شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

حوزه/ رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند، زیرا نیازهای معرفتی جامعه بسیار گسترده است و تبلیغ اثرگذار و کارآمد بر تحقیق و پژوهش مبتنی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، نشست پژوهشی با محوریت «ضرورت پردازش به پژوهش در حوزه‌های علمیه» با مشارکت مدارس الزهراء(س) گنبد، سعدیه رامیان، خاتم‌الاوصیاء(عج) فاضل آباد، الزهراء(س) مینودشت، صدیقه طاهره(س) انبارالوم و فاطمه‌الزهراء(س) کلاله با حضور اساتید و طلاب به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم کامرانی پژوهش را از اهداف اصلی تمام نظام‌های آموزشی در دنیا دانست و بیان کرد: نظام‌های آموزشی بر اساس تعداد پژوهشگرانی که به جامعه علمی و بشری تقدیم می‌کنند، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند؛ زیرا رشد علمی هر جامعه‌ای مرهون پژوهش‌های جدید، نو و رونق تحقیق در آن جامعه است.

وی با بیان این‌که بدون انجام پژوهش، امور آموزشی پویایی و نشاط لازم را ندارد، تشریح کرد: پژوهش امری فاخر در حوزه‌های علمیه، رمزگشایی، افق‌گشایی، تولید ثروت علمی و هموار کردن راه‌های نرفته است؛ بنابراین، اگر تحقیق رونق نداشته باشد، دانش بشری افزایش نیافته و دچار سکون، رکود و واماندگی می‌شود.

رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران، بیانیه گام دوم انقلاب را سندی آینده‌نگارانه و آینده‌پژوهانه معرفی کرد و افزود: این بیانیه سند و متنی است که باید در مسیر آن حرکت کنیم؛ زیرا مهم‌ترین و اولین راهبرد در بیانیه گام دوم به علم و پژوهش اختصاص یافته است.

کامرانی ادامه داد: در بیانیه گام دوم، علم و پژوهش از شاخص‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شمرده شده است چرا که بدون تحقیق، علم و دانش امکان اقتدار برای کشور وجود ندارد؛ لذا، از طریق پژوهش می‌توان افق‌های تازه را برای آیندگان هموار کرد.

وی به بحث پیرامون اهمیت و ضرورت پژوهش در حوزه‌های علمیه با اشاره به مستندات و بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) پرداخت و تصریح کرد: امروزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بزرگترین ضرورت مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و نظام اسلامی بوده و حوزه‌های علمیه به عنوان پرچم‌دار دین مبین اسلام و مرجعیت علمی جامعه، باید آموزه‌های دینی را به گزاره‌های معرفتی و رفتاری قابل استفاده تبدیل کنند.

رئیس اداره پژوهش‌های طلاب حوزه های علمیه خواهران، پژوهش را برای پیشرفت در تمام عرصه‌های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضروری دانست و تأکید کرد: حوزه و دانشگاه متولی بسط و توسعه پژوهش در کشور هستند، لذا حوزه‌های علمیه خواهران باید در این زمینه سرآمد، پیشگام و پیشتاز باشند.

کامرانی با استناد به روایت حضرت علی(علیه‌السلام) «علیکم بالدرایات لا بالروایات»، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در کنار آموزش و تربیت طلاب از تحقیق و پژوهش غافل نباشند؛ بلکه با کمک آن آموزش‌ها را تعمق ببخشند.

وی به اهمیت پژوهش در عرصه تبلیغ اشاره کرد و افزود: حوزه‌های علمیه به تربیت مبلغ اکتفا نکنند، زیرا نیازهای معرفتی جامعه بسیار گسترده است و تبلیغ اثرگذار و کارآمد بر تحقیق و پژوهش مبتنی است؛ بنابراین، باید تعدادی از طلاب و دانش‌آموختگان به سمت پژوهش حرفه‌ای و تولید علم حرکت کرده و مهارت لازم را کسب کنند.

رئیس اداره پژوهش‌های طلاب، با بیان این‌که حوزه علمیه نباید حالت انفعالی و تدافعی داشته باشد، تشریح کرد: حوزه‌های علمیه رویکرد نقد فعال داشته باشند و مدافعان دین قبل از آن‌که هجمه‌های اعتقادی و شبهات در جامعه انتشار یافته و به افکار و اذهان بشر تزریق شود، باید از پیش اشکالات را شناسایی کرده و نگاه راهبرد آینده‌نگرانه داشته باشند تا بتوانند پاخ معقول و منطقی ارائه دهند.

کامرانی اظهار کرد: اگر حوزه‌های علمیه بخواهند با جامعه و نسل امروز و تغییر و تحولات گسترده‌ای که رخ می‌دهد همگام شده و حضور مؤثری در جامعه داشته باشند، باید به تحقیقات گذشته روی آورده و به سوی تولید و بازتولید معارف دینی حرکت کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha