شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی در خصوص استخاره در مسائل گوناگون، گفتند: اگر انسان بعد از رجوع به عقل خود و مشورت با دیگران به نتیجه نرسید، می تواند استخاره به قرآن یا تسبیح کند اما برخی افراد بدون توجه به دو مرحله عقل و مشورت، سراغ استخاره می روند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در بیست و هفتمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به پرسشی مبنی بر تبیین جایگاه استخاره در اسلام، اظهار داشتند: استخاره شامل دو مورد عام و خاص است؛ در استخاره عام، انسان در هرکاری از جمله معامله و سفر از خداوند، طلب خیر کند.

ایشان تصریح کردند: این استخاره خوبی است که انسان در همه کارهایی که انجام می دهد از خداوند طلب خیر کند.

*لزوم رجوع انسان به عقل

معظم له در ادامه با اشاره به اینکه گفته می شود برخی افراد حتی برای آب خوردن نیز استخاره می کنند، گفتند: انسان در درجه نخست باید به عقل خود مراجعه کند؛ عقل چراغی است که خداوند در انسان نهاده و مسیر زندگی را برای ما روشن می کند؛ داوطلبی که در انتخاب رشته دچار تحیّر شده است باید با کمک عقل خود به بررسی استعداد و علایق خود بپردازد.

*تاکید اسلام بر مشورت

ایشان با بیان اینکه عقل نمی تواند در همه امور کارگشا باشد، ابراز داشتند: خداوند علاوه بر عقل، راه دیگری را با عنوان مشورت نشان بشر داده است؛ در قرآن و روایات اشاره شده در کارهایی که برای شما مشکل است با افراد عاقل و دانا مشورت کنید.

معظم له افزودند: حضرت علی(ع) در مورد مشورت می فرماید «اگر کسی در امور بزرگ با دیگران مشورت کند، عقل آنها را به کار گرفته و شریک عقل خود قرار داده است».

*بدون توجه به عقل و مشورت نباید استخاره کرد

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه استخاره راه سوم برای خروج از تحیّر انسان است، ابراز داشتند: اگر انسان بعد از رجوع به عقل خود و مشورت با دیگران به نتیجه نرسید، می تواند استخاره به قرآن یا تسبیح کند اما برخی افراد بدون توجه به دو مرحله عقل و مشورت، سراغ استخاره می روند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه استخاره طلب هدایت از خداوند است، ابراز داشتند: انسان در هنگام استخاره دعا می کند خدایا من قرآن را باز می کنم و تو هدایت کن.

ایشان افزودند: بعید است خداوند، انسانی که همه درب ها را بر روی خود بسته می بیند و روی به او می آورد و طلب هدایت می کند، هدایت نکند.

معظم له با بیان اینکه ضرری در صورت عدم استجابت در استخاره وجود ندارد، گفتند: افراد اگر استخاره نمی کردند متحیر بودند و به صورت طبیعی طرف فعل یا ترک را انتخاب می کردند؛ اما اگر در هنگام تحیّر استخاره کنند بهتر است چرا که اگر استخاره مفید نباشد، مضر هم نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بدون تردید استخاره در مرحله سوم مفید است، ابراز داشتند: هنگامی که انسان متحیر به انتخاب می باشد، بهتر است به وسیله هدایت قرآن مسیر خود را انتخاب کند.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: حتی اگر دعای ما در استخاره مستجاب نشود، رفع تحیّر صورت گرفته که خود این مسئله نعمت است.

ایشان با اشاره به اینکه در طی قرون استخاره هایی صورت گرفته که عین واقعیت و حقیقت را نشان داده است، ابراز داشتند: هنگامی که مرحوم شیخ مرتضی انصاری قصد سفر به نجف برای تحصیل درس داشت مادر ایشان با چنین تصمیمی مخالفت می کند؛ سپس استخاره می کنند که آیه درباره موسی(ع) می آید؛ در این آیه به مادر موسی(ع) گفته می شود ما او را به تو باز می گردانیم و از مرسلین قرار می دهیم.

معظم له افزودند: البته شیخ مرتضی انصاری از مرسلین نیست اما عالم ربانی است که همانند چراغ می درخشد و در حقیقت نور تابانی برای عصر زندگانی خود و علمای پسین بود.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه غلام زاده AU ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
    0 0
    میخوام در مورد ازدواج استخاره بگیرم میتونم از دختر خاله مامانم بخوام برا م واسطه شه ،. میشه برام استخاره بگیرین مجتهد من خامنه. ای