پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ طبخ غذای نذری اباعبدالله حسین(ع) در اهواز

حوزه/ خرج کردن برای عزاداری امام حسین(ع) که با عقل و اعتقاد مردم سر و کار دارد، امر پسندیده و مهمی است، اما این که گفته شود به جای عزاداری و گریه کردن، برای گرسنگان و فقرا کاری صورت بگیرد، این نوع حرف ها در جهت دور کردن مردم از اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام امیر لهراسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که آسیب شناسی عزاداری های ماه محرم یکی از مهمترین وظایف روحانیت مخصوصاً در سالهای اخیر است، گفت: از کلمات و سخنان امام(ره) نیز برداشت می شود ایشان به این نکته مهم تاکید داشتند"اگر بخواهید این نهضت محفوظ بماند باید سنت ها را حفظ کنید، اگر ناروایی بوده باید تصفیه شود اما عزاداری به صورت درست و صحیح به قوت خودش باقی بماند". بنابراین رسالت مهم روحانیت شناسایی آسیب ها و در جهت آسیب زدایی مجالس اهل بیت(ع) می باشد.

وی با بیان این که ما با اصل شورخوانی و سینه زنی مخالف نیستم، عنوان داشت: مجلس اهل بیت(ع) باید سنگین برگزار شود، چون خود آن انوار قدسی در مجلس عزاداری آل الله حضور دارند. بنابراین باید ادب حضور در برابر معصوم(ع) رعایت شود و از شلوغ بازی هایی که باعث می شود مجلس از حال عزاداری خارج بشود پرهیز کرد.

محقق حوزوی با اشاره به اینکه هیئتی مورد پسند اهل بیت(ع) است که دارای فضای معرفتی باشد تا حال مستمع را خوب کند، تاکید کرد: بهترین و توانمندترین وعاظ عالم در کربلا حضور داشتند، در کربلایی که مقدس ترین مکانهای عالم است، اما متاسفانه شنوندگان کربلا بدترین مستعمین بودند. نکند در روضه اهل بیت(ع) حالمان، حال مستمعین کربلا باشد؟! امام صادق به یکی از یارانش فرمودند "خدا رحمت کند هر که فضایل ما را هرچه بیشتر زنده نگه دارد". این مقام کسی است که به بزرگداشت مقام اهل بیت(ع) اهتمام دارد.

استاد حوزه علمیه تهران با بیان ای نکه نوآوری و بدعت در اسلام و در بین مسلمانان تعریف خاص خود را دارد، اظهار داشت: زمانی که نوآوری با نصّ صریح قرآن، دستورات شرع و سنت معصومین(علیهم‌السلام) مغایر باشد، مردود و مطرود شمرده می‌شود، اما اگر نوآوری و بدعت‌گذاری و به تعبیری بدیع بودن به جهت تحول مثبت و روزآمد شدن، در راستای نشر، ترویج، گسترش و تبیین و تبلیغ مبانی دینی، اجتماعی و انسانی باشد و هیچ خللی را بر ارکان نظام اسلامی، سیره‌ اهل‌بیت و معصومین(علیهم‌السلام) وارد نکند، اشکالی بر آن وارد نیست، بلکه ستودنی و قابل پیگیری نیز می‌باشد.

 وی افزود: در نگاهی کلی، نوآوری در اسلام در صورت عدم مغایرت با آموزه‌های مذهبی و مبانی اخلاقی و انسانی با پذیرش از سوی جامعه دارای جایگاه شده و ماندگار خواهد شد. در تلفیق نوآوری ها با فضای سنتی حاکم بر مراسمات باید به این نکته توجه داشت که بدیع بودن نباید با سیره اهل بیت و علما که در عصر غیبت پرچم داران نهضت هستند مخالفتی داشته باشد.

این پژوهشگر حوزوی در ادامه با بیان این که باید به حسینیه ها و تکیه ها به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی نگاه کنیم، عنوان داشت: در این صورت باید در جهت تقویت قوای فکری و معرفتی مخاطبین که تشکیل دهنده این نهاد با عظمت هستند، تلاش کرد و برای تقویت فهم و اندیشه مخاطبان از بزرگان و صاحبان اندیشه و خرد استفاده نمود تا علاوه بر شور حسینی به شعور حسینی هم افزوده شود.

وی با ابراز تأسف از برخی اقدامات ناشایست مداحان در چگونگی انتقال پیام و مفهوم عاشورا، اظهار داشت: متاسفانه این سال ها در ماه محرم شاهد برگزاری عزاداری هایی برای امام حسین(ع) هستیم که می توان به جرأت گفت نمونه آن در تاریخ مراسمات عزاداری مشاهده نشده و یا حداقل می توان گفت جزء نوادر هستند. مراسماتی که به فرموده علما مصداق وهن مذهب هستند و باعث تضعیف و سست شدن عزاداری ها می شوند. لذا ما باید در عزاداری ها به گونه ای رفتار کنیم که موجب هتک حرمت ساحت مقدس اهل بیت(علیهم السلام) نباشد، همچنین باید از عبارات و کلماتی که بوی شرک و کفر می دهد پرهیز شود.

این محقق حوزوی با بیان اینکه اخیرا شبهه هایی درباره خرج کردن در عزداری ها، گریه بر امام حسین(ع) و موضوعات این چنینی مطرح شده است، تصریح کرد: این که خرجی دادن در ایام عزاداری اباعبدالله(ع) را با کمک به فقرا و نیازمندان قیاس می کنند، این گونه اقدامات معمولا در راستای تضعیف عزاداری حسینی می باشد.

وی ادامه داد: خرج کردن برای احیای عزاداری امام حسین(ع) که با عقل، اعتقاد، تفکرات و گرایش های مردم سر و کار دارد، امر پسندیده و مهمی است، اما این که گفته شود به جای عزاداری و گریه کردن، برای گرسنگان و فقرا کاری صورت بگیرد در ظاهر خیلی قشنگ و خوب است، اما بعضاً این نوع حرف ها در جهت دور کردن مردم از اهل بیت(ع) می باشد، در غیر این صورت گرنه انسان مومن هم اهل کمک کردن به نیازمندان بوده و هم اهل گریه بر اباعبدالله(ع) و کمک به حسینیه ها و مساجد. خداوند متعال نیز تصریح می‌نماید از این قربانی‌های شما، گوشت و خونش به من نمی‌رسد، بلکه اخلاص و تقوای شما ملاک محاسبه است.

حجت الاسلام لهراسبی در پایان با تأکید بر اینکه ماه های محرم و صفر بهترین فرصت برای گسترش فرهنگ و سبک زندگی اسلامی می باشد خطاب به روحانیون و مبلغان، گفت: وظیفه طلاب و مبلغین در این ماه ها این است که هدف و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله(ع) را برای مردم تبیین کنند. در ادبیات عاشورایی مباحث مهمی مانند ظلم، آزادیخواهی، انسانیت، امر به معروف و نهی از منکر، تن ندادن به ذلت و تسلیم نشدن در برابر دشمن و این نوع مفاهیم وجود دارد که وظیفه مبلغان تبیین، بررسی و توضیح آن به مردم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha