یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ابوالقاسم طاهری مازندران

حوزه / سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو و روش برای نسل جوان امروز در جهت رسیدن به سعادت و تعالی حقیقی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز در دیدار عوامل برگزاری کنگره بزرگداشت شیخ فضل الله نوری، وی را یکی از مفاخر استان مازندران و شهرستان نور دانست و گفت: این روحانی شهید یکی از استوانه های علمی حوزه های علمیه بود.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که شیخ فضل الله نوری علیرغم این که برخواسته از یک منطقه دور افتاده از مرکز بود، ادامه داد: اما بسیار خوش سابقه در تاریخ تشیع مازندران و خطه بلده برخواست و چنان اوج گرفت که از آوازه جهانی افتخار آمیزی برخوردار شد.

وی، شیخ فضل الله نوری را شاگرد مکتب اهل بیت(ع) به ویژه مکتب عاشورا معرفی کرد و گفت: علیرغم پیشنهادات متعدد از سوی وابستگان به شرق و غرب برای حفاظت از جانش، هرگز در زیر پرچم بیگانگان حاضر نشد و از اصول و آرمان های خود عقب نشینی نکرد.

استاد حوزه علمیه، آشنایی نسل جوان امروز جامعه با الگوهایی راستینی چون شیخ فضل الله نوری را ضروری دانست و تصریح کرد: متولیان عرصه های دینی و فرهنگی باید جایگاه علمی، فقهی و مبارزاتی این عالم برجسته را بیشتر براس نسل جوان جامعه تبیین کنند.

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که متأسفانه آن طور که شایسته بود از ظرفیت های ناشناخته در حوزه علم وفقاهت به خوبی استفاده نکردیم، بیان داشت: ذخیره علمی همانند ابن شهرآشوب سالیان متمادی در گمنامی به سر می برد که در سال های اخیر با تلاش علما و بزرگان دینی آثار این شخصین بزرگ علمی احیاء و به جامعه دینی عرضه شد.

وی با تأکید بر این که جامعه امروز به ویژه نسل جوان بیش از هر زمان دیگری نیازمند الگو برای حرکت در مسیر صحیح است، خاطرنشان کرد: سیره علمی و عملی بزرگان دینی بهترین الگو و روش برای نسل جوان امروز در جهت رسیدن به سعادت و تعالی حقیقی است.

این محقق حوزوی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری را تاج افتخار خود بداند، افزود: این مراکز تأثیرگذار دینی باید در راه تحقق آرمان های عزت آفرین و حیاتبخش آن بزرگوار از هیچ کوششی دریغ نکنند.

حجت الاسلام طاهری با بیان این که حوزه های علمیه باید بیشتر به تبیین جایگاه علمی و فقهی شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری بپردازند، خاطرنشان کرد: نباید جایگاه علمی این عالم برجسته به دلیل فعالیت های مبارزاتی وی علیه استبداد و استعمار در حاشیه قرار گیرد.

وی با بیان این که حوزه های علمیه و علمای متعهد در تاریخ اسلام و تشیع مهم ترین پایگاه محکم اسلام در برابر حملات، انحرافات و کج روی ها بوده اند، گفت: ترویج علوم دینی در جامعه از وظایف مهم ما در جامعه است که باید در این راستا همه ما تلاش همه جانبه داشته و در توسعه علوم دینی تلاش کنیم.

این استاد حوزه با مهم ارزیابی کردن جایگاه فقاهت و اجتهاد علما و فقها در تاریخ، گفت: این جایگاه از اهمیت والایی برخوردار است و به برکت وجود عالمان دینی، کشورمان امروز به ام القرای کشورهای مسلمان تبدیل شده است.

وی بسط و گسترش اندیشه های علما و فقها در جامعه را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما نیازمند بهره گیری بیشتری از اندیشه های متعالی علما و مراجع بزرگ هستند تا بتوانند در برابر تهاجم گسترده غرب ایستادگی کنند.

مدیر حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: تامل در ابعاد شخصیتی بزرگان و عالمان دین و همچنین بازخوانی آثار و بررسی احوال نیکوی آنان در جهان امروز برای آشنایی نسل نو وظیفه ای سنگین بر دوش متعهدان و نهادهای فرهنگی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha