جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: حریت اساس کارهای پژوهشی و تحقیقاتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، ظهر در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر اعضای هیئت علمی گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه های استان اظهار کرد: پژوهشگران علوم دینی به عنوان یکی از شاخه‌های اهالی دانشگاه از علمی بهره‌مند هستند که شاید برای افرادی‌که به دور از فضای ایمانی و اسلامی هستند، ناشناخته است.

وی افزود: فرصت‌هایی‌که پژوهشگران دینی در اختیار دارند را هر کسی ندارد مگر افرادی‌که به وحی، دین، رهنمودهای قرآنی و رسول اکرم (ع) و ائمه اطهار(ع) احترام می‌گذارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد: یکی از مهمترین فرصت‌های معنوی که مومنین آن را درک کرده و از آن استفاده می‌کنند این است که عالم را مخلوق خدا می‌دانند، چه بسا با این نگاه متوجه می‌شوند که تمام اجزای عالم نشانه‌های خدا را در خود دارد.

وی ادامه داد: آیت‌الله جوادی‌آملی بارها مطرح می‌کردند که تفاوت ما با دیگران این است که برخی اعتقاد دارند که این عالم شانسی و اتفاقی به وجود آمده و در توجیه تکامل انسان، با جهش و اتفاق مشکل را رفع می‌کنند و باور ندارند که خدا عالم و آدم را خلق کرده است.

وی عنوان کرد: خداوند در نخستین آیات سوره وحی می‌فرماید خداوند خالق تمام عالم است و عالم و آدم مخلوق خدا هستند؛ لذا پژوهشگر یا اندیشمندی که در هر عرصه‌ای از فضاهای عالم فکر می‌کند، اگر جهان عالم را اتفاقی ببیند نگاهش با شخصی که عالم را مخلوق خدا می‌داند، متفاوت است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: از حضرت علی‌ بن موسی‌الرضا (ع) در کتاب شریف کافی حدیثی نقل شده که اگر انسان برای قرار گرفتن در هر کاری وجود خداوند را حس کند قطعا خداوند برای او پاداش‌های بزرگی در نظر می‌گیرد.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: خداوند برای اندیشمند و محققی که همواره خداوند را شاهد اعمال و امور خود می‌بیند عنایتِ شرح صدر، شجاعت اظهار و حریت، در نظر می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حریت اساس فضاهای پژوهشی و تحقیقاتی است بیان کرد: مطرح کردن اندیشه ولایت فقیه کار آسانی نبود؛ حریت و شجاعت خاصی می‌طلبید که این اندیشه را مطرح و به کرسی بنشاند که امام راحل(ره) با برخورداری از حریت و شجاعت اظهار، توانست جهان را با این نگاه عالمانه و قرآنی متحول کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: همچنین اندیشمند و پژوهشگری که نگاه خدایی داشته باشد خداوند متعال به جز علوم مرتبط با فضای دانشگاهی، علوم ویژه‌ای را به او الهام می‌کند به طوریکه با برخورداری از آن علوم، هیچگاه از پاسخ دادن به سوالات خسته و درمانده نمی‌شود و در دو راهی‌های حیرت و سرگردانی توقف نمی‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر اندیشمندی به آنچه‌ که می‌داند عمل کند خدا علم آنچه را که نمی‌داند را نیز به او عنایت می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: تقوا از فرصت‌های بسیار ارزشمند معنوی و پشتوانه موثر در زندگی عالمانه یک پژوهشگر موفق به حساب می‌آید که هر کس از آن بهره‌مند است به موفقیت‌های بالایی دست می‌یابد.

وی اذعان کرد: خداوند به انسان فرقان یعنی قدرت تشخیص در حافظه و شخصیت می‌دهد که در پژوهش علم و تحقیق ثواب را از ناصواب تشخیص دهد و هیچ‌گاه در سر دو راهی فکری و پژوهشی متحیر نماند.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه متذکر بودن و با بصیرت کار را پیش بردن از محصولات تقواست، عنوان کرد: بسیاری اوقات در پژوهش شیطان وارد شده و ما را به تصمیم عجولانه و بیان مطالب غیرحکیمانه وا می‌دارد اما اگر علم و ‌پژوهش بر اساس تقوا باشد خداوند یاریگر خواهد بود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند بر اساس آیات قرآن می‌فرماید تقوا موجب فهم و دانستن می‌شود و نیازمند این هستیم که فضای علمی و پژوهشی فضای قرآنی باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین، با اشاره به اینکه نوع آموزه‌های نبوی فرصت خدایی است، ابراز کرد: اخلاص، مراقبت و ایمان سرمایه های بزرگی هستند که یک پژوهشگر مومن دینی از آن برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام علوم عالم از وجود خداوند نشات می‌گیرد، بیان کرد: تعالیم الهی، کلام خدا و جزئی از قرآن است که غیر از پاکان کسی متوجه راز و رمز و برکات و گشایش‌های معنوی علوم خداوند نخواهد شد، در نتیجه این علوم در صحیفه دل‌های اهل کرامت نقش می‌بندد.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز کرد: امیرالمومنین(ع) در یکی از خطبه‌ها می‌فرماید ای کمیل علم تا به دل ننشسته علم نیست و هر علمی که بوی ربوبیت و دینی ندهد، علم الهی به حساب نمی آید، لذا آن حضرت علومی که به دل ننشسته بلکه مستاجر ذهن و حافظه بودند را به رسمیت نمی‌شناخت.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین ادامه داد: گاهی پژوهشگران در مشهورات گرفتار می‌شوند که بسیاری از اوقات آفت امورات ما هستند. اندیشمندانی که گمراهی‌هایی را از گمراهان اقتباس کرده و برای مردم دام‌هایی از ریسمان‌های جهالت می‌سازند و افکار خود را به جای قرآن با هوای نفسانی همراه می‌کنند؛ مرده زنده‌نما هستند که بنا دارند گناهان را برای مردم ایمن جلوه دهند.

 حریّت اساس کار پژوهشی و تحقیقاتی است

 حریّت اساس کار پژوهشی و تحقیقاتی است

 حریّت اساس کار پژوهشی و تحقیقاتی است

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha