سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ذوعلم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اگر جامعه بخواهد یک انسجام معنایی داشته باشد باید از یک اندیشکده علمی ارتزاق کند، درحالی که جامعه ما از دو محل حوزه علمیه و دانشگاه ارتزاق دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که به میزبانی دانشگاه اصفهان، در سالن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، اظهار کرد: اگر در فرمایشات امام راحل به عنوان بنیاگذار روز وحدت حوزه و دانشگاه نگاهی بیندازیم، شاهدیم که سخن از ذوب شدن حوزه ودانشگاه در یکدیگر دارند که قطعا به کاربردن واژه ذوب شدن توسط امام پیام و مفهومی دارد.

وی با بیان اینکه سخن از وحدت، همکاری مشترک و همگرایی بدون شک مراتب پایین تری نسبت به ذوب شدن در یکدیگر است که ابتدا باید این موارد محقق شود، گفت: واقعیت تلخ این است که بدنه حوزه و دانشگاه از منظر وحدت، با یکدیگر فاصله دارند، علی رغم آنکه به واسطه تدبیر امام راحل و وجود دفاتر نمایندگی رهبری در دانشگاه ها، این وحدت حوزه و دانشگاه در سطح مدیران این دو نهاد به چشم می خورد.

معاون موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی تصریح کرد: شناسایی موانع وحدت، رفع آنها و زمینه سازی اقتضائات، لازمه تحقق وحدت حوزه ودانشگاه است که باید صورت پذیرد.

وی، بخشی از موانع وحدت حوزه و دانشگاه را موانع تاریخی دانست و خاطرنشان کرد: به گواه تاریخ، تاسیس دانشگاه ها با هدف تعطیل شدن حوزه های علمیه بود و از این بابت ریشه وجودی آن با هدف تنازع با حوزه علمیه بنا شده است، اما ریشه تشکیل حوزه های علمیه، دینی بود.

ذوعلم عنوان کرد: مانع دوم وحدت حوزه و دانشگاه مقولات فرهنگی است، چه تلاشهای فراوانی که در طول تاریخ صورت گرفته است تا دانشگاه و حوزه را نسبت به یکدیگر بدبین کنند که البته تا حدودی هم موفق شده اند.

وی، سومین مانع را عدم یکسانی چارچوب مبانی علومی حوزویان و دانشگاهیان بیان کرد و گفت: اگر بخواهیم وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه رقم بخورد، باید نظام دانایی و معرفتی بهم نزدیک و در نهایت یکی شود.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر جامعه بخواهد یک انسجام معنایی داشته باشد باید از یک اندیشکده علمی ارتزاق کند، در حالی که جامعه ما از دو محل حوزه علمیه و دانشگاه ارتزاق دارد.

وی اظهار کرد: امروز تلقی این است، دانش اقتصاد یک علم مادی در جهت ثروت اندوزی است ولی مکتب و اندیشه امام راحل دراین زمینه سخنی و موضعی دیگر دارد که با افقی که امام دراین عرصه ترسیم کردند جامعه ما فاصله دارد که این امر از مصادیق ارتزاق کردن از دو نهاد علمی متفاوت است.

ذوعلم در باب بیانیه گام دوم انقلاب که موضوع این نشست هم اندیشی بود، گفت: مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بلاشک جوانان هستند، ما وظیفه داریم زمینه هایی را فراهم کنیم تا جوانان درکی صحیح از دین حق داشته باشند و منثه ظهور این دین حق رادر صحنه عمل ببینند.

وی در بیان چرایی عدم مشهود بودن آرمان ها و ارزش های دین اسلام در صحنه جامعه، خاطرنشان کرد: متاسفانه در چهل سال گذشته حوزویان و دانشگاهیان ما برای تحقق کامل ارزش های انقلاب و اسلام یا سست عمل کرده و یا اصلا التزامی نداشته اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: امروز نباید به نحوی باشد که دانشجو در کلاس دانشگاه، جرائت سوال پرسیدن در بحث ارزش ها و آرمان ها را از استاد نداشته و یا در حوزه های علمیه نسبت به ارزش والای عدالت از سوی طلاب انتقادها مطرح شود.

وی تاکید کرد: عدم التزام و یا عدم اهتمام و پیگیری در مقام عمل ارزش هایی چون عدالت، برابری و برادری، آزادی در بیان و ... از سوی حوزویان و دانشگاهیان مشکل امروز است.

ذوعلم افزود: بیانیه گام دوم به جوانان امید می دهد، چرا آنها را از احساس بی انگیزگی نجات می‌دهد.

وی یادآور شد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حوزه و دانشگاه دو شعبه از یک نهاد، نهاد علم و دین هستند، در حالی که باور و تلقی جوانان و جامعه بر این است که به طور مثال جایگاه علم، دانش و فناوری در دانشگاه ها و جایگاه اخلاق و فلسفه و ... فقط در حوزه های علمیه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان توضیح داد: سخنرانی مناسبتی در روز وحدت حوزه و دانشگاه سطح اول از تحقق وحدت است، باید نشست های تخصصی متعدد برای سطوح بعدی وحدت حوزه و دانشگاه که شناسایی و رفع موانع، تعیین الزامات و اقتضائات و انجام عملی است، برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha