سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام کدخدایی

حوزه/به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول(س) ساوه، کرسی علمی ترویجی با عنوان "نظریه جنسیتی با رویکرد دینی" در سامانه مدرس و حضوری در سالن همایش های این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول (س) ساوه، کرسی علمی ترویجی "نظریه جنسیتی با رویکرد دینی" در سامانه مدرس و سالن همایش‌های این مؤسسه آموزش عالی حوزوی برگزار شد.

حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیتی مؤسسه شناخت اظهار کرد: نظریه‌های فمنیستی از اوایل قرن ۱۹ شروع شد. آنها خود را به مکاتب کارآمدی که در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی وجود داشت وصل کردند و از عصاره وجودی آنها تغذیه می‌کردند و نظریه خود را صورت بندی می‌کردند.

وی ادامه داد: مطالعات جنسیتی یعنی اینکه موضوعات را دوطرفه و همگن ببینید، نه زنانه صرف. وقتی هر دو را با هم دیدید بعد می‌توانید فضا را به صورت متعادل ترسیم کنید.

مدیر گروه مطالعات جنسیتی مؤسسه شناخت اظهار کرد: جنسیت سه مفهوم دارد که با هم ربط دارند. شامل تفاوت‌های زیستی، تفاوت‌های تکوینی، تفاوت در خلقت زن و مرد یا تفاوت‌های روانشناختی یا تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی. در جامعه ما تفاوت‌های زن و مرد یا ناظر به خلقتشان است، یا ناظر به روانشان و یا ناظر بر تفاوت‌های فرهنگی- اجتماعی و حقوقی و ابعاد مختلف این اصل بحث مطالعات جنسیتی است.

کدخدایی در ادامه گفت: مطالعات جنسیت یک پیش فرضی دارد که می‌گوید هر جا که انسان و اجتماع هست یعنی علوم انسانی و علوم اجتماعی شکل می‌گیرد بحث جنسیت هم مطرح است. این متغیر چقدر می‌تواند در حل مسائل انسان در علوم انسانی و اجتماعی دخیل باشد. سوگیری اجمالی نظری‌ها را می‌توان در ۳ قالب تقسیم بندی کرد. یک دسته نگاه تشبیه دارند یعنی درسته که تفاوت‌های جنسیّتی چه زیستی و چه روانشناختی بین زن و مرد هست اما اینها خیلی مهم نیست لذا به سمت تشبیه گرایش دارند یعنی به سمت شبیه بودن و تساوی زن و مرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha