دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 348859
۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱
نماز شب

حوزه / استاد حوزه علمیه خراسان گفت: نماز حقيقت و موجودي زنده است و با همان تلاش اوليه به ما كمك مي كند تا بر هواي نفس غلبه كنيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام موحدي، استاد حوزه خراسان، در يازدهمين جلسه از سلسله جلسات تفسير تربيتي مدرسه علمیه حضرت زینب (سلام الله علیها)، در ادامه شرح خطبه 199 نهج البلاغه با اشاره به اينكه امام علي (عليه السلام) مي‌فرمايند:«تعاهدوا امر الصلوه حافظوا عليها...»، گفت: نكته قابل توجه در اين بحث نگهداري و محافظت نماز است. به اين معنا كه وقتي انسان با ممارست و تمرين در نماز توانست شرايط خاصي را براي خود ايجاد و به لايه هاي آن دست پيدا كند، بايد از آن حفاظت نموده و به حالت هاي قبلي رجوع نكند، زيرا اين فرصت از او سلب مي شود.

وي افزود: براي بهره مندي از نماز، علاوه بر طهارت ظاهري به طهارت قلبي و باطني نيازمنديم و اين طهارت مقدمه‌اي براي توجه به روح نماز است.

اين حافظ قرآن و استاد تفسير، با اذعان به اين مطلب كه هر چقدر تلاش كنيم نمي توانيم روح را از برخي گناهان پاك نماييم، گفت: نماز حقيقت و موجودي زنده است و با همان تلاش اوليه به ما كمك مي كند تا بر هواي نفس غلبه كنيم.

حجت الاسلام موحدي با اشاره به اين مطلب كه نماز تكليفي نيست كه با انجامش از آن راحت شويم بلكه حقيقتي زنده است كه با آن به راحتي دست مي يابيم، گفت: اگر روح پاك باشد، صورت و باطن نماز را در همين دنيا مي بيند و سايه و نتيجه آن را احساس مي كند زيرا نماز دست انسان را مي گيرد و ساير روابط را تنظيم مي كند.

وي با بيان اين نكته كه نماز انسان را از تقيدات مادي رها مي كند، ابراز داشت: زنجيره هاي دلبستگي به دنيا با نماز يكي پس از ديگري باز مي شود زيرا دنيا بايد ابزاري براي تعالي روح باشد.

حجت الاسلام موحدي نمازي را كه موجب اتصال بنده به خدا مي شود، ارمغان آورنده پاكي دانست و اظهار داشت: اين نماز روح انسان را از آلودگي ها مي زدايد و اينگونه به فكر، انديشه و عمل انسان نظم مي بخشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha