یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عباس کعبی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: داعش قرآن را می خواند، اما به دلیل نداشتن ولایت الهی، بر ضد تعالیم این کتاب آسمانی عمل کرده و بدین صورت سخت ترین جنایات بشری را انجام می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در آیین افتتاحیه نهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی که به میزبانی خوزستان در اهواز برگزار شد، اظهار داشت: تولد، تداوم، تمدن، جهان شمولی و ماندگاری اسلام مرهون معجزه جاوید این دین یعنی تلاوت قرآن کریم است.

وی با بیان این که مبنای تمدن های بشری خالی از هرگونه معنویت و خدامحوری بود، تصریح کرد: اگر شاخصه های تمدن بشری را نگاهی گذرا بی اندازیم، متوجه خواهیم شد که تمدن یونان بستان، بر اساس جدل، گفت و گو، وکالت و فلسفه بوده و تمدن ایران باستان بر مبنای حکمت، فلسفه و عمران و آبادی و تمدن مصر باستان نیز بر پایه ساخت و آبادی اهرام بنا نهاده شده بود؛ که در هیچ کدام از آنها رنگ معنویت و خدا دیده نمی شد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه، در ادامه افزود: تمدن و معجزه اسلام بر پایه بیان و تلاوت قرآن و با آیه ماندگار «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ» آغاز و شکل گرفت و بازسازی خواهد شد.

*امنیت اجتماعی با تلاوت قرآن شکل می گیرد

وی با بیان این که تمدن قرآنی بر پایه عقلانیت و معنویت، علم و ایمان، عدالت و آزادی و اتحکام بنیاد خانواده و مسئولیت پذیری اجتماعی شکل گرفت، اظهار داشت: به یقین سلامت، امنیت، نشاط، الگوی زیست واقعی، حرکت و پویایی، امید و انتظار پویا در قرآن کریم با تلاوت آغاز می شود.

*تداوم نهضت قرآنی سبب حل مشکلات جامعه می شود

حجت الاسلام و المسلمین کعبی، نهضت اسلامی امام خمینی(ره) و انقلاب با شکوه ملت ایران را مدیون قرآن و نهضت قرآنی مردم دانست و بیان داشت: انقلاب با شکوه اسلامی ملت بزرگ ایران، با نهضت قرآن در مساجد و با محوریت جلسات تلاوت آغاز شد و تداوم این حرکت مقدس می تواند سبب ساخت ایران اسلامی بر پایه ایمان، تقوا، مبارزه با تهاجم فرهنگی و حل مشکلات موجود در ابعاد گوناگون باشد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان این که بازگشت به قرآن و بازسازی جامعه بر اساس رشد جلسات قرآن و اهتمام به جامعه قرآنی، سبب تحولی بنیادین در نظام اسلامی ایران می شود و گفت: نقطه آغاز این تحول عظیم و شگرف، تلاوت قرآن و برگزاری جلسات قرآن در مساجد هستند؛ از این رو مساجد فضای ورود به قرآن کریم برای ایجاد تحول بنیادین هستند.

وی پیش نیاز دستیابی به قرآن برای ایجاد تحولی بنیادین در جامعه را «طهارت و پاکی»، «طهارت فقهی»، «ولایت الهی» و «عمل به مفاهیم» عنوان کرد و اظهار داشت: بنا به آیه شریفه «لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»؛ منظور از طهارت، پاکی عقل، قلب و زندگی است و این مسأله به سلامت فطری افراد بر می گردد، تا جایی که انسان های کینه توز و لجوح و آن دسته از افرادی که در جست و جوی حق نیستند، نمی توانند از قرآن بهره برند.

این استاد حوزه علمیه، تقوای قلب را همان طهارت و پاکی بیان کرد و گفت: تقوای قلب به معنای دوری از گناه بوده و افرادی که عاجز از استقامت در برابر گناه هستند، در درک مفاهیم قرآنی ناتوان خواهند بود.

حجت الاسلام و المسلمین کعبی، به دومین پیش نیاز دستیابی به قرآن برای ایجاد تحولی بنیادین در جامعه اشاره کرد و گفت: طهارت فقهی همان «وضو» است، به طوری که باید با وضو در این فضای متبرک وارد و آن را لمس کرد.

*قرآن بر روی نیزه معاویه

عضو خبرگان رهبری، ولایت الهی را یکی از شاخصه های مهم برای ایجاد تحول بنیادین عنوان کرد و اظهار داشت: قرآن بدون ولایت، همان قرآن بر روی نیزه های معاویه و قرآنی است که امروزه توسط داعش و تکفیری ها قرائت می کنند.

وی در ادامه با بیان این که گروه های تکفیری ماکیابلیسم مذهبی را به نام قرآن بازتولید می کنند، تصریح کرد: داعش قرآن را می خواند، اما به دلیل نداشتن ولایت الهی، بر ضد تعالیم این کتاب آسمانی عمل کرده و بدین صورت سخت ترین جنایات بشری را انجام می دهند و این مسئله تباه کردن آموزه های قرآنی است که ریشه آن در دوری از ولایت الهی قرار دارد.

*امامت پایه پیشرو و تحول گرا است

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، قرآن بدون ولایت را همچون نماز بی وضو و روح بدون جسم دانست و بیان داشت: روح اسلام ولایت الهی بوده و مگر می شود بدون ولایت به محضر قرآن رفت!؟؛ از این رو پایه اسلام پیشرو و تحول گرا «امامت» است

حجت الاسلام و المسلمین کعبی، عمل به مفاهیم قرآن کریم آخرین پیش نیاز در ایجاد تحول بنیادین قلمداد کرد و اذعان داشت: اگر قرآن مردم را به جهاد و امر به معروف و نهی از منکر دعوت می کند، جامعه قرآنی باید مجاهد بوده و آمر به معروف و نهی از منکر باشد؛ چرا که علم و عمل دو مقوله تفکیک ناپذیر خواهند بود.

*حوزه های علمیه سبک زندگی قرآنی را در جامعه ترویج کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که قرآن کریم سبک زندگی اسلامی را به عنوان سند ماندگار اسلامی به جامعه بشری ارایه کرده است، تصریح کرد: قرآن کریم می تواند سبک زندگی اسلامی را به عنوان سند ماندگار اسلامی به ما ارائه و جامعه را متحول کند؛ از این رو روحانیت و حوزه های علمیه باید سبک زندگی قرآن را در قالب سبکی جدید و نوین به مردم معرفی کند.

* رشد فضای قرآنی

این استاد حوزه با بیان این که پس از انقلاب اسلامی در سایه قرآن تحولات شگرفی رخ داد، گفت: خوشبختانه پس از انقلاب اسلامی در سایه قرآن تحولات شگرف و حرکت رو به جلویی شکل گرفت، اما متأسفانه نسبت به رشد فضای قرآنی در جامعه همچنان به نقطه مطلوب نرسیده ایم.

* انتقاد از برخی روش های قرائت قرآن

حجت الاسلام و المسلمین کعبی، با انتقاد از برخی روش های قرائت قرآن، گفت: من موافق ترجمه خوانی هستم و ترجمه خوانی هم باید برویج پیدا کند، اما گرایش به سوی ترجمه قرآن، و ترجمه خوانی نباید به محجوریت و تلاوت قرآن و آشنایی با مفاهیم از متن قرآن بی انجامند؛ چرا که ترجمه قرآن، قرآن نیست.

وی در ادامه گفت: چندی پیش، یکی از ناشران از من سؤال کرد که آیا می توان ترجمه قرآن را بدون آیات منتشر کرد؟ با عنوان قرآن کریم!؟ و من در پاسخ گفتم که «چون منجر می شود به مهجوریت و تلاوت قرآن و غفلت از نور قرآن کریم و قداست آن! از این منظر جایز نیست، اما خواندن ترجمه در کنار آیات زیبنده است».

*تلاش روحانیت شیعه جامعه

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پایان، با بیان این که باید جامعه را به سوی فراگیری قرآن و استفاده از فرهنگ قرآن سوق دهیم، اظهار داشت: روحانیت شیعه باید جامعه را به سوی فراگیری قرآن و فرهنگ قرآن سوق داده و این فرهنگ را به مثابه یک فرهنگ واجب در عموم فراگیر کرد و برای این مهم می توانند از مساجد که پایگاه تحول در جامعه است استفاده کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha