یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سبک زندگی اربعینی

حوزه/ برای رسیدن به زندگیِ ایثارگرایانه و اهتمام به بازگشت به دین ورزیِ جامع نه تک بُعدی، تلاشی وافر داشته باشیم و از تنبلی ها، کسالت ها و سستی ها فاصله بگیریم و با «تفکر» و «بازنگری در زندگیِ خود»، روز به روز خود را به زندگیِ اربعینی نزدیک کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «دانستنی های اربعین» به قلم مجید جعفرپور به چهارده پرسش و پاسخ معرفتی دربارۀ اربعین پاسخ داده که در شماره های گوناگون به انتشار آن خواهیم پرداخت.

سؤال چهاردهم:

چه کار کنیم که سبک زندگی اربعینی داشته باشیم؟

پاسخ:

اربعین در جامعۀ شیعه چونان یک ابر بهاری است که در یک فرصت یک ماهه در آسمان معنوی کربلا می درخشد. این تجمع امروزه به مدت یک ماه تا ۳۰ ملیون نفر؛ یعنی یک سوم جمعیت جهان شیعه را درگیر ارزش های معنوی و متعالی خود می کند.

با این روند فزایندی که اربعین در حال گسترش است، اگر به تعمیق سه گانۀ «نگرش ها، ارزش ها و رفتارها» در آن توجه شود و از آسیب های احتمالی محفوظ نگهداشته شود، می توان امیدوار بود بسترهای احیای تمدن اسلامی و تمدن سازی (شیعی) به سرعت فراهم شود؛ چراکه مهم ترین پیش نیازهای تمدن سازی دینی بر اساس تجربه تمدن سازی نبوی در مدینةُ النبی، فراهم سازی سرمایۀ انسانیِ رشد یافته، ایثارگر، مجاهد و دیندار است.

بنیان فرهنگ و سبک زندگی اربعینی، بر دو اصل اساسی؛ یعنی «عبودیت» و «ایثار اخلاقی» اُستوار است؛ برای رسیدن به این مهم، نیاز است چند کار انجام دهیم:

۱. برای رسیدن به زندگیِ ایثارگرایانه و اهتمام به بازگشت به دین ورزیِ جامع نه تک بُعدی، تلاشی وافر داشته باشیم و از تنبلی ها، کسالت ها و سستی ها فاصله بگیریم و با «تفکر» و «بازنگری در زندگیِ خود»، روز به روز خود را به زندگیِ اربعینی نزدیک کنیم.

۲. برای تطهیر و پاکسازی از توهّمات و اعتبارات آخرالزمانی و ارزش های جاهلیت مدرن کوشش کنیم؛

۳. همچنان که در مسیر پیاده رویِ اربعین آشکارا می بینیم، باید از خود عبور کنیم تا به هویت جمعی برسیم؛

۴. بازسازی سبک زندگی جدید بر بُنیان یادکرد همیشگی امام شهید (با خواندن هر روز زیارت عاشورا)، پیمان بستن با امام غائب (با خواندن دعای عهد و زیارت آل یاسین و...)، بازشناسی سالیانه جغرافیای تشیع و محبان و رسیدن به تلاش حداکثری برای بازنشر ارزش های عاشورایی در محدود استعدادها و توانمندی ها و برنامه ریزی برای توان افزایی روزآمد.

۵. آینده‌گرایی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی (و فلسفه تاریخ اسلامی)، مهم‌ترین بُن مایۀ‌ مهدویت اسلامی است که می‌تواند جایگزین تفکر وهابی ـ سلفی شود. این آینده‌گرایی بر بُنیان تجربۀ اربعین (که خود حرکت پیشرو نسبت به عاشوراست)، حلقۀ مفقوده برای اندیشه ورزیِ جوان تحصیل کرده و اندیشمند در جهان اسلام است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha