سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی: اگر در دستگاه‌های اداره کشور فسادی باشد، اثر امر به معروف در بین مردم و جامعه کم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این مرجع تقلید عصر دوشنبه در دیدار اعضای جامعه عبادالرحمن بصیر و عوامل برگزاری همایش «روش‌های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر» که در موسسه علوم وحیانی اسرا برگزارشد اظهار داشتند: احیای امر به معروف و نهی از منکر از برجسته ترین کارهای اولیای الهی است. اما نکته مهم آن است که امر به معروف، تنها تعلیم، تبلیغ و سخنرانی نیست؛بلکه باید زمینه ای وجود داشته باشد که امر آمر به معروف اطاعت شود.

ایشان در بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منکر بیان داشتند: امر به معروف از قبیل دستورات الهی و امر والدین است، چنانچه کسی سخن آمر به معروف را عمل نکند، دو خلاف شرع مرتکب شده است؛ ابتدا حکم خدا را کنار گذاشته و بعد امر آمر به معروف را ترک کرده است؛ تخلف از امر آمر به معروف مانند ترک نماز از سوی کسی می‌ماند که نذر کرده تا اول وقت نماز بخواند؛ نخست ادای نذر خود را کنار گذاشته و سپس امر الهی را انجام نداده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کردند : امر به معروف و نهی از منکر نسبت به اعمالی صدق می‌کند که فرد به عمد و با آگاهی نسبت به حرمت آن اعمال، تخلفی را مرتکب شود. لذا امر به معروف و نهی از منکر، متفاوت از ارشاد، تبلیغ، تذکره و تعلیم است زیرا متخلف عالم به حکم است و عمدا گناه می‌کند، از این رو سخنان آمر به معروف باید به قدری دلپذیر باشد و از قلب برآید که توانایی ایجاد تحول در مخاطب را دارا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که سخنان آمر به معروف برای تأثیر گذاری باید دلمایه داشته باشد، عنوان کردند:از آن‌جایی که امر به معروف و نهی از منکر از شئون حکومت اسلامی بوده و این انقلاب نیز با فداکاری و بهترین خون‌ها به پیروزی رسیده است، آمر به معروف، شهامت و شهادت را در امر خود تفسیر می‌کند. از آنجا که مردم بزرگ ایران بسیار عاقل و خردمند بوده و تنها به کسی دل می دهند که حرف از دل او برخیزد؛ آمر به معروف باید وابسته به حکومت دینی باشد و هیچ‌گاه به بی راهه نرود؛ در نهایت نیز آنچه می‌داند را با روح و جان به دیگری منتقل کند تا اثری گذاری داشته باشد.

*امر به معروف واجب سیاسی و عبادی است

 حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این‌که اثر گذاری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ای که فساد و اختلاس در آن وجود داشته باشد، کم می‌شود، بیان کردند: امر به معروف در کتب فقهی در کنار مسأله جهاد ذکر می‌شود؛ چراکه واجب سیاسی و عبادی است و امر و نهی در آن جنبه فرمان دارد؛ تنها کسی می‌تواند فرمان دهد که فرمانده و پیشرو باشد زیرا مردم تنها به دستور قائد عمل می‌کنند؛ از این رو آمر به معروف نیز خود باید پیشرو در عمل به معروفات باشد. کسی که پشت قافله حرکت کرده و به دیگران می‌گوید بروید، کمتر کسی به سخنانش عمل می‌کند؛ چنانچه بخواهیم جامعه را حرکت دهیم، باید خود پیشاپیش مردم حرکت کنیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha