یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
 دکتر محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه

حوزه/ اختلافات امت اسلامی و اختلافات مذهبی سم مهلکی است که متاسفانه استعمار و استکبار آنها را از شکل اختلافات فقهی و بعضا تاریخی به اختلافات عمیقی مبدل کرده است که از دل آن این چنین خشونت هایی تولید می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران پروفسور محمد گورمز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران، گفت: اجتماع امروز ما برای رسیدن به اخلاق و حقوق برادری اسلامی است و باید این هدف به خوبی دنبال شود.

وی افزود: امروز ایران اسلامی است در زمینه توسعه روح برادری و رسیدن به امت واحده تلاش می کند لذا باید قدردان این تلاش عظیم باشیم.

این اندیشمند ترکیه ای گفت: دشمنان با ایجاد خنجری مسموم در قلب عالم اسلام، با تفرقه بین مسلمانان همه کشورهای اسلامی را تضعیف کردند.

وی گفت: اسلام، دین حنیف است و عالم اسلام با برگشتن به فطرت و تاریخ درخشان خود باید این عظمت را احیا کنند؛ برای رسیدن به این جریان باید کشورهایی مثل سوریه و عراق و لیبی آزاد باشند ولی دشمنان با تخریب زیربنای این کشورها و مکان های مقدس مسلمانان سعی می کند کشورهای اسلامی و عزت آنها را از بین ببرند.

وی خاطرنشان کرد: مسیر امروز دشمنان تغییر کرده است و سعی می کنند که با دست خود مسلمانان را از بین ببرند؛ تلاش دشمنان این است که مسلمانان را  از خانه های خود فراری دهند و کشورهای آنها را به دست خود ویران کنند.

گورمز افزود: در چنین شرایطی محتاج به تامل و تفکر و تفکر هستیم تا مشکلات اصلی جهان اسلام را شناخته با تعمق و تکفر این مشکلات را حل کنیم.

وی گفت: اختلافات امت اسلامی و اختلافات مذهبی سم مهلکی است که متاسفانه استعمار و استکبار آنها را از شکل اختلافات فقهی و بعضا تاریخی به اختلافات عمیقی مبدل کرده است که از دل آن این چنین خشونت هایی تولید می شود.

وی گفت: امروز زمانی است که باید با بازشناسی هویت اسلامی خود پیکره امت اسلامی را احیا کنیم و قطعا چاره این مساله وحدت و محبت و زندگی مسالمت آمیز وتکیه بر مشترکات و زندگی تحت پرچم توحید است.

وی خاطرنشان کرد: خون مسلمانان امروز در جایی ریخته می شود که واقعا تاسف بار است زیرا آنها در مقابل دشمن اسلام نمی جنگند بلکه به دست کسانی کشته می شوند که اسلام را نفهمیده اند و به نام اسلام آنها را می کشند؛ به همین خاطر است که خداوند اراده کردند که ما ملت وسط  و اعتدال داشته باشیم.

وی افزود: دفاع از حق و حقیقت و اخلاق امروز وظیفه اصلی ما است و امروز علما وظیفه بسیار سنگینی در این زمینه  بر دوش دارند تا از این خونریزی ها در جهان اسلام با تبیین احکام اصلی اسلام جلوگیری کنند؛ خون مردم از مقدس ترین مقدسات در دین ما است که امروز به ارزان ترین چیز به دست تروریست هایی که از اسلام شناخت ندارند مبدل شده است.

این اندیشمند ترکیه ای گفت: امروز دشمنان خون شیعیان و اهل سنت را می ریزند و این  امر آشکارترین  مسئله است برای اینکه این دشمن، دشمن دین است نه شیعه و سنی؛ امروز دشمنان با مسلح کردن تروریست ها با نام خدا و پیامبر(ص) آنها را می کشند.

وی گفت: مکتب اهل بیت(ع) مکتب محبت و برادری و وحدت است که همیشه در تاریخ بر وحدت بین شیعه وسنی تاکید کرده اند؛ امام حسین(ع) و امام حسن(ع) نماد رحمت و صلح بودند و به همین دلیل دلیلی ندارد که مسلمانان با این سرمایه های عظیم به دنبال جنگ باشند.

گورمز با تاکید براینکه مکتب اهل بیت(ع) ما را مجتمع می کند و نه مفترق ، خاطرنشان کرد:  همه مسلمانان باید علیه ظلم و فساد و استبداد و استکبار و فتنه ها و انحراف ها و تندروی ها و توحش هایی که به اسلام علیه مقدسات و شرف ما انجام می شود به پا خیزیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha