پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
نشست خانواده

حوزه/ مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، انجام پژوهش های کاربردی در زمینه سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع تحکیم خانواده را از سوی بانوان طلبه خواستار شد و گفت: فقه ما نیاز به تولید علم در زمینه وظایف خانواده و روابط اجتماعی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در نشست پژوهشی «تحکیم خانواده مبتنی بر سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب» به مناسبت هفته پژوهش که به صورت مجازی ویژه مدیران مدارس، اساتید و بانوان طلبه یزدی برگزار شد، اظهارداشت: جامعه و خانواده هر دو دارای اهداف بلندی هستند که دائما باید به دنبال رسیدن به این اهداف باشند.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی افزود: خداوند در آیه ۴۹سوره حجرات می فرماید« یا أَیُّهَا النّاسُ إِنّا خَلَقناکُم مِن ذَکَرٍ وَأُنثیٰ وَجَعَلناکُم شُعوبًا وَقَبائِلَ لِتَعارَفوا ۚ إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ» که در این آیه خداوند خانواده کامل الهی را معرفی می کند و هدف آن را رسیدن به تقوی بیان می کند.

حکیم، راه های رسیدن به هر هدفی را داشتن نقشه راه ، فهم مسئله، بررسی و رفع مشکلات برشمرد و افزود: اول باید کلیدواژه ها و موارد پراهمیت را بدانیم که در این مورد خانواده ، تحکیم خانواده، و سیاست های راهبردی رهبرمعظم انقلاب در سال ۹۳و۹۵ مدّنظر است.

وی، دومین راهکار را روش فهم و بررسی وحل مسئله با طرح این سئوال«آنچه باعث از بین بردن تحکم خانواده می شود چیست؟» بیان کرد و افزود: باید بدانیم از چه مشکلی پیشگیری کنیم.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، بر موضوع شناخت خانواده و فهم صحیح درباره آن تأکید کرد و افزود: براساس دستورات دینی مسئول خانواده باید افراد خانواده خود را امر به نمازنماید و در قرآن رسالت خانواده ومسئولیت های مشابه آنها ومسئولیت افراد نسبت به هم بیان می شود.

حکیم بیان کرد: خانواده کانونی که بنای زندگی مشترک را می سازد و ابتدا ارتباط زوجین بیشترین اهمیت را دارد و با فرزند آوری و گسترده شدن این کانون روابط سایر افراد هم اهمیت پیدا می کند.

جای خالی فقه در موضوع خانواده، وظایف آن و روابط اجتماعی

وی تصریح کرد: در فقه ما چون نگاه فردی و رفتاری بیشتر از نگاه به جماعت است و جماعت به شکل محدودی در حد نماز جماعت و اهمیت آن بیان شده ومسئولیت جامعه حد اکثر به واجب کفایی اشاره شده است و نیز در مورد خانواده و وظایف خانواده فقه ما دستوری مطرح نکرده است و جای آن خالی است.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، افزود: با توجه به اینکه جامعه یک خانواده بزرگ وخانواده یک جامعه کوچک است باید فقه ما در خصوص نظام جامعه و خانواده اسلامی و روابط آنها و ایجاد قوانین بحث کند.

حکیم، نظام خانواده اسلامی و جامعه را به خاطر تنظیم روابط آنها بسیار مهم دانست و گفت: در اسلام قوانین مربوط به خانواده برای مدیریت روابط اعضای خانواده است و مسئله خانواده و تحکیم خانواده باید این روابط را تحکیم کند و راه حل اصلی اول عقد دائم است و عقود موقت اصلا دائم وپایدار نیست.

وی با اشاره به سیاست های بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب در خصوص خانواده در سال های گذشته خصوصا ۹۳و۹۵ اظهار داشت: از دیدگاه ایشان یمی از راه های ارتقا و پویایی خانواده با فرزند آوری ممکن می شود و افزایش آمار فرزندآوری دلالت بر گسترش و تحکیم خانواده است.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، خاطر نشان کرد: تحکیم بنیان خانواده با آموزش مهارت های زندگی، فرزند آوری، خدمات مشاوره ای، توسعه و تحکیم خدمات اجتماعی ممکن خواهد بود.

حکیم، ارتقاء بهداشت و توانمندسازی جامعه برای ورود به کار و اشتغالِ مؤثر، مدیریت سکونت، کنترل مهاجرت در داخل، کنترل مرتب جمعیت، فرزند آوری، تبلیغ و تشویق به این امر را ازجمله تأکیدات رهبر معظم انقلاب در موضوع خانواده بیان کرد.

وی لزوم نگارش مقالات و پایان نامه های جداگانه در مورد تک تک بندهای بیانیه های رهبر معظم انقلاب و تأثیر آن در تحکیم روابط خانوادگی و اجتماعی را خواستار شد.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، با تأکید بر اهمیت تحکیم خانواده در کشور اظهار داشت: برای تحکیم خانواده ما باید موانع و آسیب های آن را که باعث انحلال یا تزلزل خانواده می شود بشناسیم.

حکیم، کاهش آمار ازدواج، بالارفتن سن ازدواج و طلاق را از جمله مواردی دانست که کشور را به سیاه چاله بحران جمعیت نزدیک می کند.

وی با یادآوری توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب در خصوص ازدواج آسان گفت: این کار با وضع قوانین وسیاست های یاری دهنده در تشکیل خانواده الهی میسرمی شود.

مدیر گروه فقه تخصصی خانواده جامعة المصطفی، در پایان رهنمودهای امام خامنه ای در خصوص تحکیم خانواده را برشمرد و آمادگی خود را برای کمک به بانوان طلبه استان یزد برای نگارش مقاله هایی در این خصوص اعلام کرد.

حکیم خاطر نشان کرد: ما باید افراد را در محله و شهر خود همفکر و هم دیدگاه با این سیاست ها قرار دهیم تا با حسن نیت و حسن مدیریت، همدلی، احسان و خود کفایی در این راستا تلاش کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha