جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه طلاب اصفهان، میمه، شاهین شهر و برخوار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ناصری گفت:متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان به جای گرایش به نظام نامه دین و الگوهای دین، شیفته انسان‌های بی هویت متزلزل شده و آنها را الگویی برای زیست خود انتخاب نموده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصری در جمع طلاب و فضلای اصفهان، میمه، شاهین شهر و برخوار مقیم حوزه علمیه قم، حضور در جمع طلاب را موهبتی الهی دانست و اظهار داشت: طلاب و فضلا با حضور، تدریس و تحصیل در حوزه های علمیه، نفوس و جان خود را به خداوند متعال واگذار نموده و با ایشان معامله می‌کنند.

وی با بیان این که آنچه به حوزه ها هویت بخشید تناسب و توازن بین ادراکات نظری، آموزشی، تربیتی، محتوایی، معنوی، معرفتی، توسلی و تهذیبی است، اظهار داشت: ولو در حوزه ها قانونی مدون و کتبی منظمی و نوشتاری مفصل برای حرکت تربیتی محتوای گام به گام در گذشته نبود، اما نظام نامه نانوشته ای در حوزه های علمیه وجود داشته عملیاتی می‌شد.

این استاد اخلاق با تاکید بر این که حوزه‌های علمیه از قدیم با تمرکز بر هویت‌یابی و شخصیت شناسی، رشد محتوایی، معنوی و هویتی طلاب را می ساخت، اظهار داشت: اتصال طلاب به فکر اساتید و اکابری که در حوزه های علمیه تربیت یافته بودند و توجه ایشان به التزامات استادی، در امر تربیت بسیار موثر و اثربخش بود.

وی با تاکید براین که نظام نامه تربیتی حوزه‌های علمیه از قدیم الایام در حین آموزش و به صورت لطیف و ناخودآگاه به شخصیت دانش پژوه و طلبه سرایت داده می شد، خاطرنشان کرد: آنچه در تاریخ اصفهان وجود دارد، حاکی از این است که بخش محتوایی، توسلی دعای کمیل و نماز شب‌های جمعه تخت فولاد، گسیل مردم برای بهره معنوی حداکثری از معنویت را شهادت می دهد؛ این فضا را بزرگانی از علما برای القاء به جوامع مختلف تحقق می بخشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری بر اهمیت ایجاد توازن میان بخش‌های نظری، ادراکی، هویتی و باورمندی تاکید نمود و با بیان این که باید خداباوری را جدی بگیریم، تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه درک محتوا و حقیقت در ضمن اشتغال به مباحث نظری، تومان با بخش‌های محتوایی، باور، صدق و نوع نگاه هویتی عمیق، تزریق می شد.

وی بر آثار توجه به سیره بزرگان و علمای دین اشاره نمود و یادآور شد: باید قدردان فرصت خاص حضور در حوزه های علمیه بوده و از این موهبت الهی، بیشترین بهره وری را برای خویشتن و نیز ابلاغ مسائل تبلیغی برای دیگران به کار گیریم.

این استاد اخلاق افزود: اکنون که برنامه های مدون قوی برای تمام سطوح در نظام نامه تربیتی حوزه نداریم، باید با استخراج از قرآن، روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام، تلاش خویش را برای نهادینه سازی امر تربیت به کار گیریم.

وی با بیان این که تحیر نوجوانان مسلمان در خط و خطوط فکری و القائات گوناگون و خارج سازی آنها از ثبات فکری در دستور کار دشمنان اسلام قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: باید مبانی دینی و معارف اهل بیت(علیهم السلام)، سیره عملی شخصیت‌های تراز دین و الگوهای زیست معنوی را ناظر به نیازهای جامعه مخاطبانی ترسیم نماییم.

برخی نوجوانان در دام انسان های بی هویت گرفتار می شوند

حجت الاسلام والمسلمین ناصری با اشاره به این که متاسفانه برخی از نوجوانان و جوانان به جای گرایش به نظام نامه دین و الگوهای دین، شیفته انسان‌های بی هویت متزلزل شده و آنها را الگویی برای زیست خود انتخاب نموده اند، تصریح کرد: این پذیرفتنی نیست که این همه مطالب فاخر برای الگودهی به جامعه مخاطبانی داشته باشیم و همچنان دست روی دست به تماشای غرق شدن نوجوانان در اندیشه‌های بی‌پایه سست عنصران باشیم.

وی با تاکید بر این که قرآن کریم مردم را به الگوهای الهی سوق می‌دهد، اظهار داشت: این الگوها تماما و ناظر به شرایط ویژگی‌های دوران مختلف زیستی در قرآن کریم ذکر شده است. الگوهای قرآنی از روح و اوج وصف ناپذیری برای تعالی انسان برخوردارند.

این استاد اخلاق افزود: اگر الگوهای قرآنی و اهل بیتی(ع) و سازه‌های الگویی دین را در نظام نامه تربیتی و تبلیغی منسجم و با دقت عملیاتی نماییم، قطعا پاسخگوی تنوع جامعه مخاطبانی و نیازهای معرفتی ایشان خواهیم بود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت احصا آسیب‌های نظام نامه تربیتی با بیان این که مراقبت در کنار التزام به معارف و مبانی از سیره‌های مداوم تمام علما و مفاخر دین بوده است، اظهار داشت: سعی و تلاش برای رفع مشکل از بزرگترین عباداتی است که وجود دارد؛ لذا باید توازن در این میان را حفظ نموده، پس از کشف و احصا بخش هویتی؛ مسیر تربیت و رشد را در پیش گرفته، آن را در جای جای زندگی خود بسط دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ناصری، اظهار داشت: گذشت‌ها و باورهای بزرگان دین، صیانت بخش نظام تربیتی حوزه است؛ ایشان همواره خود را وقف تربیت نفوس و رشد طلاب جوان نموده اند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید براین که ما باید در صدد توازن بین بخش‌های نظری، آموزشی و علمی با بخش محتوایی، معنوی، تهذیبی و خداباوری و اهل بیت باوری بوده، این رویه را سبک زندگی خود قرار دهیم، تصریح کرد: سابقه حوزه‌ها نشان می دهد که قدس، تقوا، جدیت در تحصیل و باورمندی حوزویان؛ احتیاج به ارتقاء، تبیین، تدوین و طبقه بندی جوانب مختلف زیست الهی را دو چندان نموده است.

برخی نوجوانان در دام انسان های بی هویت گرفتار می شوند

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق سلطانی، نماینده طلاب و فضلای اصفهان، میمه، شاهین شهر، برخوار نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب استان اصفهان، به موضوع کم آبی و مشکلات کشاورزی در استان اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: متاسفانه در هفته‌های گذشته مطالبه به حق کشاورزان، مور هجمه بیگانگان قرار گرفته و برخی از اراذل و اوباش با سوء استفاده از این موضوع رویه بدنامی را در پیش گرفتند؛ باید مطالبه به حق کشاورزان پیگیری شود.

وی با بیان این که در سفر رهبر معظم انقلاب به استان اصفهان، با بیان این که ایشان بهره برداری از سرچشمه های اقلید و کوه های سفیدان فارس و رودخانه ماربرد و خرسان را از راهکارهای برطرف سازی نیاز آب استان اصفهان ذکر کرده بودند، اذعان داشت: متاسفانه مسئولین و مدیران کشور در دولت های مختلف، هیچ اهتمامی به این موضوع نداشته، کوچکترین قدمی در این مسیر برنداشتند.

نماینده طلاب اصفهان با بیان این که باید دغدغه به حق مردم زحمت کش اصفهان برطرف گردد، اظهار داشت: با نهادینه سازی تبیین و مطالبه گری صحیح بتوانیم مدیران و سیاستمداران را در مسیر انقلاب و پاسخ به نیازهای به حق مردم قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha