جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ اجلاس مدیران حوزه های علمیه سراسر کشور در مشهد مقدس

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین واعظی در اجلاس مدیران استانی حوزه گفت: فعالان تحول حوزه از مدیریت های کلان تا نقش های خرد باید تحت مدیریت جامع باشند در غیر اینصورت حرکت ها به هدف نرسیده و مغفول باقی می ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، ظهر امروز در اجلاسیه مدیران استانی و معاونان ستادی حوزه های علمیه در مشهد، با بیان این که توفیق حضور در حوزه، امانت الهی و نعمتی است که شکر آن به حُسن انجام وظیفه است، گفت: باید در خصوص تحول در حوزه متوجه باشیم که یک نیاز واقعی است؛ واقعیت آن است که پس از انقلاب اسلامی در کشور تحول خاصی ایجاد شده و مناسبات دگرگون شد.  

وی ادامه داد: حوزه و روحانیت پیش از انقلاب مطالبه گر بود و  نسبت به حاکمیت، نظام و آسیب های فرهنگی و عناصر تاثیرگذاری در دین گریزی، مطالبه گر و ستیزه جو بود؛ در حقیقت امروزه مسئولیت بخش عمده ای از فرهنگ دینی بر عهده روحانیت است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که حوزه ها، حوزویان و روحانیت امروز مسئول اند و شرایط تغییر کرده است، تصریح کرد:  بسیاری از نیازها و انتظارات امروزه متوجه روحانیت بوده و پیروزی انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ حوزه هاست.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی با بیان اینکه تحول در حوزه های علمیه نیاز واقعی و جدی است، خاطرنشان کرد: امروز آحاد مختلف در فضای حوزه احساس وظیفه نسبت به حرکت های تحولی دارند و  مجریان صحنه تحول احساس وظیفه کرده و بلند پروازانه با درجاتی از علم و فضل حوزوی درگیرند.

وی با بیان این که  امروز حوزه های علمیه نیازمند نقشه جامع تحول هستند، تاکید کرد: فعالان تحول حوزه از مدیریت های کلان تا نقش های خرد باید تحت مدیریت جامع باشند  در غیر اینصورت حرکت ها به هدف نرسیده و مغفول باقی می ماند، همچنین نقشه راه باید مطابق با اولویت های مفهومی باشد تا کارگزاران عرصه تحول تقسیم کار کرده و مدیریت شبکه ای ایجاد کنند تا تحول پیش برود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تحول باید با حفظ اصالت های حوزه بوده و آنچه را که مایه قوام حوزه است، دنبال کند، اظهار کرد: باید با همه جانبه گری آنچه که قوام دهنده به اصالت های حوزه هست را شناسایی و در راستای تحول در حوزه ها به کار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی با بیان این که تحول توام با اصالت های حوزه با تعامل دستگاه های مختلف حوزوی اتفاق می افتد، افزود: به واقع اگر همه دست در دست هم دهیم، می توانیم حوزه کارآمد بسازیم والا اگر تفرق ایجاد شود، بسیار متضرر خواهیم شد.

وی با بیان این که آیت الله اعرافی در گام نخست قدم های مهم و عملی برداشتند و بنایی گذاشتند که امید به تداوم و استمرار آن داریم تا قوی تر از گذشته همکاری میان مراکز حوزوی را داشته باشیم، گفت:  باید تفسیری از حوزه وجود داشته باشد تا بتوانیم توانمندی ها را گرد هم آورده و اثر بخش کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که از گذشته همیشه هدف نهایی در حوزه ها نخبه پروری و فتح قله های علمی بوده است، تصریح کرد: بستر مدیریت و برنامه ریزی حوزه نباید معطوف به نخبه پروری باشد؛ بلکه باید با کارگروه های ویژه بستر فرهنگ دینی را در نظر گرفته و حوزه را چنان آماده کرد تا  پاسخگوی مطالبات باشد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی در پایان با اشاره به اهمیت تبلیغ، خاطرنشان کرد: حوزه باید در نظام ارزشی تبلیغ جایگاه خود را پیدا کند و به لحاظ جایگاه علمی، فضلای ما به تبلیغ بهای بیشتری دهند و مسئله هجرت به شهرستان های جدی گرفته شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha