دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علي اكبر نوايي

حجت الاسلام والمسلمین نوایی از راه اندازی مدرسه عالی استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸۰۰ استعداد برتر شناسایی شده اند.

به گزارش خبر گزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی در دومین جلسه هم اندیشی شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه در راستای جهت دهی و ساختاربندی علمی، شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر برای تعیین سیاست های کلی و برنامه ریزی های کلان در این حوزه تشکیل شد، گفت: تشکیل مرکز نظریه پردازی در مدرسه نخبگان از اهداف مرکز نخبگان حوزه است و در مرحله نخست با اعلام فراخوان به مداس علمیه، شناسایی مستعدین برتر صورت گرفت. 

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به شناسایی 1800 مستعد برتر، ادامه داد: سه مرحله برگزاری آزمون شناسایی استعدادهای برتر، مصاحبه علمی و تشکیل مدرسه عالی استعدادبرتر از ضرورت های تربیت مستعدین و به فعلیت رساندن آنها است.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی در خصوص برگزاری آزمون شناسایی استعدادهای برتر مطرح کرد: چهار محور تعریف شاخصه های محتوایی آزمون ویژه مستعدین برتر، تعداد و عناوین دروس آزمون برمبنای سطوح پنج گانه مقدمات، يك، دو، سه و چهار، تعیین نوع آزمون بر مبنای تشریحی یا تستی و یا تلفیقی تستی تشریحی، زمان، مکان و کیفیت برگزاری آزمون در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی مورد بررسی و ارزیابی است. 

وی همچنین در بحث مصاحبه علمی بیان داشت: تعریف شاخصه های مصاحبه علمی در سطوح پنج گانه، تعیین متون و مواد مصاحبه علمی، تعریف شاخصه ای انتخاب اساتید طراح سوال آزمون و مصاحبه کننده و زمان و مکان و نحوه برگزاری مصاحبه علمی از موارد قابل تامل در مبحث مصاحبه مستعدین برتر است.

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه خراسان با اشاره به تاسیس مدرسه عالی استعدادهای برتر، خاطر نشان کرد: تعریف نظام آموزشی پزوهشی، تعیین ساختار علمی و اجرایی مدرسه، زیرساخت ها و تعیین مراحل راه اندازی مدرسه از شاخصه های مورد بحث در این موضوع است.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به اينكه مدرسه استعدهای برتر برای همه سطوح دیده و برنامه ریزی شده است، با تاکید بر اینکه اگر برنامه های جاری حوزه برای مستعدین برتر صورت بگیرد به هرز رفتن استعدادها را در پی خواهیم داشت، گفت: باید با رعایت عدالت علمی و در نظر گرفتن اقتضائات متناسب با مستعدین برتر، برنامه هایی را برای آنها در نظر بگیریم.

مشاور مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه آزمون به تنهایی ملاک انتخاب مستعدین برتر نخواهد بود، خاطر نشان کرد: باید با در نظر گرفتن سه مرحله پیش آزمون و معرفی مدارس، آزمون و مصاحبه علمی از ارکان انتخاب استعدادهای برتر است استفاده شود.

گفتنی است، این جلسه هم اندیشی با حضور اعضای شورای علمی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد و با ارائه نظر از جانب همه اعضا خاتمه یافت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha