شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عابدینی - قزوین

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در جامعه دینی، مومنان نسبت به هم ولایت داشته و امر به معروف و نهی از منکر اوج دلسوزی یک انسان نسبت به انسان دیگر می باشد، در صورتی که امروز این فریضه خشن معرفی شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»  از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امروز در جلسه ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین، با اشاره به چیستی این فریضه گفت: امر به معروف و نهی از منکر نصیحت، موعظه و آموزش نیست و هر کدام از این مفاهیم باید در جای خود بحث شود.

وی افزود: در جامعه دینی، مؤمنان نسبت به هم ولایت داشته و امر به معروف و نهی از منکر اوج دلسوزی یک انسان نسبت به انسان دیگر می‌باشد، در صورتی که امروز این فریضه خشن معرفی شده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین به جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آموزه‌های دینی اشاره کرد و گفت: هرگونه مسئله دینی در تمام نقشه و مهندسی دینی جایگاهی دارد که از جمله این جایگاه‌ها در مورد امر به معروف و نهی از منکر آیات 101 تا 103 سوره آل عمران است که در بحث امر به معروف و نهی از منکر باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی افزود: در این آیات بعد از اینکه جامعه‌ای بر اساس تقوا و تسلیم، چنگ زدن به ریسمان الهی، پیروی از ولایت و رهبری و تشکیل حکومت اسلامی شکل گرفت، خداوند متعال به امر به معروف و نهی از منکر فرمان می دهد که این امر نشان دهنده جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در ساختار اجتماعی جامعه دینی و اسلامی است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: کسانی می‌توانند در اجرای موفق امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند که دارای ایمان، بصیرت و به نقش این فریضه الهی در جامعه معتقد بوده و خودشان هم عامل به این موضوع باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تاکید بر اولویت بندی موارد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به ماموریت حضرت موسی (ع) گفت: در داستان حضرت موسی(ع) خداوند ایشان را به سمت فرعون که سرمنشاء منکر بود، فرستاد و اگر بناست در جامعه در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کاری صورت گیرد، باید به سراغ موضوعات و موارد بنیادی و پایه‌ای رفته و منکرات را از ریشه از بین برد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های جامعه دینی از جامعه نفاق، امر به معروف و نهی از منکر است، به این ترتیب که در جامعه گرفتار نفاق، رابطه قلبی بین مردم برقرار نیست و قلب های منافقان فقط بر اساس مطامع دنیوی به هم گره خورده است.

وی افزود: اما در جامعه دینی قلوب مردم بر اساس ایمان به هم متصل و جامعه همچون مخروطی است که ولایت خداوند در رأس امور بوده و در مرتبه بعدی ولایت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) قرار دارد و در این جامعه آحاد مردم نسبت به هم ولایت داشته، دلسوز هم بوده و به امر به معروف و نهی از منکر یکدیگر می‌پردازند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین، آشنایی با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، داشتن ایمان راسخ به این فریضه الهی، اقامه کردن نماز، اهل ولایت و بصیرت بودن ، حافظ کرامت انسان بودن، داشتن عزت نفس و شجاعت، اهل صداقت و راستی را از جمله خصوصیات آمران به معروف و ناهیان از منکر دانست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha