یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری

حوزه / مدیر حوزه علمیه مازندران بر ضرورت توجه به آموزش پژوهش محور در حوزه های علمیه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار معاونان پژوهش حوزه های علمیه شمال کشور در ساری با اشاره به این که پژوهش به معنای فرایند نظامند و علمی که در برخورد با یک مسأله، سؤال یا شبهه به حل آن بپردازد، است، افزود: به عبارتی تحقیق و پژوهش تلاش منظم برای رسیدن به حقیقت است.

 وی با بیان این که امروزه یکی از کلیدی ترین مباحث در امر پژوهش جهت رسیدن به خلاقیت و نظریه پردازی بحث تولید های روش شناختی است، تصریح کرد: عدم تولیدات روش شناختی در پژوهش های حوزه های علمیه یک ضعف است که باید جبران شود.

مدیر حوزه علمیه مازندارن، فراهم کردن زیرساخت های آموزشی برای تقویت پژوهش در حوزه را ضروری دانست و افزود: اگر شرایط آموزشی در حوزه های علمیه مثبت نباشد به یقین فعالیت های پژوهشی در مسیر صحیح هدایت نخواهد شد.

وی با بیان این که پژوهش یکی از ارکان جدایی ناپذیر حوزه در تاریخ بوده است، گفت: پژوهش همواره شاخصی مهم در توسعه و رونق بخش های مختلف هر مجموعه ای خواهد بود.

 مدیر حوزه علمیه مازندران، تشویق طلاب در بخش پژوهش را یکی از مسائل تأثیرگذار به منظور ترغیب آنها به پژوهش دانست و گفت: باید فرهنگ پژوهش در یک طلبه به شیوه ای مناسب نهادینه شود.

وی با اشاره به این که خوشبختانه ظرفیت های پژوهشی بالایی در مدارس علمیه استان نهفته است که باید شناسایی شوند، خاطرنشان کرد: باید از توانمندی و ظرفیت بالای این طلاب در تقویت فعالیت های پژوهشی مدارس بهره گرفت.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که پژوهش رکنی جدایی ناپذیر از حوزه است و باید با شیوه ای هدفمند و اثربخش تقویت شود، تصریح کرد: فعالیت های آموزشی نیز در مدارس علمیه باید با محوریت پژوهش دنبال شود.

وی پژوهش بنیادی، گروهی و ناظر به نیازها و مطالبات جامعه سه محور اصلی در پژوهش دانست و گفت: حوزه های علمیه باید از مطالبات جامعه نیازسنجی کنند و بر اساس آنها گروه های پژوهشی را تشکیل دهند این نوع پژوهش ها به یقین می تواند مؤثر تر واقع شود.

 عضو شورای حوزه علمیه مازندران خاطر نشان کرد: مدیران و معاونان مدارس علمیه طلاب را به سمت انجام فعالیت های پژوهشی ترغیب کنند اما توجه داشته باشند که هر پژوهش و تحقیقی تولید علم نیست و نباید در این امور تنها به کمیت توجه شود بلکه کیفیت آثار باید در اولویت قرار گیرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha