دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز-عضو خبرگان رهبری

حوزه/ آوازخوانی بانوان به ضرر جامعه تمام می‌شود و این گونه نیست که چنین اعمالی را برخلاف منویات و فتاوای مراجع عظام در جامعه رواج داد، ولی عواقب وخیم آن را پیش‌بینی نکرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با مضر و ناپسند خواندن مسئله آوازخوانی بانوان در ایران اسلامی‌، اظهار داشت: این مسئله سه جهت دارد؛ فتوای فقهی، آگاه کردن مردم و استقبال یا عدم استقبال آنان و نگاه مسئولان که آیا زمینه را برای مقابله فراهم می‌کنند یا نه؟

وی افزود: اگر مصلحت کلی کشور و سلامت اجتماع را به لحاظ روحی و روانی در نظر بگیریم با توجه به وضعیتی که جامعه ما در حال حاضر دارد، سه نهاد "دولت و مراکز تصمیم گیرنده در آن"، "حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید" و "توده‌های مردم" تا وقتی که دست به دست هم ندهند، امکان دستیابی به توفیقات لازم در امر فرهنگ و ممانعت از آوازخوانی زنان در کشور فراهم نمی‌شود.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مراجع عظام زمانی فتوا می‌دهند که از ایشان در این مورد پرسیده شود، لذا قشر مومن، فرهنگی و بسیجی جامعه باید از چندین مرجع تقلید به صورت شفاف در مورد جایز یا عدم جایز بودن آوازخوانی زنان سئوال کرده و از ایشان طلب فتوا کنند، تا فتوا و نظر مراجع در این مورد روشن شود.

رئیس دانشگاه قم در ادامه خاطرنشان کرد: اگر روحانیت و آموزش و پرورش فرهنگ سازی کنند و به مردم بفهمانند که استفاده از موسیقی حرام و آوازخوانی زنان به ضرر سلامت اجتماعی و روانی جامعه است، افرادی که معمولا در پی کسب ضرر خود نیستند، از این عمل اجتناب می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از جوان‌ها علی رغم تبلیغات، موجب متضرر و زیان خود می شوند و با استفاده از مسایل خطرناک مانند اعتیاد به مواد مخدر به خود آسیب و ضرر می‌رسانند، اما مسئله مهم، مسئولین و دست اندرکاران جامعه هستندکه باید بر اساس مصالح جامعه عمل کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دیرباز، آوازخوانی بانوان را امری مضر دانست و گفت: آوازخوانی بانوان به ضرر جامعه تمام می‌شود و این گونه نیست که چنین اعمالی را برخلاف منویات و فتاوای مراجع عظام تقلید در جامعه رواج داد، ولی عواقب وخیم آن را پیش‌بینی نکرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه ما بایستی فرهنگ سازی قوی‌تری بین توده‌های مردم داشته باشیم تا از چنین برنامه هایی کمتر استقبال شود، به خصوص از سوی بانوان فرهنگ دوست جامعه، لذا باید فتاوای مراجع عظام به طور رسمی و در سطح گسترده‌ای ترویج شده و به گوش مردم برسد.

وی اذعان کرد: در صورت فعالیت بانوان متدین فرهنگی و ترویج فتاوای مراجع، مسئولانی که ممکن است در این زمینه کوتاهی‌هایی داشته باشند، مراقب کار خود بوده و با احتیاط بیشتری نسبت به کارهایی که ممکن است چارچوب‌ها دینی را بشکند و خط قرمزها را از بین ببرد، اقدام می کنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha