دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ بیست و نهمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی - ۴

حوزه/ امروز باید تلاش های گسترده ای در جهان اسلام شکل بگیرد تا فضا برای تکفیری ها تنگ تر از قبل شود، اگر این همت جهانی صورت نگیرد، آنها به رشد قارچ گونه خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» غیاث الدین بدری، در کمیسیون "عوامل آسیب زا در جهان اسلام"  کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، در تهران گفت: پیامبر اسلام(ص) رحمة للعالمین است و حال باید این سئوال را مطرح کرد که که چرا پیروان پیامبری که نماد رحمت است، این گونه همدیگر را  می کشند.

وی با تاکید بر این که اگر مذاهب اسلامی به اصل مباحث رسول اکرم (ص)باز نگردند، هیچ وقت نمی توانند با هم به وحدت برسند، ابراز داشت:اختلاف فکری طبیعی است، ولی تخریب سم است؛ ریشه اختلافات در مرتبه اول به جهل باز می گردد و افرادی که مسلمانان را می کشند در جهل عمیقی به سر می برند.

این عالم اهل سنت، فقر را عاملی برای رشد گروه های انحرافی دانست و یادآور شد: اگر در جامعه ای فقر وجود داشته باشد، به این معنی است که مسلمانان این جامعه به وظیفه دینی خود عمل نکرده است.

وی به مسئله تعصب نیز اشاره کرد و افزود: هیچ گاه نباید یک مسلمان به دیگران توهین کند، چرا این مسئله خلاف سیره رسول الله(ص) است.

بدری تصریح کرد: اگر مسلمانان این موارد را مورد توجه قرار دهند و به جای چالش ها به دنبال رحمتی که وظیفه آنان است، باشند، بسیاری از این تفکرات اصلاح می شود.

وی با تاکید بر این که باید فکر و اخلاق مردم مسلمان را تغییر داد، گفت: علمای اسلامی باید بیشتر روی اعتقادات مردم کار کنند تا تفکرات انحرافی در جامعه رشد نکند.

*تلاش های علما کافی نیست

ثریا المدنی، استاد تاریخ دانشگاه بحرین نیز در این کمیسیون با بیان این که  یکی از عوامل داخلی کشورهای اسلامی که باعث رشد تفکرات تکفیری شد، به خاطر ضعف فعالیت های تبلیغی است، ابراز داشت: هر چند بسیاری از علما خود را وقف مسلمانان کرده اند، ولی اگر این تلاش ها کافی بود این همه تفکرات تکفیری در بین مسلمانان رشد نمی کردند.

وی با تاکید بر این که نباید اجازه دهیم که عوامل ضد وحدتی در جامعه اسلامی رشد کند، افزود: ضعف ما باعث شد که گروه های تروریستی جهان اسلام را به این روز بیاندازند.

استاد تاریخ دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز باید تلاش های گسترده ای در جهان اسلام شکل بگیرد تا فضا برای تکفیری ها تنگ تر از قبل شود، اگر این همت جهانی صورت نگیرد، آنها به رشد قارچ گونه خود ادامه می دهند.

المدنی با اشاره به این که نمی توان نقش مسایل خارجی و دست های آلوده غربی در شکل گیری جریان های موازی با حرکت عمیق اسلامی را نادیده گرفت: تصریح کرد: امت اسلام نیازمند خیزش عمومی است، چرا که دوران خستگی و کهولت و سخن های بی فرجام به سر آمده و همگان منتظر یک حرکت عظیم هستند که این مسیر بدون تلاش علما طی نخواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha