دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
وهابیت

حوزه/ ائمه جمعه و برخی از روحانیون اهل سنت آذربایجان غربی ضمن محکوم کردن سخنان جنجالی مولوی گرگیج، اهل بیت(ع) را محور وحدت دانسته و اعلام کردند: سخنان گرگیج دیدگاه اهل سنت نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، موج اعتراض ها به سخنان تفرقه افکنانه و اهانت مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر به اهل بیت(ع) در خطبه های نماز جمعه ۱۹ آذر همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش ها به سخنان جنجالی گرگیج | نزاع مذهبی ممنوع

چند تن از ائمه جمعه و روحانیون اهل سنت آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با محکومیت اهانت به اهل بیت(ع)، اعلام کردند که سخنان گرگیج دیدگاه اهل سنت نیست.

ماموستا کلشی نژاد: آن هایی که بر خلاف مسیر اهل بیت(ع) حرکت کنند مسلمانان نیستند

ماموستا مامد کلشی نژاد، امام جمعه اهل سنت ارومیه ارومیه، با بیان این که خداوند متعال محبت پیامبر اکرم (ص) و همه کسانی را که به ایشان منتسب باشند را واجب کرده است، گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که خداوند متعال در آیات قرآن به آن اشارهر کرده است و پیامبر نیز آن را مورد تاکید قرار داده و باید مسمانان بدان پایبند باشند، محبت خالندان نبوت است.

وی ادامه داد: محبت به اهل بیت(ع) و احترام آن ها جزو لاینفک ایمان مسلمین است و طول تاریخ هم مسلمانان بدان پایبند بوده اند. خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره مبارکه احزاب می فرماید« إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً » اهل بیت را از هر گونه پلیدی پاک و مطهر می داند و این برای مؤمنین و مسلمانان باید همیشه زندگی و ایمان خود را با پاکی و طهارتی اهل بیت پیامبر بسنجند و آن ها را الگوی زندگی ایمانی و دنیا و آخرت خود قرار دهند.

امام جمعه اهل سنت ارومیه تصریح کرد: پیامبر اسلام تمسک به قرآن و عترت محمد (ص) را راه نجات امت اسلامی بیان می کند و امت اسلامی تا زمانی که این دو امانت رسول خدا را داشته باشند از مسیر الهی گمراه نخواهند شد؛ اهل بیت چراغ راهنما و به مثابه مناره تابنده برای سعاد ت دنیا و آخرت امت اسلامی هستند و در کلیه ادوار اهل بیت پیامبر مورد احترام امت بوده است.

وی افزود: ائمه چهارگانه اهل سنت همیشه به دید احترام به اهل بیت(ع) نگریسته اند و حقوق آن ها را آن گونه که در شریعت اسلامی بیان شده است رعایت کرده اند و اهل سنت به این وصیت پیامبر پایبند بوده اند. قرآن کریم در آیات مختلف از جمله، مباهله، تطهیر و ... محبت به اهل بیت را یک فریضه واجب بیان می کند و لذا هر گونه بی احترامی به اهل بیت(ع) کفر است.

کلشی نژاد بیان کرد: امام شافعی یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت در شعری به وصف اهل بیت می پردازد و بیان می کند که هر کس در نماز به اهل بیت صلوات نفرستند نمازش باطل است و اگر آن ارادت و عشق و محبت خود را به کسانی که منتسب به پیامبر هستند، ابراز نداریم عبادت ما مورد قبول نیست وبه همین دلیل هم جایگاه سادات در بین اهل سنت یک جایگاه خاصی است.

وی گفت: آن هایی که بر خلاف مسیر اهل بیت(ع) حرکت کنند مسلمانان نیستند و هیج مسلمانی نمی تواند ادعای اسلامی بکند اما در قلب و دل و جان او محبت اهل بیت نباشد و محبت و مودت به اولاد رسل خدا یک فریضه الهی است و این مسئله مهم ترین محور برای وحدت و برادری در بین امت محمد می باشد و لذا چنین سخنان ناسنجیده ای در آستانه ایام فاطمیه بازی کردن در زمین دشمن است.

ماموستا عبدالسلام امامی: طرح مباحث اختلافی حرکت در مسیر دشمن است

ماموستا عبدالسلام امامی نیز با بیان این که اهل بیت جایگاه والایی در بین اهل سنت خصوصا مذهب شافعی دارند این گونه سخنرانی ها را اختلاف انداختن در بین امت اسلامی دانست و گفت: ائمه مذاهب چهارگانه اهل سنت اهل بیت پیامبر را مورد اکرام و احترام قرار می دادند و در این راه امام شافعی متحمل زحمات و مشقت های زیادی از جمله زندان و تهدید به قتل نیز شده است و شعری را در وصف اهل بیت سروده و شعرای فارس زبان نیز آن را به زبان فارسی ترجمه کرده اند.

وی ادامه داد: خداوند متعال با آیه " قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی" به پیامبر خود دستور می دهد که در برابر تمام فداکاری که در راه اسلام انجام داده است چیزی جز محبت اهل بیت عصمت و طهارت از مردم نخواهد و به همین دلیل هم اهل بیت جایگاه ویژه ای در بین اهل سنت دارند.

امام جمعه مهاباد گفت: هر گونه موضع گیری و سخنرانی از هر فردی که موجب اختلاف در بین امت اسلامی شود در مسیر دشمن حرکت کردن است و کسانی که به این مسئله دامن می زنند یا غافل هستند و یا مزدور دشمن و اگر از دشمن غافل باشیم ما را غارت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: کسانی که دانسته و یا نادانسته به مسئله اختلاف دامن می زنند آب در آسیاب دشمن می ریزند و امیدواریم همان طور که شیعه و سنی در کنار هم سالها با مسالمت زندگی کرده اند این توطئه ها را خنثی کنند و در برنامه های دشمنان گرفتار نشوند و در برنامه هایی که هر روز از سوی غرب و رژیم صهیونیستی طراحی می شود وارد نشوند.

امامی تصریح کرد: آیات " وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا" و " وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلوا وَ تَذهَبَ ریحُکُم " همه امت اسلامی را به وحدت و همدلی و برادری دعوت می کند و لازم است مسلمین در مسیر وحدت گام بردارند و در نقشه های دشمنان عامدا و یا غافلا وارد نشوند و اجازه خدشه دار شدن وحدت مسلمین را ندهند.

ماموستا مصطفی محمودی: اختلاف اندازها نادانند

ماموستا مصطفی محمودی، امام جمعه پیرانشهر هم با بیان این که این نوع سخنان نشان از نادانی است، گفت: این افراد نادان هستند و از تاریخ اطلاعی ندارند و آن چه را بیان می کنند از خود در آورده اند.

وی افزود: شعیان پیروان امام علی (ع) و رسول مکرم اسلام و تابع سنت پیامبر هستند، و اهل سنت نیز از سنت نبی مکرم اسلام (ص) تبعیت می کنند و لذا افتراقی در این میان وجود ندارد. امام علی علیه السلام به خاطر حفظ سنت پیامبر (ص) با معاویه می جنگید و افرادی که در بین شیعه و سنی به اختلاف دامن بزنند، تابع اسلام نیستند و باید جلوی آن ها گرفته شود.

امام جمعه پیرانشهر گفت: شیعه مایه افتخار جهان اسلام است که در برابر توطئه واستعمار های جهانی و اسرائیل و آمریکا ایستاد است و حاکمیت اسلام را برقرار و از مستضعفان حمایت می کنند اما می بینیم برخی کشورهای منطقه که ادعای اسلامی دارند به جای دفاع از اسلام با دشمنان دست در دست هم می دهند و منافق هستند .

وی تصریح کرد: این نوع موضع گیری ها در استانه ایام فاطمیه برای زیر سوال بردند سوگواری دردانه پیامبر است و از جانب بیکانگان دستور می گیرند و کسی که مسلمان باشد چنین چیزی را در بین مردم پخش نمی کند و حضرت زهرا سلام الله علیها در جهان اسلام بی نظیر هستند و پیامبر او را از هر کس دیگری بیشتر دوست داشتند و رضایتشان را رضایت خود و غضب فاطمه (س) را غضب پیامبر عنوان می کردند.

ماموستا مصطفی خاتمی: هر موضع گیری که موجب تفرقه شود، کمک به دشمن است

ماموستا مصطفی خاتمی، امام جمعه اشنویه هم گفت: خداوند متعال ما مسلمانان را به عنوان امت وسط معرفی می کند و رسول خدا به ما دستور داده است که از افراط و تفریط دوری کنیم چرا که این مسئله مشکلاتی را برای امت اسلامی و محمدی به وجود می آورد و هر گونه مطالبی که موجب جریحه دار شدن قلوب امت اسلامی شود حرام است و باید از طرح آن خودداری شود.

امام جمعه اشنویه افزود: رسول مکرم اسلام حتی با یهودی ها طبق آیه " قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّه " به دنبال اتحاد بود و علی رغم اینحقانیت خودشان، آن را بر ادیان دیگر تحمیل نمی کردند و حقوق دیگران را محترم می شمردند و بر مشترکات ادیان تاکید داشتند.

وی ادامه داد: مشترکات مسلمین به حدی زیاد است که قابل شمارش نیست و باید امت اسلامی به این مسائل تکیه کنند، البته ان چه که در روایات از زبان مقدس رسول مکرم اسلام (ص) مبنی بر «اخْتِلافُ اُمّتی رَحمَةٌ» در مسائل فقهی است که در بین مذاهب اهل سنت و شیعه هم وجود دارد و این مسئله موجب پویایی و رشد جهان اسالم است که منجر بر وحدت نیز می شود و اما هر گونه اختلافی که منجر به نزاع بین مسلمین و جریحه دارد کردن قلوب امت اسلامی شود حرام است.

ماموستا خاتمی با بیان این که هر گونه موضع گیری، سخنرانی و بیانیه ای که موجب اختلاف شود خطرناک و از حلقوم دشمن است، گفت: دشمنان اسلام و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونستی به دنبال ایجاد تفرقه و فتنه بین امت اسلامی هستند و بنابر فرمایش رسول مکرم اسلام (ص) «الفتنة نائمة لعن الله من أیقظها» هر کسی بخواهد به این فتنه دشمن کمک کند مورد لعن حضرت قرار گرفته است.

وی افزود: همه علمای اسلامی باید در موضع گیری های خود سعی کنند منافع امت اسلامی را رعایت کرده و از طرح مباحث اختلافی خودداری کنند و همان گونه که رهبر انقلاب در سنندج فرمودند؛ هر حلقومی که از آن ندای تفرقه بین امت اسلامی بلند شود، بلندگوی دشمن است. و امت اسلامی از شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی بیزار است و باید در اظهار نظرها بیانات امامین انقلاب الگو باشد.

ماموستا خالد رسول زاده: خلافت جزو اصول اهل سنت نیست که نفی آن موجب خروج از دین باشد

ماموستا خالد رسول زاده، امام جمعه اهل سنت شاهین دژ نیز گفت: علی رغم تاکید اهل سنت به تبعیت از خلفاء راشدین، خلافت آن ها را جزو اصول دین نمی دانند که هر کس آن را نفی کند اعتقاداتش زیر سوال برود و لذا طرح این مسئله از سوی امام جمعه آزاد شهر بدون سند و دلیل است.

وی افزود: اختلاف در فروعات و برخی مسائل فقهی مسئله طبیعی است که حتی علمای شیعه هم در مسائل فقهی در موارید با هم اختلاف نظر دارند، اما در مسائل کلی همه امت اسلامی دارای وحدت هستند و برخی مسائل اختلافی هم اگر وجود دارد، جای آن نماز جمعه نیست و می شود در محافل کاملا علمی و خصوصی با حضور متخصصین و باسند و مدرک در موردش بحث کرد.

امام جمعه اهل سنت شاهین دژ ادامه داد: تریبون های نماز جمعه و مجالس عمومی طرح بیان مطالبی است که به وحدت مسلمین و امت اسلامی کمک کند و لذا می تواند از این تریبون ها فضائل اهل بیت(ع) و خلفاء بیان شود و در این برهه حساس که دشمنان قسم خورده اسلام گوش به زنگ نمازهای جمعه هستند تا مطالبی را برداشته و در جهت تفرقه بین امت اسلامی استفاده کنند، باید دعوت گران دینی هوشیار باشند و فرصت به دست معاندین ندهند.

ماموستا غفور غفوری اصل: سخنان گرگیج دیدگاه اهل سنت نیست

ماموستا غفور غفوری اصل، مدیر مدرسه علمیه شیخ شلتوت ارومیه نیز با بیان این که هر کسی که بخواهد در بین امت اسلامی با طرح مباحثی اختلاف و نزاع بیاندازد، دشمن اسلام است، گفت: این گونه اظهار نظرها، دیدگاه اهل سنت نیست و ما امروز دشمن قوی تری داریم و باید با وحدت و اتحاد در مقابل آن بایستیم.

مدیر مدرسه علمیه شیخ شلتوت ارومیه افزود: همه شیعه و اهل سنت ایران تابع مقام معظم رهبری هستند و در جهت وحدت حرکت می کنند و هر نوع موضع گری هایی که موجب تضعیف وحدت و در جهت نزاع و تفرقه باشد را محکوم می کند.

ماموستا عثمان یوسفی: توهین به اهل بیت(ع) کفر و نفاق است

ماموستا عثمان یوسفی، امام جمعه شهر ربط سردشت نیز با انتشار بیانیه ای سخنان امام جمعه آزاد شهر را محکوم کرد و آورده است: امامان معصوم علیه السلام درنزد پیروان مذاهب اسلامی همواره جایگاه ویژه وخاص خودشان را دارند و به تعبیر رسول اکرم ص ( هم خلفائی و اوصیائی و حجج الله علی امتی بعدی) ایشان اشرف آدم و اولیاء و اوصیا و حجت الله برعامه هستند و پیروان شافعی آن ها را چراغ منیر و ستاره تابناک ولایت میدانند.

شافعی دوست‌دار اهل‌بیت پیامبر(ص) و امام علی(ع) بود و اشعار مختلفی در وصف و محبت آنان سروده و زمانی که بیان فضائل امام علی (ع) جرم حساب می‌شد، به بیان مناقب او پرداخته است. شافعی در زمان هارون الرشید توسط عده‌ای شیعه خوانده شد.

فقه شافعی با وجود اصرار و تأکید بسیار بر حدیث، از روش‌های عقلی نیز استفاده کرده است. فقه او در جهان اسلام طرفداران بسیاری دارد و به عنوان نزدیک‌ترین فقه اهل‌سنت به شیعه معرفی شده است.

شافعی در زمانی به امام علی(ع)‌ اظهار مودت و موالات می‌کرد که بزرگداشت علویان و بیان مناقب آنان گناهی نابخشودنی و موجب تعقیب و محاکمه و مجازات بود.

اقرار به امامت معصومین لازمه ایمان است و رسول الله ص آن ها را به عنوان ( أمان اهل الارض ) معرفی کرده اند آسمان ولایت بدون ستارگان تابناک امامت بی فروغ و تاریک است

همواره کسانی که در مسیر ولایت حرکت می کنند بر سبیل هدایت هستند و توهین به اهل بیت رسول الله ( ص )کفر و نفاق است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 1
    من نمی دونم چرا همش میخوایم اینطور القا کنیم که صرف محبت به اهلبیت کافی است و بعدش نتیجه بگیریم که اهل سنت هم محبت اهلبیت رو دارن و خلاصه حرف شیعه و سنی یکی هست و اختلافی ندارن و هردو محب اهلبیت هستن درحالیکه حرف شیعه اینه که علاوه بر حب اهلبیت بغض دشمنان اهلبیت رو هم باید داشته باشیم و حب به تنهایی کافی نیست و ناقص است و حتی در روایات ذکر شده که حب اهلبیت بدون بغض دشمنانشون بدرد نمیخوره و حتی اینطور استفاده میشه که حتی برائت در جاهایی بر تولا ارجحیت داده شده پس من نمیدونم این حرفها چیه که به اسم تقریب و وحدت بیان میشه و نتیجه ای جز کوتاه امدن از مبانی شیعه نداره وحدت به معنای زندگی مسالمت آمیز کنار هم مورد قبوله ولی وحدتی که کوتاهی از مبانی شیعه باشه مورد قبول نیست
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    با سلام و احترام بر حضرات علماء عزیز و بزرگوارمان از برادران اهل سنت ادام الله تعالی تأییداتهم که اهانت و اهانت کننده به اهل بیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را محکوم کردند از بابت تشکر عرض می کنم : بنازیم به این عالمان فهیم__که گفتند با حق همه هرهیم___ بکوبیم هر دشمن و حامیش __بماند ذلیل او بنا کامیش ___ که واجب بود حفظ حرمت ز بیت __نباید برای رسیدن به صیت __ بگوید کسی حرف های خلاف __ ....
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    با سلام و احترام بر جنابعالی عرض می کنم که حب و بغض با هم در تضادند و دو متضاد با هم جمع نمی شوند س اگر کسی دیگری دوست داشته باشد دیگر نمینوانیم بگوئیم که با او دشمن است (نسبت به او کینه و بغض دارد). لذا برادران اهل سنت که حضرات ائمه را دوست دارند دیگر معنا ندارد بگوئیم آن بزرگواران را هم دوست دارند و هم دشمنشان هستند . با عرض ادب و احترام ف محمد مهدی اسلامی .
  • سارا IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۶
    0 0
    بعضی علما فقط کتاب حمل می کنند، ایشون از این دسته هستند.