شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 345575
۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کودکان قرآن

كارشناس ومشاوره تخصصي حوزه علميه اصفهان با تاکید بر اینکه آموزه های دینی ما مملو از آیات و روایت در خصوص تربیت دینی فرزندان است، گفت: تربیت اسلامی کودکان در مرحله اول نیازمند توجه والدین به آموزه های دینی است.

حجت الاسلام علي اكبر پاسالاري، مشاور و كارشناس خانواده و فرزند حوزه علميه اصفهان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با اشاره به اهمیت تربیت اسلامی مخصوصا برای فرزندان اظهار داشت: تربیت و مخصوصا تربیت اسلامی یکی از عناوینی است که باید در امتداد بحث رشد مورد بررسی قرار گیرد.

وي بيان كرد: دانستن دوره های رشد و اقتضائات هر دوره و پرسش های معمول و یا ویژه هر دوره ، شناخت خواسته های فردی و نگرش فرد در هر دوره ، می تواند در روند تربیت موثر باشد به نحوی که تربیت را برای والدین ساده و آسان کند.

اين كارشناس تربيتي با بیان اینکه، بحث تربیت اسلامی، بحث بسیار مفصلی است که باید با دقت فراوان و آموزش بدان پرداخته شود،خاطرنشان كرد: با رشد علم در غرب و مخصوصا علم روانشناسی و نفوذ آن در علوم ما ، متاسفانه از مبانی اسلامی کی غافل شدیم که باید در این زمینه اهتمام داشته باشیم.

حجت الاسلام پاسالاري، عنوان كرد: تربیت در اسلام مقوله ای به شدت مهم و دارای حساسیت های فزاینده ای هست،  در هر دوره ای از رشد مولفه های تربیت،  تفاوت پیدا می کند و شاید از حیث ماهیت  و محتوی به یک نحو باشد ولی در ظاهر تغییر شکل می دهد.

وي با اشاره به اینکه در منابع ما روایات بسیاری از ائمه(ع) برای تربیت فرزندان وجود دارد، افزود: مولفه‌های تربیت در سنین مختلف متغیر است، مثلا نحوه رفتار گفتار عملکرد نحوه پاسخ دهی به فرزندان، دارای سطوح مختلف و در بعضی موارد اصالتا دارای تغییر ماهیتی نیز می شود.

این کارشناس و مشاور اسلامی ، در پاسخ به اين سوال كه تربیت ديني را از چه زمانی باید آغاز کنیم، ادامه داد: غالبا زوجین جوان این سوال را به صورت مکرر و با یک وسواس خاصی می پرسند که تربیت را از کی آغاز کنیم، دراين رابطه تربیت یک فرایند مستمر و  نیازمند به ابزار و تکنیک های خاص دارد، تربیت کردن نیازمند به آموزش است، البته بايد بدانيم كه ارث و ژنتیک نیز در تربیت تاثیر گذار می باشد.

وي بيان كرد: نکته دیگر این است که ما گمان می کنیم تربیت فرزندان بعد از تولد انجام می گیرد، این تفکر،غلطی است، در اسلام ادعا بر این است که قبل از انعقاد نطفه به فکر تربیت فرزند خود باشید.

اين پژوهشگر دینی، افزود: در غرب پژوهشهایی انجام شده است که مثلا مادران الکلی دارای فرزندانی نابسامان می شوند، رذایل اخلاقی پدر و مادر بصورت مستقیم بر جنین تاثیر می گذارد و در دورانی که باید تربیت ظاهری را شروع کنیم به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید به دلیل اینکه قبل از اینکه به تربیت فرزند خود برسیم باید به تربیت خود بپردازیم، لذا نتیجه می گیریم که پله و مرحله اول در تربیت فرزندان از تربیت خود والدین منشا می گیرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha