سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام غلامرضا بهرامی

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: تولید علم قدرت و عزت می آورد، تولید علم در هر مکتبی آن را جهانی می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، صبح امروز در نشست برخط علمی با عنوان «الزامات اثرگستری بانوان طلبه در تولید علم»؛ ضمن تبریک ۲۵ آذر روز پژوهش با بیان اینکه لازمه ی کار پژوهش، برنامه ریزی جهت افق آینده است، گفت: پژوهش ما را به تولید علم می رساند، پژوهش دامنه ی علم را وسیع تر و حرف نو و تازه ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه تولید علم، استانداردهای لازم خود را دارد تصریح کرد: تولید علم باید مساله و شبهه ایجاد کند. تولید علم، راه حل برای مساله و شبهات ارائه می دهد و آن چه قبل از این مسائل است یک گردآوری و تمرین کار پژوهشی بیشتر نیست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با بیان اینکه فرآیند تولید علم بر تحقیقات علمی است، اظهار کرد: اگر بخواهیم برای حوزه محقق و پژوهشگر برجسته ای باشیم، باید ویژگی های اساسی تحقیق علمی را شناخته و برآن احاطه پیدا کنیم.

وی، برترین ویژگی حوزویان را اتصال به منبع وحیانی قرآن و حدیث دانست و گفت: حوزویان باید پژوهشگرانی قوی و در تولید علم پیشگام باشند، زیرا بزرگترین ویژگی حوزویان آن است که آن ها بر منابع وحیانی متصلند که هر چه در آن غور می کنند با یک اقیانوس بزرگتری مواجه خواهند شد که برای آن ها مسیر تولید علم را روشن تر می کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم در تولید علم گام برداشته و تولید علم کنیم و این تولید علم ما اثرگستری فراوان داشته باشد، لازمه ی آن الزاماتی است که به عنوان مقدمات تولید علم باید به آن ها توجه ویژه داشته باشیم، اگر خود را به این بستر و این الزامات مجهز کنیم حتما خواهیم توانست ده ها و صدها کار تولیدی علمی و ارزشمندرا در فضای علمی جامعه ارائه کنیم و این وظیفه ی اصلی و رسالت اصلی یک محقق و یک طلبه ی پژوهشگر است.

وی اولین مقدمه تولید علم را دانش افزایی عنوان کرد و گفت: یک طلبه پژوهشگر باید روز به روز بر دانشش افزوده شود و با منابع دست اول وحیانی کاملا آشنا شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به اینکه در قرون گذشته دسترسی به منابع اطلاعاتی سخت ترین کار بود و امروزه دسترسی به منابع اطلاعاتی جزو آسان ترین کارهاست افزود: طلبه پژوهشگر در مسیر تحقیق و پژوهش، منابع قرآنی، حدیث و رشته های زاییده ی علوم طلبگی را بشناسد و مسلط بر این منابع شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به کلام امیرمومنان حضرت علی(ع) که فرمودند: «العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه»، علم اقتدار است. هر کس این قدرت را به چنگ آورد می تواند تحکم کرده و بر دشمن غلبه پیدا کند اظهار کرد: تولید علم قدرت و عزت می آورد، تولید علم در هر مکتبی آن مکتب را جهانی می کند.

وی، دومین مقدمه تولید علم را روشمند بودن تحقیق عنوان کرد و گفت: طلاب علوم دینی، در تحقیق و پژوهش باید روشمند عمل کنند تا در مسیر تولید علم موفق شوند. یکی از ویژگی های برجسته ی هر تحقیق استفاده از روش های دقیق علمی و منظم در تجزیه و تحلیل منطقی است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، یکی از دلایل ماندگاری تحقیقات علمای گذشته را روشمند و متقن بودن تحقیق دانست و گفت: علماء در قرون گذشته تحقیق را بر اساس یک منطق روشمند حساب شده و متقن انجام داده اند.

وی، یکی دیگر از مقدمات تولید علم را صبر و شکیبایی داشتن عنوان کرد و گفت: در کارهای پژوهشی، شتابزده عمل نکنید زیرا دستاوردهای علمی با کار عجولانه سازگاری ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، تحقیق و نوشتن را از الزامات کار طلبگی دانست و گفت: در کارهای پژوهشی نیازمند تخصص و استفاده از روشهای منظم علمی برای تجزیه و تحلیل علمی هستیم.

وی با اشاره به کلام امام صادق علیه السلام که فرمودند: و هُوَ اَن یَکُونَ حاذِقاً بِعِلْمٍ افزود: زمانی وارد حیطه کار تحقیق و پژوهش شوید که متخصص در آن باشید، ورود به هر کاری مستلزم، یادگیری و تخصص در آن فن و رشته است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، توجه جدی به اخلاق پژوهش را از دیگر مقدمات تولید علم دانست و گفت: اخلاص در عمل، امانت داری، انصاف و نقد منصفانه، تبیین کامل نظریه مخالف، توجه جدی به ایجاد یک شبهه، توجه جدی به ارائه یک مطلب و دقت کافی از الزامات اخلاق پژوهشی است.

وی با بیان حدیث مام علی علیه السلام که فرمودند : أفضَلُ العَمَلِ ما اُریدَ بِهِ وَجهُ اللّه، برترین کارها، کاری است که برای خدا باشد اظهار کرد: اگر کاری برای خدا نباشدحتی اگر پژوهش و تحقیق باشد و حتی اگر برگرفته از علوم الهی باشد و منجر به تولید علم شده باشد ارزشی ندارد زیرا خدا در میان نبوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha