دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان اینکه اخیراً برخی از معاندان اسلام کتابی بر ضد قرآن نوشته‌اند و بحث‌های اشتباهی در آن مطرح می‌کنند، گفتند: هدف از اینگونه مباحث ضربه زدن به اسلام، قرآن و پیامبر(ص) است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شیراز ، آیت الله العظمی مکارم شیرازی امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه فارس که در مدرسه مولی الموحدین برگزار شد، با ابراز رضایت از پیشرفت حوزه علمیه شیراز  اظهارداشتند: در آن موقع که بنده شیراز بودم و در مدارس خان و آقا بابا خان در حال تحصیل بودم زمینه های درسی محدود بود ولی اکنون بعد از انقلاب اسلامی پیشرفت های خیلی خوبی رخداده  به طوری که الان حدود 5 هزار طلبه در این استان مشغول به تحصیل هستند ، باید به خاطر این مهم شکرگزار خدا باشیم.

معظم له با بیان اینکه، این تعداد حوزه و طلبه باعث دلگرمی است اما نباید به این مقدار قناعت کنیم افزودند: امروز نیازمند وجود روحانیون آگاه و زمان‌شناس هستیم و باید در این زمینه اهتمام گردد.

این استاد برجسته حوزه ، در همین زمینه با اشاره به نکاتی جهت موفقیت طلاب ، بیان داشتند:‌ طلاب نباید  سنت‌های حوزوی را فراموش کنند؛ یکی از این سنت‌ها، پیش مطالعه درس است یعنی درس را شب مطالعه می‌کردند و بعد در کلاس آن شرکت می‌کردند ؛مسئله بعدی  مباحثه است که در برخی از مکان ها کم رنگ شده است  در حالی که پایه مهم حوزه‌های علمیه، مباحثه است که باید به آن اهتمام گردد.

معظم له، طرح اشکال در درس را از دیگر موضوعات موفقیت عنوان کرده و گفتند: این روش باعث پیشرفت است و در محافل علمی دنیا نیز وجود دارد اما بسیار کم است ولی در حوزه‌های علمیه باید این سنت حفظ شود.

ایشان با تاکید بر مطالعات اخلاقی  و خودسازی طلاب، اظهارداشتند: همچنین طلاب باید مظهر ساده‌زیستی باشند زیرا زرق و برق و تجملات انسان را از خدا دور می‌کند و ظلمات را در درون قلب و فکر انسان ایجاد می‌کند.

معظم له در ادامه تصریح کردند: امروز برای اولین بار موضوعی را می خواهم بیان کنم که تا به حال در هیچ کجا بیان نکرده ام و آن این است که اخیراً برخی از معاندان اسلام کتابی بر ضد قرآن نوشته‌اند و بحث‌های اشتباهی در آن مطرح می‌کنند؛ آن‌ها می‌گویند وقتی به قرآن و روایات مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم علم از نظر اسلام و پیامبر(ص) منحصر به علوم دین است و اسلام برای علوم دیگر اهمیتی قائل نیست در حالی که می‌دانیم علوم تجربی بیشترین سخن برای گفتن دارد و دنیا را در سیطره خود قرار داده است پس چرا آن را نباید علم حساب کنیم؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با تاکید بر اینکه اینگونه مباحث برای ضربه زدن به اسلام، قرآن و پیامبر(ص) عنوان  می شود، بیان داشتند: اگر قرآن را بررسی کنیم، مشاهده خواهیم کرد که این کتاب آسمانی بر روی دو مسئله توحید و معاد بسیار سرمایه‌گذاری کرده  است.

ایشان، با تأکید بر اینکه قرآن کریم هر دو مسئله توحید و معاد را به علوم تجربی و تمام علومی که مربوط به جهان آفرینش است، پیوند زده است،‌ افزودند: یعنی اگر کسی بخواهد خداشناس باشد باید به‌طور کامل از علوم تجربی باخبر باشد.

این استاد برجسته حوزه، به آیات قرآن کریم در این باره اشاره کرد و گفتند: آیه 164 سوره بقره، آیه 4 سوره رعد، آیه 5 سوره حج و بسیاری از آیات دیگر همگی به بیان نکاتی راجع به علوم طبیعی پرداخته‌اند به‌ عنوان مثال خداوند در آیه 164 سوره بقره 6 مسیر را برای توحید بیان کرده است و علوم مختلف تشریحی، ستارگان، آب، دریا، باد، ابرها و غیره را به توحید و خداشناسی گره می‌زند.

معظم له یادآورشدند: دشمن در حال فعالیت است و تلاش می‌کند تا نادانی‌های خود را به‌عنوان اینکه یک مسئله مهمی درباره قران پیدا کرده است و اسلام برای علوم ارزش قائل نیست، ترویج دهد در حالی که ما علاوه بر آیات، روایات فراوانی نیز درباره تحصیل علوم مختلف داریم.

این مرجع تقلید با تاکید بر مطالعه سیره علما توسط طلاب  تصریح کردند: در طول دوران های گذشته، دانشمندان بزرگی در کنار حوزه‌های علمیه در علوم مختلف پرورش یافته‌اند که  از جمله آن می توان به  خواجه نصیر‌الدین طوسی، شیخ بهای، جابربن حیان، زکریای رازی، بوعلی سینا و غیره همگی دانشمندان بزرگ اسلامی اشاره کرد؛ لذا اگر اسلام فقط دعوت به علوم دین می‌کرد در کنار حوزه‌های علمیه این علما چگونه پرورش یافته‌اند پس این یکی از افتخارات بزرگ ماست که اسلام انسان‌ها را به فراگیری همه علوم دعوت می‌کند و همه علوم به هم مرتبط هستند و بین این‌ها ارتباط ایجاد کرده است.

ایشان  با در نظر قرار دادن آیه 5 سوره حج،  اذعان داشتند: خداوند در این آیه در مورد معاد صحبت می کند،« يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنْ کُنْتُمْ في‏ رَيْبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِنْ مُضْغَةٍ مُخَلَّقَةٍ وَ غَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِنُبَيِّنَ لَکُمْ وَ نُقِرُّ فِي الْأَرْحامِ ما نَشاءُ إِلي‏ أَجَلٍ مُسَمًّي ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَ مِنْکُمْ مَنْ يُتَوَفَّي وَ مِنْکُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلي‏ أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَيْلا يَعْلَمَ مِنْ بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَ تَرَي الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهيجٍ»" ای مردم! اگر در رستاخیز شک دارید ، ( به این نکته توجّه کنید که: ) ما شما را از خاک آفریدیم ، سپس از نطفه ، و بعد از خون بسته شده ، سپس از «مضغه» [ چیزی شبیه گوشت جویده شده ] ، که بعضی دارای شکل و خلقت است و بعضی بدون شکل تا برای شما روشن سازیم ( که بر هر چیز قادریم ) ! و جنین هایی را که بخواهیم تا مدّت معیّنی در رحم ( مادران ) قرار می دهیم ( و آنچه را بخواهیم ساقط می کنیم ) بعد شما را بصورت طفل بیرون می آوریم سپس هدف این است که به حدّ رشد و بلوغ خویش برسید. در این میان بعضی از شما می میرند و بعضی آن قدر عمر می کنند که به بدترین مرحله زندگی ( و پیری ) می رسند آن چنان که بعد از علم و آگاهی ، چیزی نمی دانند! ( از سوی دیگر ، ) زمین را ( در فصل زمستان ) خشک و مرده می بینی ، اما هنگامی که آب باران بر آن فرو می فرستیم ، به حرکت درمی آید و می روید و از هر نوع گیاهان زیبا می رویاند!"

این استاد برجسته حوزه،  تاکید کردند: آیا این آیه و امثال آن در مورد علم پزشکی نیست؟ لذا باید  درمقابل توطئه های دشمنان هوشیار باشیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha