دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی

حوزه / رئیس جامعة المصطفی با بیان این که برای رشد علمی و فقهی حوزه‌های علمیه هیچ خط قرمزی وجود ندارد گفت:برای رسیدن به احیای تمدن نوین اسلامی و مقابله با دسیسه‌های شوم استکبار جهانی، باید تعامل علما با دانشگاهیان و توجه به مصالح امت اسلام جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همایش پیوند جامعه و رهبری از دیدگاه شهید عارف الحسینی، با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین اعرافی و حضور جمعی از اساتید، طلاب و پژوهشگران جامعة المصطفی برگزار شد.

رئیس جامعة المصطفی در این همایش با تأکید بر این که شهدا، راهگشایان و راهنمایان ما برای طی سیر و سلوک الی الله هستند، تصریح کرد: شهیدانی در طراز شهید عارف الحسینی در انجام فرامین الهی، هیچ خط و مرزی را نمی‌شناسند و از نگاهی کلان، راهبردی و استراتژیک برخوردار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن اشاره به شهدای ترور در پاکستان، ابراز داشت: پاکستان بیش از 5 هزار نفر از پیروان اسلام ناب را تقدیم نموده که در این میان دهه‌ها شهید روحانی وجود دارد و در قله این شهدا، نام شهید عارف الحسینی چون خورشیدی تابان می‌درخشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که در منطق اسلام، هدایت جامعه در همه ابعاد آن به عالمان دین، فقها و در رأس آن ولی امر سپرده شده است، ابراز داشت: نقش امت در جامعه اسلامی نقشی بسیار بزرگ و تأثیرگذار است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه نخبگان در وساطت میان امت و امامت، اظهار داشت: نقش نخبگان به عنوان واسطه‌ها و همزه وصل و اتصال توده مردم با امامت، ولایت و رهبری بسیار مهم است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی شأن و منزلت نخبگان و خواص جامعه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: نخبگان، باید ضمن اتصال میان امام و امت؛ از فکر جامعه در مقابل انحرافات صیانت ‌کنند. حرکت درست، علم و دانش و نیز بصیرت و آگاهی خواص و نخبگان در پیشرفت و یا انحطاط جامعه بسیار مهم است.

وی با بیان این که در گذرگاه‌های تاریخ، نقش مثبت و منفی نخبگان و خواص جامعه بارها مشاهده شده است، خاطرنشان کرد: شهید عارف الحسینی به بهترین شکل و وجه ممکن، با شجاعت، حکمت و ایمانی قوی، پا در این میدان نهاد و از تفکرات جامعه خویش در مقابل انحرافات صیانت نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علمای دین باید برای سعادتمندی هرچه بیشتر جوامع اسلامی، نقش وساطت میان رهبری و جامعه را به درستی ایفا نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که شهید عارف الحسینی در سنین جوانی، به انجام وظایفی بسیار بزرگ قیام نمود، اظهار داشت: این شهید والا مقام بعد از شاگردی در محضر امام خمینی(ره) در نجف، در مسیر گفتمان انقلاب اسلامی قرار گرفت و برای ادامه مباحث دینی و معرفتی وارد شهر مقدس قم شد.

رئیس جامعة المصطفی یادآور شد: مهاجرت شهید عارف الحسینی به پاکستان و ایفای نقش رهبری و تلاش برای وصل جامعه پاکستان به خطوط اندیشه انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره)، یکی از مهمترین ثمرات زندگی این عالم فرزانه به شمار می‌رود. این عالم اندیشمند، بهترین الگو برای داعیان ایفای نقش وساطت میان امام و امت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فرازهایی از سخنان امام علی(علیه السلام) در نهج البلاغه را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: مولی متقیان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در نامه‌ها و کلام مبارک‌شان جمعی از صحابه را یاد کرده‌ و سیمای کلی این نخبگان و پیشاهنگان امت را ترسیم نموده‌اند، که از جمله آن می‌توان به سردار بزرگ و خط شکن اسلام مالک اشتر نام برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: امام علی(علیه السلام) بارها در نامه‌ها و کلام مبارکشان، به نیکی شخصیت گروهی که امروز امت اسلام به عنوان واسطه‌گران امام و امت نیاز دارد را ترسیم نموده‌ است.

امام جمعه قم با تأکید بر این که حوزویان، دانشگا‌هیان و نخبگان باید نقش وساطت امام و امت و هدایت مردم را به درستی ایفا نمایند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه باید شخصیت‌ها و چهره‌هایی چون؛ شهید عارف الحسینی را تربیت نمایند.

وی ضمن اشاره به بخشی از فرازهای نامه 13 نهج البلاغه، اذعان داشت: همانگونه که در نامه 13 نهج البلاغه آمده، مولای متقیان، چندین صفت از صفات فرمانده رشید اسلام، مالک اشتر را متذکر شده‌اند. شجاعت نخستین مؤلفه‌ای است که امام علی(علیه السلام) در رابطه با مالک اشتر بیان می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که امیر المومنین علی(علیه السلام) به دور از سستی و تنبلی را از بارزترین ویژگی‌های مالک اشتر ذکر می‌کنند، یادآور شد: یکی از آسیب‌های فرماندهی و نخبگان فعال جامعه این است که در میانه راه خسته شوند و ریزش به وجود آید. این چالش در طول تاریخ بارها روی داده و متأسفانه امروز نیز با آن مواجه هستیم.

وی با بیان این که بر اساس فرمایشات مولای متقیان، مالک اشتر هیچ‌گاه در میانه راه سست، خسته و منحرف نشده و افکار نورانی خود را در عمل و نظر از دست نداد، ابراز داشت: مالک اشتر امام علی(علیه السلام) زمان شناس بوده، با به تصویر کشیدن نقشه‌های هوشمندانه، به موقع اقدام می‌کرد؛ نه کند است در جایی که باید شتاب بگیرد و نه تند است در مکانی که باید آرام بگیرد.

رئیس جامعة المصطفی در ادامه فرازهایی از نامه 38 نهج البلاغه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: امام(علیه السلام)، در این نامه ضمن اذعان به اوضاع جامعه آن روزگار، به ویژگی های بارز  مالک اشتر اشاره می‌کنند.

امام جمعه قم با اشاره به این که شهادت به بندگی مالک اشتر توسط امام علی(علیه السلام)، خود بزرگترین افتخار برای این سردار ولایت است، خاطرنشان کرد: دوری از ترس در روزگار هراس و نیز شناخت دشمن و اجتناب از خواب و غفلت، از مهمترین ویژگی های ذکر شده در این نامه است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: مولی الموحدین علی بن ابی طالب(علیه السلام)، ضمن تأکید بر دوری از پشت نمودن به دشمن در روزگار ترس و تهاجم، سوزانده‌تر بودن مالک در مواجهه با ظالمان و ستم پیشگان را از دیگر ویژگی‌های این سردار ولایت و امامت ذکر می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امام علی(علیه السلام)، از مالک اشتر به عنوان شمشیری از شمشیرهای خدا یاد می‌کند، یادآور شد: تیزی شمشیر الهی هیچگاه از بین نرفته و ضربت آن به تأخیر نمی افتد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: مالک اشتر علی(علیه السلام) همواره گوش به فرمان ولایت بوده، خط فرمان مرجعیت و ولایت را حفظ نموده، قدمی جز با فرمان رهبری بر نمی‌داشتند.

وی با تأکید بر این که واسطه‌گران امام و امت، باید سرشار از عشق و ایمان به خدا و خدمت به مردم باشند، اظهار داشت: مالک اشتر چون؛ شمیر، شعله‌ای فروزنده در مقابل دشمنان الهی و عالمی نخبه و خیر خواه در مواجهه با مردم بود. شدت مقاومت مالک در برابر ظلم زمانه، در اوج قرار داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، کلمات قصار 443 نهج البلاغه را نیز مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مولی الموحدین علی(علیه السلام)، در این کلمات ضمن اشاره به شخصیت برجسته مالک اشتر، ایشان را به کوهی سرفراز تشبیه می‌نمایند، که سایر کوه‌ها در برابر آن رنگ می‌بازند.

رئیس جامعة المصطفی افزود: این قله بلند حکمت، معرفت، بصیرت، شجاعت و عظمت چنان بر آسمان بر افراشته شده، که هیچ پرنده تیز پروازی به آن راه ندارد. مالک اشتر اگر سنگ بود، سنگی سخت بود که هیچ چیز توان فروپاشیدن آن را نداشت.

امام جمعه قم با بیان این که امام علی(علیه السلام) در نامه 34 نهج البلاغه نیز مالک اشتر را در اوج شجاعت وانتقام گیری از دشمن توصیف می‌فرمایند، اظهار داشت: رضایت امام، بالاترین مدال افتخاری است مولای متقیان علی(علیه السلام) به صحابی بزرگوار خود مالک اشتر می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن تأکید بر این که ویژگی‌های مالک اشتر از نگاه امیر المومنین علی(علیه السلام)، بهترین معیار و الگو برای نخبگان و خواص جامعه است، ابراز داشت: شهید عارف الحسینی نیز ضمن درک این سیره، با مردم مهربان و در مقابل دشمن سخت و انتقام‌گیر بود و مغزی هوشیار و بصیرتی نافذ داشت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ویژگی ولایت‌پذیری شهید عارف الحسینی را ستودنی دانست و خاطرنشان کرد: این شهید والا مقام، در انجام فرمان الهی، هیچ خط و مرزی را نمی‌شناخت و از نگاهی کلان، راهبردی و استراتژیک برخوردار بود.

وی با تأکید بر این که حضور شهید عارف الحسینی در پاکستان موجی از بیداری و عظمت را ایجاد نمود، اظهار داشت: سخنان و مواضع شهید عارف الحسینی نشان دهنده نگاه راهبردی و آینده‌نگری اوست.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یادآور شد: شهید عارف الحسینی ضمن حیات بخشی مجدد به پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در پاکستان، با نگاه وحدت گرایانه، همواره در راستای تعامل شیعه و سنی قدم بر می‌داشت.

وی ادامه داد:‌ حوزه تأثیر و نفوذ این شهید والامقام در میان اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان و دانشگاهیان نشان دهنده، حضور فعال وی در صحنه اجتماع بود. شهید عارف الحسینی اندیشه سیاسی مستحکم و نقشه و برنامه‌ای هدفمند برای ارتقاء مردم پاکستان داشت.

رئیس جامعة المصطفی با بیان این که وضع امروز حوزه‌های دینی متناسب با اقتضائات جوامع اسلامی نیست، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه باید در راستای افزایش کمیت و کیفیت مبلغان معارف ناب الهی، قدم‌های جدی‌تری بردارند.

نیازمند اندیشمندانی توانمند هستیم

امام جمعه قم با اشاره به این که ضمن نیاز به عالمان بزرگ در نظام سنتی حوزه‌های علمیه، در مباحث و علوم جدید  نیازمند اندیشمندانی توانمند هستیم، اظهار داشت: برای رشد علمی و فقهی حوزه‌های علمیه هیچ خط قرمزی وجود ندارد.

وی با تأکید بر این که عالمان شیعه، مدافعان وحدت اسلامی، عظمت و وحدت ملی پاکستان هستند، تصریح کرد: اندیشمندان معارف اهل بیت(علیهم السلام)، مروج منطق، عقلانیت و دوری از تفرقه و درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که زنده نگاه داشتن یاد و نام شهیدان، راه را به سوی آینده‌ای درخشان باز می‌کند، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به احیای تمدن نوین اسلامی و مقابله با دسیسه‌های شوم استکبار جهانی، باید تعامل علما با دانشگاهیان و توجه به مصالح امت اسلام جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha