سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله سیدان

آیت‌الله سیدان گفت: حضرت زهرا (س) جامع علم، سخاوت، شهامت، همه فضائل، جز ارکان عالم هستی، ارواح طیبه و بی‌نظیر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید جعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه مشهد، شامگاه جمعه ۲۶ آذرماه در اولین شب مراسم عزاداری فاطمیه با عنوان «سوگواری نگین شکسته»، در مشهد، پیرامون عظمت جایگاه حضرت زهرا (س) و خطبه فدکیه گفت: حضرت زهرا (س) جامع علم، سخاوت، شهامت، همه فضائل، جز ارکان عالم هستی، ارواح طیبه و بی‌نظیر هستند.

وی، حضرت زهرا (س) را به خاطر ویژگی عصمت و طهارت مصداق کامل آیه ۳۳ سوره احزاب إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا بیان کرد و افزود: ایشان مجموعه همه کمالات، علم، حلم و فضائل بی نظیر هستند.

آیت الله سیدان در ادامه به تعبیر پیامبر اکرم (ص) پیرامون عظمت شخصیت حضرت زهرا (س) اشاره کرد و ادامه داد: حضرت محمد (ص) می‌فرمایند «ام‌ابیها» یعنی مادر پدرشان هستند؛ پیامبر(ص) در جای دیگر پیرامون ارزش و اهمیت جایگاه حضرت زهرا (س) ‌فرمودند «إِنَّ فَاطِمَةَ بَضْعَةٌ مِنِّی‏ فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی وَ مَنْ سَرَّهَا فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ غَاظَهَا فَقَدْ غَاظَنِی‏»؛ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: به درستی که فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است؛ پس کسی که او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و کسی که او را خوشحال کند، مرا خوشحال کرده و کسی که او خشمگین کند، مرا خشمگین کرده است».

استاد عالی حوزه علمیه مشهد، در ادامه به خطبه فدکیه و چگونگی بیان حضرت زهرا (س) در آن زمان در جمع مردم مدینه اشاره کرد و اظهار داشت: خطبه فدکیه، سخنرانی حضرت زهرا (س) در مسجد برای احقاق حقشان است، خطبه‌ای بسیار عجیب است؛ وقتی‌ حق قطعی و مسلم شان فدک غصب شد حضرت برای اینکه مظلوم نباشند و تن به ظلم نداده باشند، به مسجد آمدند، شروع به صحبت کردند و جمعیت منقلب شد.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) خطبه‌ای جامع و کامل در حد ائمه معصوم (علیهم‌السلام) بیان کردند؛ این خطبه کامل به همه مسائل مهم جامعه اسلامی شامل توحید، نبوت، امامت، معاد، اجتماعی، احکام و جریان‌های موجود وقت پرداخته است.

آیت الله سیدان بابیان اینکه در خطبه فدکیه دنیایی از حقیقت و معارف نهفته است، افزود: در آغاز این خطبه یکی از نکات مهمی که حضرت زهرا (س) اشاره کردند صبر و استقامت در مسیر انجام وظایف که خداوند برای بشر قرار داده، است؛ باید صبور و مقاوم بود آنچه سبب اجر و پاداش الهی در مقابل سختی‌ها می‌شود صبر است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه نتیجه صفت صبر و استقامت در انسان را بیان کردند، افزود: اگر انسان در جهت انجام وظایف، واجبات و ترک محرمات استقامت نکند نمی‌تواند مستحق اجر و پاداش‌های ارزنده الهی باشد. آنچه زمینه پاداش‌ها و نعمت‌های بهشتی برای انسان فراهم می‌کند صبر و استقامت در مقابل معصیت‌ها و نادرستی‌ها و جدیت در انجام واجبات و تکالیف الهی است.

گفتنی است، سوگواره نگین شکسته به همت حسینیه آل یاسین در سال‌های اخیر با اجرای نمایش پیرامون زندگانی حضرت زهرا (س) و شهادت ایشان پرداخته است.

در سال جاری داستان این نمایش از زبان سلمان فارسی، اسلام آوردن این فرد نزد پیامبر و چگونگی شهادت حضرت زهرا (س) نقل می‌شود که با حضور عزاداران فاطمی در چندسانس در روز از ۲۶ آذرماه به مدت ۲۰ روز در مشهد برگزار می‌ شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha