جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
قائم مقامی

حوزه/ مهمترین مصداق امر به معروف، پذیرش حاکمیت الهی است و حاکمیت دینی در سایه امر به معروف و نهی از منکر ظهور ظهور می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد قائم مقامی، عصر امروز در همایش بررسی راه‌کارهای عملی امر به معروف و نهی از منکر، در تالار شریعتی دانشگاه اصفهان، با بیان این که سایر فریضه‌های الهی به وسیله امر به معروف و نهی از منکر اقامه و برپا می شود، اظهار کرد: حاکمیت دینی در سایه امر به معروف و نهی از منکر ظهور و بروز می کند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: در روایات اسلامی به دو مقوله امر به معروف و نهی از منکر بسیار سفارش شده و این ناظر بر اهمیت این دو مسئله است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، عنوان کرد: تعبیر پیامبر خدا(ص) در این روایت نسبت به امر به معروف و نهی از منکر عجیب است و جای تأمل دارد. نبی مکرم اسلام(ص) می فرماید "امر به معروف «وفا» است" و منظور از آن وفای به عهد است.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی رسول اضافه کرد: در این روایت آمده که نهی از منکر «حجت» است و منظور از آن اقامه و برپاداشتن حجت الهی است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در توضیح اینکه منظور از وفای به عهد چیست، بیان کرد: هر یک از انسان‌ها به هنگام آفرینش خود با خدای خود عهدی بسته اند و پذیرفتن این عهد نیز اختیاری بوده است.

وی با اشاره به آیه «ألم اعهد الیکم یا بنی آدم ...»، یادآور شد: انسان‌ها به صورت متعهد وارد این دنیا شده اند و همگان آن را پذیرفته و در این امر، اجباری در کار نبوده، چراکه تمام منکرات را به ما نشان داده اند و ما قبول کرده ایم که از آن دوری کنیم.

این محقق حوزوی با بیان این‌که مهمترین مصداق امر به معروف، پذیرش حاکمیت الهی است، ابراز کرد:  ما در هنگام آفرینش خود با خدای خود عهد بسته ایم که حاکمیت الهی را قبول کرده و از پذیرش حاکمیت طاغوت سرباز زنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما علاوه بر این‌که باید اهل معروف و انجام معروفات باشیم، برای رسیدن به سعادت باید اهل امر به معروف و نهی از منکر باشیم و به عهد خود با خدا عمل نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی با اشاره به دشمنی حاکمیت طاغوت با حاکمیت الهی، عنوان کرد: حاکمیت طاغوت و شیطان همان حاکمیتی است که عهد خود را با خدای خود شکست و همواره در مقابل حاکمیت الهی موضع گرفته است.

وی تأکید کرد: نهی از منکر همان مبارزه به حاکمیت شیطان و طاغوت است و همه انسان ها قبل از آفرینش خود متعهد شده اند تا هیچ منکری را نپذیرند.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان کرد: شیطان به دنبال این است که به همگان القاء کند که هر شخصی باید به صورت فردی با خدای خود ارتباط داشته باشد و نسبت به امور اجتماعی و سیاسی بی تفاوت باشد.

وی ادامه داد: شیطان پس از اینکه ما را به بی تفاوتی نسبت به جامعه وادار کرد، به سراغ ما می آید و مانع ارتباط ما با خدا می شود و ما را از درون فاسد می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی ضمن بیان اینکه عهد ما با خدا به صورت ویژه بوده است، گفت: این عهد کلی نبوده و ما در مقابل همه معروفات و منکرات زندگی، عهد کرده ایم و خود را موظف به رعایت آن کرده ایم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان با اشاره به تعاریف امر به معروف، گفت: هر خیر و نیکی که مطابق با فطرت انسان باشد، امر به معروف نام دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha