دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام محمد بزرگیان - خوزستان

حوزه/ معاون تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان بابیان این که دین یک مجموعه هدفمند است که تمام اجزای آن با هم در ارتباط منظومه وار و منسجم هستند، تصریح کرد: نگاه انفکاکی به معارف دینی، برداشت حداقلی از دین است.

حجت الاسلام محمد بزرگیان معاون تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به برگزاری دوره «آشنایی با نظام تفکر دینی» مدارس علمیه استان خوزستان، عنوان کرد: این دوره در راستای انسجام فکر دینی طلاب راه‌اندازی شده است.

وی بابیان این که مجموعۀ دین متشکل از 3 بخش عمده «اعتقادات، اخلاق و احکام» است، ادامه داد: از دین به شجرۀ طیبه‌ای تعبیر می‌شود که ریشه این درخت عقاید، تنۀ آن اخلاق، شاخ و برگ این درخت احکام و میوۀ آن فعالیت‌های اجتماعی و بروز و ظهور انسان خود ساخته در عرصه اجتماع است.

نگاه انفکاکی به معارف دین؛ آسیبی که جوامع دینی را تهدید می‌کند

حجت الاسلام بزرگیان افزود: زمانی که مجموعه معارف دین را به یک درخت تشبیه می‌کنیم باید توجه داشته باشیم که ویژگی بارز درخت ارتباط تنگاتنگ اعضای آن با یک دیگر است، تنۀ درخت جدای از ریشه و ریشه جدای از شاخ برگ نیست؛ اگر به ریشه رسیدگی شود تنه رشد خواهد کرد و با رسیدگی به شاخ و برگ و تنۀ درخت، ریشۀ آن نیز تقویت می‌شود؛ بنابراین باید بدانیم در دین هم این‌گونه است.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان، بابیان این که نگاه انفکاکی به مجموعه معارف دین به معنای جدای از هم دیدن معارف دینی، آسیبی است که در برخی جوامع مؤمنین وجود دارد، ادامه داد: نگاه انفکاکی به این معنا است که مثلاً فردی تنها به عبادیات دین می‌پردازد و آموزه‌های فکری و عقلانی دین را کنار می‌گذارد، یا شخصی فقط حول آموزه‌های عقلانی دین سیر می‌کند و در بایدها و نبایدهای فردی ورود نمی‌کند، یا کسی در پی عرفان و اخلاق خود را بی‌نیاز از احکام و عبادات می‌بیند.

وی اضافه کرد: آموزه‌های قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) مؤمن را در همۀ زمینه‌ها فعال می‌داند؛ به این معنا که اعتقادات محکم روحیات اخلاقی خوب را در پی دارد، اخلاقیات که خوب شد پایبندی به عبادات قوی‌تر می‌شود و مؤمنی که اعتقاد به خداوند و توحید دارد در عرصۀ اجتماعی حضور فعال خواهد داشت.

آشنایی با نظام تفکر دینی؛ مسیر دستیابی به انسجام تفکر دینی

حجت الاسلام بزرگیان گفت: معاونت تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان با برگزاری دوره «آشنایی با نظام تفکر دینی» درصدد است طلاب جوانی را که با امید شناخت عمیق دین و حضور به‌تمام‌معنا در عرصه فعالیت‌های دینی، وارد حوزه علمیه شده‌اند را در این مسیر یاری کند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان، اضافه کرد: برای آشنایی با نظام تفکر دینی ابتدا باید بدانیم فکر دینی یک مجموعه هدفمند است که تمام اجزای آن با هم در ارتباط محکم و منسجم هستند.

نگاه انفکاکی برداشت حداقلی از دین است

وی بابیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان یکی از چالش‌های اساسی در دنیای اسلام را نگاه انفکاکی به دین بیان کرده‌اند، عنوان کرد: نگاه انفکاکی به تعبیری برداشت حداقلی از دین است، آنچه اسلام ناب و حداکثری طلب می‌کند نگاه نظام‌مند و منظومه وار به دین می‌باشد؛ منظومه‌ای که تمام اجزاء آن بهم متصل هستند و این همان مسئله‌ای است که باید به‌صورت تئوریک موردبررسی و سنجش قرار گیرد و به‌مرور به‌عنوان یک باور و اعتقاد وارد زندگی افراد شود.

حجت الاسلام بزرگیان افزود: در تاریخ انقلاب اسلامی نیز شاهد بوده‌ایم، افرادی که باانگیزه صحیح وارد عرصۀ فعالیت‌های دینی و اجتماعی شدند، اما به دلیل عدم نگاه نظام‌مند و منظومه وار به دین دچار انحرافات اساسی شدند.

معاون تهذیب حوزه علمیه استان خوزستان، در پایان اظهار داشت: به یاری خداوند و در صورت فراهم شدن مقدمات، در پایان سال جاری افتتاحیه دوره «آشنایی با نظام تفکر دینی» با حضور بیش از چهارصد طلبه پایۀ 4 به بالا و با بهره‌گیری از اساتید خبره حوزه علمیه در مدارس سطح استان آغاز خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha