یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
نشست علمی «تأملی در اعجاز عددى و رياضى قرآن»

حوزه/ استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ما در اثبات امامت آنقدر ادله داریم که نیازی نیست سراغ توازن و تناسب واژگان مرتبط برویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین حسن صادقی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و ناقد نشست علمی «تأملی در اعجاز عددی و ریاضی قرآن» که امروز دوشنبه ۳۰ بهمن در سالن اندیشه مؤسسسه برگزار شد، اظهارکرد: مطالب ارزشمندی از سوی حجت الاسلام والمسلمین سلطانی پیرامون اعجاز عددی و ریاضی قرآن ارائه شد، البته این نظریه موافق و مخالف زیادی دارد و همه هم از روی دغدغه بیان شده‌اند، تصریح کرد: اینکه برخی در نقد رشاد خلیفه او را به بهائیت و ... نسبت داده‌اند درست نیست زیرا این نظریه علمی است و مخالفان باید براساس اصول برهانی و استدلالی به رد آن بپردازند. آقای سلطانی مسئله‌محور کار را پیش بردند و مصداقی برخورد کردند و مصادیقی ذکر شد.

وی افزود: ارائه‌دهنده فرمودند که مخالف سیره عقلا، زبان قرآن و سیره عقلاست به نظر بنده قابل نقد است زیرا این نظریه با کدام قاعده ادبیات و زبان عربی در تضاد و تعارض است؟ حتی با اصول محاوره عقلایی هم مخالفت ندارد البته بله فراتر از فهم عقلا بما هو عقلاست که این هم مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا مگر برهان صدیقین که در برخی موارد وجود دارد را همه عقلا می‌فهمند؟ این هم مانند آن است.

استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: یا وحدت وجود در برخی آیات مانند الله الصمد قابل استفاده است ولی برخی در همین هم اشکال دارند؛ بنابراین باید بین عقل و عقلا تفکیک کنیم کما اینکه در فقه هم این تمایز وجود دارد و مواردی فراتر از فهم عقلاست و فراتربودن از فهم عقلا، مشکلی برای یک نظریه نیست.

حجت الاسلام صادقی بیان کرد: نکته قابل بحث دیگر اینکه آیا لازم است که در این موارد ما سرنخی در آیات و روایات داشته باشیم؟ به نظر بنده این مدعا جای بحث دارد؛ گاهی ما دلیل بر اثبات لازم داریم ولی گاهی عدم دلیل کافی است و در اینجا ممکن است کسی بگوید این از مواردی است که دلیل بر اثبات لازم ندارد و اگر ما دلیلی بر نفی نداشته باشیم کفایت می‌کند.

ناقد با بیان اینکه یکی از مباحث اعجاز، اعجاز علمی است، اظهار کرد: البته بنده با رویکرد اعتدالی این اعجاز کار دارم و نه رویکرد افراطی؛ مثلا قرآن در یک آیه حقیقتی را به صورت راز و اشاره بیان فرموده است ولی آن زمان (زمان نزول) از این معلوماتی که ما امروزه داریم وجود نداشته است لذا آنها نمی‌فهمیدند و ما می‌فهمیم؛ برخی به یکسری اعجازهایی در روایات اشاره دارند که ما امروز می‌فهمیم و قبلا متوجه نمی‌شدند.

وی تاکید کرد: مردم آن دوره این درجه فهم و علمی که ما داریم نداشتند لذا تصور بنده این است که در اینگونه موارد عدم دلیل کافی است زیرا مسئله تعبدی نیست که ما دنبال ادله برای اثبات باشیم و دلیل برهانی کفایت می‌کند.

حجت الاسلام صادقی اظهار کرد: من از این تعبیر اصولی وام می‌گیرم، ما یک اطلاق لفظی و یک اطلاق مقامی داریم؛ در اطلاق مقامی آیا می‌توان گفت اهل بیت(ع) در مقام بیان همه وجوه اعجاز بودند ولی همه وجوه را نگفته‌اند پس اعجاز نیست، این به نظر من دشوار است؛ لذا سیره عقلا و قواعد ادبیات و ریشه لغت در رد نظریه جای بحث دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: البته بنده عمده مشکلی را که در نظریه اعجاز عددی می‌بینم این است که معیار و ضابطه قابل قبول و بدون نقصی ارائه نمی‌شود یعنی مواردی که تاکنون از رشاد خلیفه و عبدالرزاق نوفل و ... ارائه شده است در صورتی که بتوانیم معیار منطقی بدون نقض برای آن ایجاد کنیم قابل پذیرش است ولی مشکل این است که معیار منطقی و قابل قبولی ارائه نکرده‌اند زیرا همواره نقض شده است؛ خود رشاد خلیفه دائما گرفتار نقض شده و دنبال استثنائات رفته است.

وی افزود: تصور بنده این است که به صورت کلی ما دلیلی از جهت آیات و روایات، سیره عقلا و قواعد ادبیات عربی، دلیلی بر نفی نداریم و عمده مشکل وجود نقض بر این مدعیات است.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: اگر کسی بتواند نظم منطقی برهانی ارائه دهد روی سر ما جا دارد. مخالفان فقط نقض‌ها و پیامدهای منفی آن را می‌بینند و رد می‌کنند ضمن اینکه ما در اثبات امامت آنقدر ادله داریم که نیازی نیست سراغ توازن و تناسب واژگان مرتبط برویم.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha