دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اعرافی

حوزه/ حوزه جایگاه علم نافع و همراه با اخلاق و موعظه است؛ ولی ما نباید به این وضع بسنده کنیم بلکه باید در همه ابعاد اخلاقی ودینی گام های استواری برداریم چرا که قم و المصطفی(ص) منادی وحدت اسلامی و مبارزه با خشونت است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین اعرافی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی گفت: طلاب المصطفی از بیش از 100 ملیت جهان، در قم، تهران، گرگان و مشهد و 60 کشور جهان سال تحصیلی خود را از امروز آغاز می کنند.

وی افزود: باید خداوند را به خاطر نعمت انقلاب و امام و شهدا و... سپاسگذار باشیم که موجب شدند که امروز خیل عظیمی از طلاب برسر این سفره مبارک حضور پیدا کنند چرا که قبل از انقلاب محدودیت های فراوان، علما ، روحانیت و مرجعیت را فراگرفته بود و تجلیات غیبی بود که از آستین مرجعیت و ولایت و حوزه و شهدا و امام عظیم الشان ما بیرون آمد و همه را آزاد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: امروز به دست این طلاب ابعاد حوزه  و معارف دینی در جهان گسترش پیدا کرده است؛ روزگاری این حوزه در دیوارهای قم و نجف محدود شده بود ولی امروز این معارف به سراسر جهان منتقل می شود.

وی گفت: امروز بیش از 30 هزار نفر در پوشش این جامعه از 120 ملیت حضور دارند و در سراسر جهان به تدریس و تحقیق و آموزش و تبلیغ مشغول هستند؛ همه این مسایل به برکت انقلاب اسلامی بوده است.

رییس جامعه المصطفی اظهارکرد: به رغم همه دشمنی ها و کینه توزی ها و سرمایه گذاری های عظیمی که در جهان در برابر این خط نورانی مصرف می شود، این مشعل فروزان است و فروزانتر خواهد شد؛ آنچه که حوزه های علمیه ما و سراسر جهان هزینه می کند، از سرمایه گذاری های کلان دشمنان بسیار کمتر است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امروز المصطفی در حالی سال تحصیلی خود را آغاز می کند که سه هزار میهمان جدید در صدها واحد در سراسر جهان به این جامعه وارد شده اند.

وی گفت: سی هزار نفر از 120 ملیت در صدها واحد بزرگ و کوچک علمی با بیش از 100 رشته با 3هزار استاد در این عرصه فعالیت دارند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: علم ودیعه بزرگ و نعمت بزرگ الهی است ولی در این باب باید بدانیم که علم را هم باید با علم جامعه مدیریت کرد؛ جریان علم و دانش و اندیشه قابل مهندسی و سیاستگذاری است؛ البته این علم نیز وقتی که ناقص باشد می تواند آسیب زا باشد؛ در حوزه بیش از هرجای دیگر نیازمند هستیم که آسیب های علم را بدانیم.

رییس جامعه المصطفی اظهارکرد: یکی از این آسیب ها، متوجه نشدن نسبت به محدودیت های علم است؛ دانش ما کم است و باید همیشه بدانیم که گوشه ای از علوم به دست ماست و نقشه جامع علمی به دست معصومین و اولیای الهی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: نباید علم را با ارزش ها و اهداف والا از هم گسیخته ببینیم؛ آسیب بعدی نیز غفلت از کاربردی کردن علم برای هدایت مردم است و عجب و خودپسندی است که موجب می شود علم را برای خود بداند و خود را بی نیاز بداند و در مسیری قرار بگیرد که به هلاکت بیفتد.

وی گفت: حوزه جایگاه علم نافع و همراه با اخلاق و موعظه است؛ ولی ما نباید به این وضع بسنده کنیم بلکه باید در همه ابعاد اخلاقی ودینی گام های استواری برداریم چرا که قم و المصطفی منادی وحدت اسلامی و مبارزه با خشونت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha