جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مصادیق قرآنی در زمینه حیات برزخی، فهم اشتباه از قرآن توسط وهابیت را مانع از نگاه درست آنها به این حیات دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله  سبحانی بعد از ظهر امروز در درس تفسیر قرآن کریم در مدرسه حجتیه با اشاره به آیه ای که در آن مشرکان پس از مرگ خداوند متعال را صدا می زنند، گفتند: خداوند در این آیه می فرمایند که حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ یعنی وقتی که مشرکان می میرند از خدا می خواهند که دوباره به دنیا بیایند و جبران کنند.

ایشان افزودند: در ادامه این آیه آمده است که لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ سپس خداوند بیان می‎کند که پشت سر آنها حائلی است تا زمانی که برانگیخته شوند؛ برای این حائل دو احتمال وجود دارد که اولین احتمال حائل و دیوار بین دنیا و دومی حائل بیان آخرت است.

این مرجع تقلید اظهارکردند: در اینجا از کلمه ورائهم استفاده شده که به معنی پشت سر است، ولی برخی مفسران بیان کرده اند که "ورا" به معنی پیش روی نیز آمده که در داستان حضرت نوح در قرآن چنین استفاده‎ای شده است.

ایشان با ذکر این مطلب که نظرشان نسبت به سایر مفسرین متفاوت است، گفتند: بنده بر این اعتقاد هستم که در اینجا همین منظور درست بوده، ولی مورد مصداق آن با بیان متفاوت است؛ مثل جوانی که مرتکب اعمال ناشایستی می‎شود، ولی به او گفته می‎شود که این جوان نمیداند که پشت سر این اعمال چه بدبختی‎هایی است.

ایشان با بیان این مطلب که انسان دارای سه نوع حیات است اظهارکردند: این سه حیات شامل حیات دنیوی، برزخی و اخروی است، اما وهابیت به حیات برزخی اعتقاد ندارد و می گوید که هر کسی که مرد، مرده است تا در روز قیامت حاضر شود و چون در صحرای محشر بر می خیزد، دیگر هیچ ارتباطی با عالم پس و پیش خود ندارد.

این مرجع تقلید بیان کردند: یکی از آیاتی که برزخ را تایید و سخن وهابیت را کاملا نقض می کند، آیه وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ است.

ایشان افزودند: این آیه موقعی نازل شد که مشرکان بیان می‎کردند که مومنانی که در جنگ کشته می‎شوند از بین خواهند رفت؛ در آیه ولاتحسبن الذین قتلو... آثار حیات برزخی بیان شده است.

حضرت آیت الله سبحانی با ذکر این مطلب که عند در این آیه اضافه تشریفی است، بیان کردند: زیرا خداوند مکان وجای خاصی ندارد که در آن حضور داشته باشد؛ آثار روانی زندگی برزخی نیز در قرآن بیان شده اس؛ روزی خوردن شهداء و فرحین و یستبشرون بودن آنها بیانگر آثار جسمی و روحی در زمان برزخ است که در آیه شهدا بیان شده است.

این مرجع تقلید گفتند: در خصوص آل فرعون نیز بیان شده که این گروه هر روز بر آتش عرضه می‌شوند تا در قیامت به طور کامل در آتش قرار گیرند که در مرحله اول مشخص است که منظور دنیای غیر از قیامت است.

معظم له بیان کردند: حیات برزخی مافوق حیات دنیوی است؛ زیارت پیامبر اکرم اینگونه است که جسم ایشان در قبر است، ولی ایشان در حیات برزخی هستند و ایشان اگر دعایی برای ما دارند از حیات برزخی به سوی ما فرستاده میشود.

ایشان گفتند: وهابیت بیان می کند که بین زندگی دنیوی و برزخی هیچ ارتباطی نیست زیرا بیان شده که بین ما و حیات برزخی یک حائل وجود دارد؛ آنها توجه ندارند که این حائل مانع از ورود مردگان به دنیا است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که در سوره یاسین نیز به معنی حائلیت برزخ برای عبور بین دنیا و آخرت اظهارکردند: در این آیه بیان شده حائل به معنی مانع از شنیدن اصوات نیست، بلکه مانع از ورود انسانها به زمین است که این مساله در داستان پیامبر قوم اتاکیه بیان شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha