دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ : اگر این عقل گرایی تعطیل شود، تعطیلی فرهنگ و تمدن یک ملت را به همراه خواهد آورد. خروجی این تعطیلی و حکومت نکردن عقل، همان تفکر داعش و سلفی و وهابیت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید در مراسم بزرگداشت شهید آیت الله مطهری و روز معلم که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی اسراء برگزار شد اظهارداشتند: سیاست مداران آمریکا امروز در جهان یکه تازی می کنند و به دنبال سلطه بر مردم دنیا می باشند، این قدرت را از کشتن 70 میلیون انسان به دست آورده اند.

*آمریکایی‌ها قدرت را با آدم‌کشی به دست آورده‌اند

معظم له ادامه دادند: اگر آمریکا امروز به این نقطه رسیده به لطف دانشمندان و عالمانی است که از مناطقی مانند ایران اسلامی به آنجا رفته اند، اینکه کشوری ماهواره تولید کند و به فضا بفرستد، ولی زیر پای او 70 میلیون قبر باشد، افتخار ندارد، اساسا رسیدن به علوم تجربی به تنهایی انسانیت، انسان را تأمین نمی کند.

مفسر قرآن کریم خاطر نشان کردند: راه رسیدن به انسانیت، تدبر و تفکر در قرآن و آموزه های اهل بیت(ع) است. اگر انسان می خواهد تا ابد ماندگار باشد و جاودانه زندگی کند، تنها راه آن تمسک جستن به قرآن و معصومین(ع) است و حتی خدای متعال هم آن را به عنوان راه نجات بشر معرفی کرده است.

*عدم توجه به حسن و قبح عقلی یک فکر استعماری بود

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عقل معیار استدلال است و انسان از طریق همین عقل در قرآن تدبر و تفکر می کند و به نورانیت باطنی و ظاهری می رسد، بیان داشتند: حاکمان می خواستند راه رسیدن به تدبر در قرآن و تقعل و تفکر در علوم وحیانی را از طریق عقل متوقف کنند و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار بستند، حتی بعضی از عالمان هم فتوای به این کار دادند که عقل درک حسن و قبح را ندارد و باید تعطیل شود، در حقیقت این عمل، یک فکر استعماری بود که در دنیای اسلام به وجود آمد.

ایشان افزودند: اگر این عقل گرایی تعطیل شود، تعطیلی فرهنگ و تمدن یک ملت را به همراه خواهد آورد. خروجی این تعطیلی و حکومت نکردن عقل، همان تفکر داعش و سلفی و وهابیت است.

معظم له ابراز داشتند: انسان برای رسیدن به سعادت و تکامل خود به عقل و تدبر در علوم وحیانی و عقلی مانند قرآن و آموزه های دین نیازمند است و این هم با علم حقیقی که با عمل آموزه های الهی آمیخته امکان پذیراست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این مطلب که "انسان با صورت و مفاهیم ذهنی نمی تواند به علوم حقیقی برسد " اذعان داشتند:اگر انسان برای رسیدن به کلام وحیانی و علوم عقلانی تمام تلاش خود را به کار ببندد و از همه فرصت های زندگی خود در حد توان استفاده کند، قطعا دنیا به سراغ علم او خواهد آمد.

*مهمترین سرمایه بشر ادراک است

ایشان ادامه دادند: این حرکت خلفای عباسی دعوت به مبارزه با عقل گرایی بود؛ زیرا زمانی که بشر حسن و قبح عقلی را درک نکند، مهمترین سرمایه بشر که ادراک است از بین خواهد رفت. بنابرین با تعطیل شدن عقل همه چیز تعطیل خواهد شد؛ ولی در همین دنیا افرادی مانند امام خمینی(ره) و شهدا بودند و با پشتوانه عقل و تدبر در علوم وحیانی به بالاترین مقامات رسیدند و از همین طریق حقانیت علوم آل محمد(ص) و شیعه را به جهانیان رساندند و امروز غرب هر چه دارد از علوم برگرفته از قرآن و اهل بیت(ع) است.

معظم له اظهار داشتند: اگر انسان عاقل است و همه چیز به عقل وابسته است، نمی شود عقل را تعطیل کرد و از این بالاتر، ائمه طاهرین(ع) هم بر اهمیت عقل گرایی تأکید فراوان دارند.

*رسالت حوزه معرفی فکر اهل‌بیت(ع) است

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به رسالت حوزویان در احیاء فرهنگ اهل بیت(ع)گفتند: امروز یکی از رسالت های مهم حوزه احیاء فرهنگ، آثار روایات اهل بیت(ع) و معرفی قرآن به جهانیان است و این کار سخت و طاقت فرسایی است و برای رسیدن به این منظور نیازمند به جهاد علمی هستیم و هر کسی قدرت انجام چنین کار بزرگی را ندارد. اگر همه چیز انسان قرآن وائمه طاهرین باشد نه تنها لحظه ای احساس نگرانی و ترس نمی کند، بلکه ماندگاری او همیشگی خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha