جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رضا نوری

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تقبیح اظهارات تفرقه‌افکنانه مولوی گرگیج، گفت: دشمن می‌خواهد سنی یک حرف زده و شیعه در مقابل او حرف دیگری بزند تا دعوا و درگیری درست شود، ازاین‌رو همه ما اعم از شیعه و سنی باید مراقب باشیم در میدان دشمن بازی نکنیم و اگر کسی از روی نادانی توهینی کرد ما متقابلاً وارد بازی نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در خراسان شمالی، با اشاره به اظهارات جنجالی مولوی محمدحسین گرگیج، امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر که در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ آذر در اظهاراتی تفرقه‌افکنانه به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) توهین کرد، ضمن تقبیح این‌گونه سخنان ضد وحدت امت اسلامی، اظهار کرد: این مطلب نا به حقی بود و کسی که این سخن را مطرح کرد حرف باطلی زد.

وی با بیان اینکه هر کس به مقدسات شیعه یا اهل سنت توهین کند در مسیر دشمن حرکت می‌کند، افزود: چه شیعه و چه سنی حق توهین به مقدسات را ندارند، به‌ویژه آنکه اهل‌بیت مقدسات مشترک شیعیان و اهل سنت هستند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: کسی که مطالب توهین‌آمیز علیه مذاهب اسلامی مطرح کند درواقع آب به آسیاب دشمن می‌ریزد و در مسیر خواست دشمن حرکت می‌کند.

وی اضافه کرد: مولا علی (ع) در زندگی خود با همه سختی‌ها و خون‌دل خوردن‌ها، همواره مسیر وحدت در جامعه اسلامی را در پیش گرفت؛ به‌گونه‌ای که وقتی فردی فتنه‌گر به او مراجعه کرده و می‌گوید این جایگاه خلافت متعلق به تو است نه دیگری و می‌خواهد فتنه به راه بیندازد، امام با وجود اینکه بارها حق خود را بیان و آن را اثبات کرده بود؛ ولی در اینجا می‌فرماید: «ایُّهَا النّاسُ شُقُّوا اَمْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجاةِ وَعَرِّجُوا عَنْ طَریقِ الْمُنافَرَة» و تأکید می‌کند ای مردم! امواج سهمگین فتنه‌ها را با کشتی‌های نجات وحدت بشکافید و از راه اختلاف و پراکندگی و دشمنی کنار آیید.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه امامین انقلاب هم همیشه به وحدت توصیه کرده و می‌کنند، گفت: اگرچه بیان این سخنان تفرقه‌انگیز درست نبود؛ ولی معنای آن این نیست که اگر کسی خدای‌ناکرده حرف توهین‌آمیزی زد شیعیان مقابله‌به‌مثل کنند، زیرا این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

وی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد سنی یک حرف زده و شیعه در مقابل او حرف دیگری بزند تا دعوا و درگیری درست شود؛ ازاین‌رو همه ما اعم از شیعه و سنی باید مراقب باشیم در میدان دشمن بازی نکنیم و اگر کسی از روی نادانی توهینی کرد ما متقابلاً وارد بازی نشویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری خاطرنشان کرد: تنها کسی که از توهین به مقدسات سود می‌برد دشمن و نظام استکباری است که دشمن دین و شیعه و سنی به شمار می‌رود؛ لذا باید همه با عقلانیت مسئله را پیش برده و در زمین دشمن بازی نکنند.

وی افزود: البته این بیداری در قاطبه ملت ما و علمای شیعه و سنی ایجاد شده که مواظبت کنند فضا به سمت توهین و تفرقه پیش نرود و تا به امروز هم بسیاری از علمای شیعه و سنی توصیه به وحدت و تقریب کردند، از این به بعد نیز توصیه می‌کنیم همه هیئات و جوانان شیعه و سنی مسیر تقریب را پیش ببرند نه مسیر تخریب و توهین.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: به‌ویژه در دهه فاطمیه باید مراقب باشیم کسانی که پشت‌صحنه هستند و قصد ایجاد تنش دارند نتوانند به این‌گونه مسائل دامن نزنند؛ ازاین‌رو باید شعرا، مداحان و هیئتی‌ها مراقب بوده و وارد این بازی نشوند؛ زیرا تنها برنده این بازی دشمنان اسلام هستند.

امام‌جمعه بجنورد گفت: در برابر کسانی که به دنبال فتنه هستند باید جواب مولای متقیان علی (ع) را بدهیم که «شُقُّوا اَمْواجَ الْفِتَنِ بِسُفُنِ النَّجاةِ وَ عَرِّجُوا عَنْ طَریقِ الْمُنافَرَة» و تأکید کنیم ما وارد وادی توهین نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: توهین به مقدسات اهل سنت به فتوای مراجع تقلید شرعاً حرام است و رهبر معظم انقلاب نیز به‌عنوان مرجع فقهی و سیاسی و مجتهد صاحب فتوا بر حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت فتوا داده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha