیم تا افرادی از حوزه خلیج فارس برای فراگیری علوم دینی پذیرا باشیم و مراکز متناسبی را به اتمام برسانیم.

محمدی‌زاده گفت: هیئت امنا برای فراهم‌سازی نیازمندی‌های مدرسه خود تدبیر کنند تا درآمد مستمری برای مدرسه خود داشته باشند زیرا نمی‌توان برای تمام مدارس یک نسخه پیچید، یک شیوه در جایی اثر دارد و در جای دیگر پاسخگو نخواهد بود.

وی در پایان گفت: امنیت جامعه امنیت همه جانبه است؛ در هر محیطی و مشکلی راه صحیح فعالیت، نفوذ فرهنگی است و ما بهترین ابزار را داریم و با این فرصت کوتاه، باید در این مسیر طی طریق صحیح داشته باشیم.

* نگاه حوزه اقتصادی نیست

در ادامه جلسه احمدی، مدیر کل پشتیبانی و توسعه منابع پایدار با استناد به به فرمایش امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه) که «زنان نیمی از جامعه هستند و در تربیت نیم دیگر نقش دارند»، بیان کرد: برای جامعه سالم، باید برای تربیت دختران برنامه‌ریزی کرد زیرا جوامع غربی برای ضربه‌زدن به زن از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند و معتقدند باید به بنیان خانواده و مهم‌تر از همه، مادر خانواده رجوع کرد که اگر مادر به انزوا کشیده شود، جامعه و دین به فروپاشی می‌رسد.

وی ادامه داد: اثرگذاری مادر در تربیت فرزندان است و همین نقش را شما خیرین و اعضای هیئت امنا در مدارس علمیه خواهران به عهده دارید که این نقش در مناطق محروم دوچندان است و حمایت دولت، مجلس، ائمه جمعه، نهادهای فرهنگی و شما خیرین محترم برای اجرای این مهم دوچندان است.

مدیر کل پشتیبانی و توسعه منابع پایدار، بودجه دولت به حوزه را به عنوان «کمک» معرفی کرد که این سرفصل با سرفصل های آموزش و پرورش و سایر نهادها متفاوت است و افزود: استمرار فعالیت بیش از هزار ساله حوزه‌های علمیه برادران با نگاه مردمی و خیرین بوده است و حوزه علمیه خواهران با ۲۵ سال سابقه قدمت خود از زمان مرحوم آیت الله شرعی تاکنون به اذعان مسئولان حوزوی خواهران و برادران، با اثرگذاری برادران برابری می‌کند که این مهم نیازمند مساعدت و همکاری است.

احمدی در ادامه بر تأمین منابع مالی پایدار تاکید کرد و توضیح داد: نگاه حوزه اقتصادی نیست، اما نوع نیاز ما را بر آن داشت که منبع مختصری را برای حوزه در نظر بگیریم تا حوزه بتوانند به وظیفه خود در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی ادامه دهد؛ اما شعار کلیدی ما این است که در حوزه فرهنگ نشود با این شعار «نه از هر کجا و نه از هر طریق».

وی خاطرنشان کرد: هدف مسئولان حوزوی این است که نقش و اثرگذاری مادران و طلاب حوزه‌های علمیه خواهر پررنگ تر شود و حمایت از این مهم، وظیفه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه است.

احمدی در ادامه به شرح آئین نامه منابع مالی پایدار و مستمر پرداخت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha