دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

مدیر مدرسه عالی بنت الهدی صدر قم فعالیت‌ها و برنامه های آموزشی این مدرسه را تشریح کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا بی‌نیاز در گفتگو با مرکز خبر حوزه، در خصوص تاریخچه شکل‌گیری آن گفت: این مدرسه در سال 61 از سوی جمعی از علما و روحانیون به سرپرستی آیت‌الله آصفی راه‌اندازی شد و در آن جمعی از بانوان عراقی و برخی از طلاب کشورهای حاشیه خلیج فارس به تعلیم علوم دینی می‌پرداختند.

وی با بیان اینکه این مدرسه در سال 79 جزء مدارس تحت پوشش مرکز جهانی علوم اسلامی قرار گرفت گفت: در آنزمان تنها بخش عربی مدرسه فعال بود و حدود 400 طلبه خواهر مشغول به تحصیل بودند.

مدیر مدرسه عالی بنت الهدی افزود: از آن به بعد، بخش فارسی مدرسه نیز راه‌اندازی شد و تاکنون 2500 نفر از 75 ملیت جهان از این مدرسه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از این فارغ‌التحصیلان به کشورهای خود بازگشته و مشغول فعالیت‌های تبلیغی شده‌اند گفت: برخی از این افراد در مناصب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشورهای خود همچون نمایندگی مجلس، عضویت شورای شهر و مدیریت نشریات و رسانه‌ها حضور یافته‌اند.

مدیر مدرسه عالی بنت‌الهدی گفت: هم اکنون550 طلبه از 45 کشور از 5 قاره جهان در این مدرسه در سطوح مختلف تحصیلی حضور دارند.

وی با بیان اینکه در این مدرسه از دوره تمهیدیه تا مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شود گفت: از سال تحصیلی جدید دوره دکتری هم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز با اشاره به تنوع رشته‌های مقطع کارشناسی این مدرسه گفت: با هدف پاسخگویی به نیازهای متفاوت در کشورهای مختلف، پیشنهاد رشته‌های جدید ادبیات عرب، تربیت معلم، علوم تربیتی و تاریخ اسلام را ارائه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال اخذ مجوز برای گرایش فقه و خانواده به عنوان یکی از گرایش‌های رشته فقه و اصول در مقطع کارشناسی هستیم گفت: مترصدیم تا رشته‌های تفسیر تطبیقی و کلام تطبیقی را در مقطع دکتری راه‌اندازی کنیم.

مدیر مدرسه عالی بنت الهدی در خصوص انجام کارشناسی‌های لازم برای نیاز سنجی مناطق مختلف و راه‌اندازی رشته‌های جدید گفت: بخشی بنام کارشناسی کشور در جامعه المصطفی العالمیه فعالیت می‌کند که عمده فعالیت آن شناخت اوضاع و اقتضائات کشورهایی است که این مرکز از آنجا طلبه پذیرش کرده است.

وی با اشاره به پذیرش حضوری و اینترنتی در مدرسه عالی بنت‌الهدی گفت: علاوه بر این دو روش ، برخی هیئت‌های پذیرش با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح از سوی جامعه العمصطفی العالمیه اعزام می‌شوند و از بین متقاضیان، افراد واجد شرایط را پذیرش می‌کنند.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شکل‌گیری گروه‌های علمی متشکل از اساتید و اعضای هیات علمی در مدرسه عالی بنت‌الهدی صدر گفت: مسئولیت پیشتیبانی علمی و آموزشی مدرسه از حیث علمی، تربیتی و پژوهشی برعهده این گروه‌هاست.

وی افزود: هم اکنون گروه‌های علمی زبان و ادبیات عرب، فقه و اصول، فلسفه و کلام، قرآن و حدیث، زبان و ادبیات فارسی، تعلیم و تربیت اسلامی و تاریخ عمومی در این مدرسه فعالند.

مدیر مدرسه عالی بنت‌الهدی صدر با بیان اینکه در کنار این گروه‌ها واحد زبان انگلیسی و مکالمه آن در مدرسه فعالیت می‌کند گفت: بررسی متون، سرفصل‌ها، ارزیایی اساتید، ارائه مشاوره به طلاب و پشتیبانی پژوهشی از سوی گروه‌های علمی انجام می‌شود و هم اکنون 30 نفر، عضو گروه‌های علمی می‌باشند.

وی با اشاره به فعالیت علمی و آموزشی 120 استاد و 8 عضو هیئت علمی در این مدرسه گفت: با توجه به فعالیت دانش آموختگان این مدرسه در خارج از کشور و لزوم اعتبار بین‌المللی مدارک آنان، مدرک فارغ‌‌التحصیلان از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأیید می‌شود.

حجت‌الاسلام بی‌نیاز به برنامه‌های مدرسه عالی بنت الهدی به منظور ساماندهی و ارتقای کیفی امر آموزش اشاره کرد و گفت: انجام مباحثه طلاب براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، برگزاری دوره‌‌های کوتاه مدت دانش‌افزایی و طراحی آئین نامه‌ای برای تحقیقات ضمن آموزش در این راستا انجام شده است.

وی در خصوص دوره‌‌های کوتاه مدت دانش‌افزایی گفت: این دوره‌ها ویژه فارغ‌التحصیلان یا کسانی که علاقه‌مند آشنایی با معارف اسلامی‌اند برگزار می‌شود که سال گذشته شش دوره آن برگزار و به شرکت کنندگان گواهی پایان دوره داده شد.

مدیر مدرسه عالی بنت‌الهدی صدر با بیان اینکه طلاب مقطع کارشناسی این مدرسه نیز ملزم به ارائه پایان نامه هستند گفت: طلاب علاوه بر گذراندن کلاس روش تحقیق در کارگاه کارورزی تحقیق نیز شرکت می‌کنند و هم اکنون بیش از 40 تحقیق پایانی در حال انجام است.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی آموزشی در این مدرسه گفت: لابراتوار مجهز ویژه آموزش زبان‌های مختلف مورد استفاده طلاب این مدرسه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha