یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 349493
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
حجت الاسلام عابدینی قزوین

حوزه/ اگر بانک ها در مسائل مالی، طهارت و پاکی را رعایت نکنند آلودگی حاصل از آن، وارد شئونات مختلف زندگی شده و باعث تعطیلی، کم توجهی و یا بی توجهی عملی به مسائل مذهبی و دینی مثل نماز و روزه می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در دیدار با مدیران شعب بانک مهر اقتصاد قزوین بیان کرد: مسئله پاکی و طهارت مالی، موضوع مهمی است که باید بانک ها و موسسات مالی در وام ها و خدمات خود به مشتریان مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به دور زدن مسئله مضاربه در عقود بین بانک ها و مشتریان اضافه کرد: مضاربه عقدی است که در آن سرمایه از یک نفر و کار از فرد دیگر است و هر دو طرف باید در سود و زیان سهیم باشند، ولی برخی اوقات در هنگام ضرر، خسارتی متوجه بانک یا موسسات مالی نمی شود که این امر باید تغییر پیدا کند و همه چیز به صورت شفاف و روشن، بین بانک و مشتری بیان شود و سودهای حاصل از سرمایه گذاری ها هم باید به صورت علی الحساب به مشتریان داده شود.

نماینده ولی فقیه در استان اظهار کرد: اگر بانک ها در مسائل مالی، طهارت و پاکی را رعایت نکنند آلودگی حاصل از آن، وارد شئونات مختلف زندگی شده و باعث تعطیلی، کم توجهی و یا بی توجهی عملی به مسائل مذهبی و دینی مثل نماز و روزه می شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: آلودگی های حاصل از مباحث مالی، باعث رنجش قلب هر مومن و مسلمان می شود و اکثر بانک ها در زمینه رفع این آلودگی ها عملکرد شفافی ندارند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: ربا، اگر هم باعث افزایش مال شود این افزایش دارای پاکی و طهارت نیست و صاحب آن فقط افزایش مقدار را می بیند اما از اصل آن که دارای عفونت و ناپاکی فراوانی است بی خبر می ماند و کسی که ربا می خورد در واقع آتش می خورد.

وی افزود: به تعبیر قرآن، فرد ربا خوار در زندگی دچار بلاهای روحی و روانی می شود و اصول زندگی انسانی در ارتباط او با مردم و ثبات شخصیتی اش از بین می رود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بین رزق و مال تفاوت وجود دارد و رزق، امری غیر از مال و آن چیزی است که خدا به انسان می دهد اما آن چیزی که ما به زور از هر طریقی به دست می آوریم مال است ولی رزق نیست .

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: بانک ها و موسسات مالی در اعطای وام به مشتریان به اسم و مقام طرف مقابل نگاه نکنند بلکه میزان نیازمندی و احتیاج فرد را در نظر گرفته و با همه یکسان رفتار کنند.

محمد تقی نوروزی مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین هم در این دیدار گفت: بانک مهر اقتصاد استان در حال حاضر با 13 شعبه در استان مشغول فعالیت است و خدمات خود را در قالب وام های قرض الحسنه و اقتصاد مقاومتی به مردم عادی و بسیجیان استان ارائه می دهد.

وی افزود: بحث بانکداری بدون ربا، از جمله مباحث مطرح در این بانک است که آموزش های لازم در سطح مدیران و کارکنان شعب استان ارائه گردیده و همه برنامه ها به سمت رعایت ضوابط شرعی در ارائه تسهیلات به مشتریان است.

مدیر شعب بانک مهر اقتصاد استان قزوین بیان کرد: با استقرار نمایندگی ولی فقیه در شعب بانک مهر اقتصاد سعی بر این است تا دغدغه های بزرگان را در بحث شرعی و مالی برطرف کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha