شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عبدالکریم عابدینی نماینده  ولی فقیه در قزوین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: علومی که شهید مطهری بیان می‌کردند صرفا علوم آموزشی نبود، بلکه دارای خصوصیت و ویژگی علم جوششی هم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امروز در نشستی با مدیران و اساتید حوزه علمیه قزوین که به مناسبت هفته بزرگداشت معلم برگزار شد، گفت: اگر علم به دو نوع علم آموزشی و جوششی تقسیم شود، علم صرفا آموزشی به درد نمی خورد هم چنانچه که شاید ما چندین جلد کتاب مطالعه کنیم اما مقدار اندکی از آن برای ما مفید باشد.

وی افزود: یکی از ویژگی هایی که شهید مطهری و آثار ایشان دارد این است که علومی که شهید مطهری بیان می کردند صرفاً علوم آموزشی نبود، بلکه دارای خصوصیت و ویژگی علم جوششی هم بود.

امام جمعه قزوین ادامه داد: مطالعه آثار  شهید مطهری باعث می شود  هم عقل در برابر منطق آن شخصیت بزرگوار تسلیم شود و هم قلب انسان در برابر آن معارف نورانی و علم جوششی و عرفانی شهید مطهری به آرامش می رسد.

 نماینده ولی فقیه در استان ارتباط با قرآن و اخلاص در عمل را عامل مهمی در موفقیت مطهری و همه طالبان علم و دانش عنوان کرد و گفت: وقتی به دنبال عوامل موفقیت شهید مطهری و ماندگاری آثار ایشان می گردیم به روایاتی مثل «مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ؛ هیچ بنده ای چهل روز برای خدای عزیز و جلیل اخلاص نورزیده است، مگر اینکه چشمه های حکمت و دانش از قلبش بر زبانش سرازیر و جاری شده است»  می رسیم و متوجه می شویم که اخلاصی که ایشان در کار خود داشته باعث گردیده تا خداوند متعال در وجود او جوشش حکمت و معرفت را قرار داده و این جوشش در قلم، زبان و آثار شهید مطهری جاری شد.

وی افزود: عاملی که چشمه های درونی انسان را به جوشش در می آورد و ذهن و قلب انسان را تغذیه و اشباع می کند قرآن کریم و بیانات نورانی قرآن های ناطق و وجود مبارک ائمه اطهار(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: کلام عادی ماندگاری ندارد، اما وقتی که این کلام رنگ خدایی به خود بگیرد، ماندگار می شود و ما هم اگر بخواهیم در این مسیر حرکت کنیم باید با اخلاص به قرآن و سخنان اهل بیت(ع) مراجعه کنیم.

امام جمعه قزوین با اشاره به آیه 25 سوره طه«قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» از زبان حضرت موسی (ع) و آیه 1 سوره انشراح«أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ » خطاب به پیامبر اکرم(ص) گفت: در آیه اولی حضرت موسی از خداوند می خواهد تا به او شرح صدر عطا کند، اما در آیه دوم خداوند به پیامبر اکرم(ص) می فرماید که ما به تو شرح صدر دادیم و ما وقتی که این موضوع در قرآن پیگیری می کنیم می بینیم که در آیات بعدی می فرمایدکه «انّا اَعطَیناکَ الکوثَر» و این شرح صدر حضرت زهرا (س) و فرزندان ایشان است که اسرار، عقاید و آرمان های پیامبر را برای همه عالم آشکار می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: رمز و اشتراک بین قرآن کریم اهل بیت (ع) این است که آیات قرآن و سخنان ائمه اطهار (ع) دارای حکمت های فراوانی است و وظیفه ما این است که با مراجعه به این منابع عظیم، آنها را یاد بگیریم و به دیگران هم یاد دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: آموزش حکمت و علم ، از جمله انفاق‌هایی است که خداوند متعال فرموده فوراً جای آن را پر می کنیم و یکی از رموز شهید مطهری این بود که همواره در حال ارائه مطالب و انفاق علمی بوده است.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: علوم اگر به قصد یاد دادن فرا گرفته نشود، فایده ای ندارد و  هر چه قدر اراده کنیم و با اخلاص علوم یاد گرفته شده را به دیگران آموزش دهیم این علم مرتب به جوشش درآمده و بیشتر می‌شود، اما اگر بخل بورزیم یا تنبلی کنیم و ارتباطمان را با مخاطبان شایسته و مومنان قطع کنیم و رسالت تعلیم و تعلم را به فراموشی بسپاریم داشته های خود را از دست خواهیم داد.

وی افزود: یاد گرفتن و یاد دادن معارف دینی و قرآنی، احیاء امر ائمه اطهار (ع) است و چون مردم دارای فطرت خداجو هستند، به تعبیر خود معصوم(ع)  اگر شیرینی ها، محاسن و زیبایی های کلام ائمه اطهار(ع) به گوششان برسد حتما از آنها پیروی خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha