یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
غرفه حوزه

رسانه حوزه باید قلمرو خبری خویش را گسترده ساخته و فعالیت های خود را توسعه دهد/ هفته نامه افق حوزه مبلغ غیر حضوری است/ علاقمندی کشیش شرق آشور ارومیه برای حضور در غرفه حوزه تعجب خبرنگاران را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، خبرگزاری رسمی حوزه با برپایی غرفه در نمایشگاه هفتم مطبوعات آذربایجان غربی، بخشی از فعالیت های خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داد. اما در این بین نظرات  مردم و مسئولین بازدیدکننده در قالب انتظارات، پیشنهادات و بیان کمبودها، نقاط ضعف و قوت و قلمرو نفوذ رسانه حوزه قابل تامل است.

خبرگزاری حوزه ضمن استقبال از نقطه‌نظرات مخاطبان آذربایجانی بخش‌هایی از اظهارات بازدیدکنندگان را منتشر می‌کند

*ابراز خرسندی از فعالیت حوزه در فضای رسانه ای

سردار خرم، فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با درنگی چند دقیقه ای در مقابل غرفه خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه، وارد غرفه شد و با ابراز خرسندی از فعالیت حوزه در فضای رسانه ای، گفت: تعامل رسانه حوزه  و سپاه استان می تواند بسیار اثرگذار باشد.

*انتظار از رسانه حوزه

وی با تاکید بر لزوم انعکاس فعالیت های سازنده سپاه شهدا که در راستای تعالی ارزش ها و ارمان های انقلاب گام برمی دارد، افزود: انتظار می رود رسانه حوزه که علاوه بر پوشش رویدادهای خبری حوزوی، اخبار دیگر نهادهای انقلابی را پوشش دهد، چراکه مردم علاوه بر رصد خبرهای دینی و فرهنگی، مطالبات دیگری از این رسانه وزین حوزه دارند.

*ضرورت توسعه فعالیت ها

محمد ابراهیمی از مسئولان وزارت امور خارجه نیر در بازدید از غرفه خبرگزاری حوزه با ابرازخرسندی از فعالیت این رسانه در استان آذربایجان غربی، گفت: جایگاه حوزه های علمیه به عنوان پرچمداران اسلام و دین بسیار مقدس است، بنابراین فراهم نمودن بسترهای لازم برای توسعه فعالیت این رسانه نیازمند توجه مسئولین است.

وی در ادامه یادآور شد: مدیریت حوزه های علمیه کشور می بایست با اتخاد سیاست های لازم، زمینه ترویج بیش از پیش فرهنگ دینی و اسلامی را از طریق رسانه مکتوب و مجازی حوزه فراهم آورد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: حوزه علمیه از جمله نهادهای ارزشی است که توانسته در تاریخ ایران اسلامی، در جبهه های دینی و فرهنگی همیشه حضور فعال داشته باشد و امروزه می طلبد رسانه مرتبط با آن در همه عرصه ها فعالیت خود را به جامعه عرضه کند.

*ترویج دین با ابزار رسانه ای

حسین پناهی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهرارومیه هم  در بازدید از غرفه رسانه حوزه، از چگونگی انعکاس اخبار و فعالیت این خبرگزاری در آذربایجان غربی جویا شد، پس از توضیحات مسئولین غرفه، گفت: نگاه به حوزه با دید روشنگری و هدایت است، لذا فعالیت حوزه در عرصه رسانه  به نوعی ترویج دین و معارف اهل بیت(ع) محسوب می شود.

وی افزود: با توجه به حضور پررنگ روحانیت در میان مردم و جامعه، رسانه حوزه تنها گوشه ای از عملکردهای مهم حوزه و روحانیت را پوشش و منعکس می کند، لذا باید فعالیت های این رسانه توسعه یابد.

*نباید از خدمات حوزه و روحانیت غافل شد

نائب رییس کمیسیون سرمایه گذاری مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه، رسالت اصلی روحانیت را فعالیت در تریبون های اجتماعی با مخاطب عامه مردم دانست و افزود: حضور اثرگذار در دانشگاه ها، منبرها، کلاس های درس و ایفای نقش تبلیغی و تنویر افکار عمومی مهمترین وظیفه روحانیون است و نباید از خدمات حوزه و روحانیت غافل شد.

*ضرورت فعالیت رسانه ای حوزه

پناهی تجهیز و همکاری با نهادهای فرهنگی را موجب تقویت پایه دین در جامعه دانست و گفت: نباید به موضوع هدایت و تبلیغ نگاه تک بعدی داشته باشیم، لذا نیازمند حضور حوزه در همه ابعاد و بهره گیری از همه ظرفیت ها که یکی از مهمترین آنها رسانه است، می باشیم.

*درخواست اشتراک افق حوزه

برپایه این گزارش، مسئولین ادارات و ارگان های مختلف همچنین خواهان اشتراک هفته نامه افق حوزه بخاطر مطالب ارزشی و آموزنده آن شدند و از دست اندرکاران خبرگزاری حوزه نیز تقدیر کردند.

درکنار دیدگاه های مسئولین نسبت به فعالیت رسانه ای حوزه، نظرات، پیشنهادات و انتقادات عموم مردم و مسئولین درباره خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه نیز از سوی مسئولین غرفه با مورد توجه جدی قرار گرفت.

*افق حوزه؛ مبلغ غیر حضوری

تنی چند از علاقمندان به حوزه و روحانیت که در جمهوری نخجوان و ساکنان نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه زندگی می کنند نیز از هفته نامه افق حوزه به عنوان منبع و مبلغ غیر حضوری یاد کرده و ابراز داشتند: استفاده از مطالب این هفته نامه در مساجد و روستاهایی که دسترسی به روحانی برای رفع شبهات ندارند، بسیار ثمربخش و مفید واقع می شود، به گونه ای که این هفته‌نامه توانسته در تبلیغ دینی جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

*منبع اعلام دیدگاه های مراجع عظام و علما

یکی از فعالان فرهنگی نخجوانی ابراز داشت: سرمایه گذاری و تلاش برای استفاده همگانی از هفته نامه افق حوزه در صورت عدم دسترسی به سایت خبرگزاری می تواند منبع خوبی برای اعلام دیدگاه های مراجع عظام و علما باشد.

وی افزود: پیگیری رویدادها و موضوعات مورد تاکید مراجع عظام و علمای دینی در سایت خبرگزاری تبیین کننده خطوط قرمز میان مردم است تا با آگاهی یافتن از موضوعات مختلف بصیرت خود را نسبت به آنها بیشتر تحکیم بخشند.

*لزوم ورود به عرصه های خبری روز دنیا

بازدیدکنندگان همچنین با تاکید بر این که سایت خبرگزاری حوزه برای جوانان متدین و طلاب مایه برکت و دلگرمی است، خواستار ورود این رسانه به عرصه های خبری روز دنیا و انتشار فراگیر تر دیدگاه های بزرگان و اساتید حوزه شدند.

*تاکید بر توسعه قلمرو خبری خبرگزاری حوزه

برخی از بازدیدکنندگان نیز پیشنهاد دادند که رسانه رسمی حوزه ظرفیت های خود را در عرصه رقابت با سایر رسانه های معاند و ضد انقلاب بسط و گسترش دهد، زیرا امروزه بسیاری از اهداف دشمن از طریق رسانه ها و القاء پیام های ضدارزشی و تغییر الگو و فرهنگ اسلامی پیگیری می شود؛ بنابراین رسانه حوزه باید قلمرو خبری خویش را فراتر از این ساخته و فضای فعالیت خود را توسعه دهد.

*انتظار بی پاسخ

از آن جا که مجموعه خبرگزاری حوزه و هفته نامه افق حوزه ارگان رسمی رسانه ای مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور می باشند، انتظار می رفت مدیریت حوزه آذربایجان غربی با احساس وظیفه بیشتری از برپایی غرفه رسانه رسمی حوزه حمایت می کرد، اما این گونه عمل نشد. با این حال مخاطبان و علاقمندان رسانه حوزه که بیشتر از عموم مردم بودند، با احساس کنجکاوی نسبت به شناخت بیشتر و چگونگی اداره آن در استان جویا می شدند و این مسئله بر کمبودها پیشی می گرفت.

ابراز نظرات سازنده و صمیمانه شخصیت ها حوزوی ومسئولین استان و اشتیاق حضور در غرفه خبرگزاری حوزه برای گفتگو با خبرنگاران این رسانه یکی دیگر از دلگرمی های متولیان غرفه حوزه نیوز بود.

*اعلام آمادگی مسئولین

تشویق برای توسعه فعالیت های خبرگزاری حوزه  در استان و قول مساعد فراهم ساختن امکانات موردنیاز این رسانه  در بیانات مسئولین استانی همچون نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، مشاور استاندار و مدیرکل حراست استانداری ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئول کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان، اعضای شورای شهر ارومیه و ... نشان از علاقمندی آنان به حوزه و روحانیت داشت.

*تعجب خبرنگاران

علاقمندی داریانوش عزیزیان، کشیش شرق آشور ارومیه برای حضور در غرفه خبرگزاری حوزه از دیگر موارد جذاب برای رسانه‌ها بود.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha